Skip to main content
25.08.2024 | כא אב התשפד

בדיקה לזיהוי מהיר של הליקובקטר פילורי

פרופ' אבי פרץ מהפקולטה לרפואה זכה במענק בסך 1.5 מיליון שקלים מטעם רשות החדשנות, על מחקרו לפיתוח בדיקה מהירה לחיידק ההליקובקטר פילורי

תמונה
פרופ' אבי פרץ

רשות החדשנות העניקה לפרופ' אבי פרץ מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, מענק מחקר בסך 1.5 מיליון שקל, לקידום מחקרו העוסק בזיהוי מהיר של חיידק ההליקובקטר פילורי. לחיידק זה, עמידות גבוהה בפני אנטיביוטיקה, וכשהוא פוגע במערכת העיכול הוא עלול לגרום לדלקות בקיבה, ובמקרים חמורים גם לסרטן. הצלחת המחקר צפויה להוביל לשינוי של התפיסה הטיפולית בכל הנוגע לחיידק ההליקובקטר פילורי. המטופל יגיע לבדיקה אחת, שתוצאותיה יאפשרו לרופא המטפל להבין, במהירות, מה הטיפול הנכון ביותר למטופל ואיך לטפל בעמידות החיידק, במקום להעמיס עליו אנטיביוטיקה רבה ללא תועלת.

במשך שנים רבות המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית, אותה מוביל פרופ' פרץ במרכז הרפואי צפון (פוריה), עוקבת אחר התפתחות החיידק. פעילות המעבדה והמאמרים המדעיים שפרסם בנושא הם מהגורמים המשמעותיים המשפיעים על קביעת מדיניות הטיפול בחיידק בישראל. את המחקר הנוכחי מבצע פרופ' פרץ בשיתוף פעולה עם חברת ADOR Diagnostics שעוסקת בפיתוח ושיווק של טכנולוגיות וייצור ערכות לזיהוי מחלות זיהומיות. מטרתו היא לפתח בדיקה מולקולרית מהירה, שתנתח נתונים מדגימת רוק או דגימה מהקיבה, ותוכל לקבוע האם המטופל נדבק בחיידק, האם מדובר בזן מסוכן שעלול לגרום לתחלואה קשה, ומהי עמידות הזן לאנטיביוטיקה.

המענק ניתן לפרופ' פרץ ולשותפיו במסגרת מאמציה של הרשות לחדשנות להעביר ידע מהאקדמיה לתעשייה ולהוביל לפיתוח ממשי. ״המענק תומך במאמצים שלנו להילחם בחיידק, ואני מקווה שהוא יוביל לעוד כספים שיוזרמו לטובת קידום המחקר", אומר פרופ' פרץ.

לתןכניות הלימוד בפקולטה לרפואה