Skip to main content
21.08.2024 | יז אב התשפד

איך הרגלי אכילה משפיעים על הבריאות והפוריות

המחקר שנערך בתרנגולות מצא כי סנכרון שעות האכילה עם שעות הערות משפר משמעותית את הבריאות והפוריות שלהן

תמונה
Syncing Meals with Nature's Clock Boosts Reproductive Health

חוקרים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן והמכון הוולקני בישראל, גילו כי סנכרון זמני האכילה עם מחזור השינה והערות הטבעיים עשוי להאריך משמעותית את תקופת הפוריות ולשפר את הבריאות הכללית של תרנגולות מטילות. ממצאים אלה עשויים להיות בעלי השלכות רחבות גם על בריאות האדם. 

המחקר התמקד בתרנגולות מטילות והראה כי הגבלת שעות האכילה לשעות היום בלבד, בדומה לדפוסי האכילה הטבעיים של בעלי חיים אלה, הובילה לשיפור משמעותי בבריאות ובפוריות שלהן. 

תרנגולות שאכלו בסנכרון עם שעות האור שמרו על קצב הטלה גבוה יותר גם בגיל מתקדם, בהשוואה לחברותיהן שיכלו לאכול בכל שעות היממה. יתרה מזאת, התרנגולות שאכלו בסנכרון עם שעות האור הראו תוחלת חיים ארוכה יותר, אחוזי תמותה נמוכים יותר ושיפור באיכות השינה.

למרות ששתי קבוצות התרנגולות צרכו את אותה כמות מזון, הקבוצה שאכלה בשעות האור הציגה יתרונות בריאותיים משמעותיים. באמצעות חיישנים, הצליחו החוקרים לעקוב אחרי דפוסי האכילה של כל תרנגולת ומצאו כי תרנגולות עם גישה בלתי מוגבלת למזון נטו להתעורר מספר פעמים בלילה כדי לאכול, מה שפגע באיכות השינה שלהן.

את המחקר ערך גיא לבקוביץ', דוקטורנט בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן עם קבוצת המחקר של ד"ר דרור שגיא מהמחלקה לבעלי חיים במכון וולקני. לדבריו, תוצאות מחקר זה מצטרפות למידע מחקרי מצטבר המצביע כי סנכרון זמני האכילה עם השעון הביולוגי עשוי לשפר גם את בריאות האדם. מחקרים קודמים בבני אדם הראו כי אכילה מוגבלת בזמן יכולה לשפר את חילוף החומרים והבריאות הכללית, אפילו ללא הפחתה בצריכת הקלוריות.

 

בעידן שבו בני אדם דוחים את גיל ההורות ומוטרדים מתהליכי הזדקנות של מערכת הרבייה, הבנת ההשפעות השונות על השעון הביולוגי ועל יכולת הרבייה הופכת לחשובה מאי פעם. המחקר פתח כיוונים חדשים לבחינת האופן שבו שינויים פשוטים באורח החיים, כמו התאמת זמני האכילה לשעון הביולוגי, יכולים להאריך את השנים הבריאות והרבייה שלנו.

לתוכניות הלימוד בפקולטה למדעי החיים