Skip to main content
15.08.2024 | יא אב התשפד

בר-אילן קולטת עשרות מדענים ומדעניות חדשים

מעבדות מתקדמות, שיתופי פעולה בתוך האוניברסיטה ומחוצה לה, ותמיכה בהשגת מענקי מחקר, כך מחזירה האוניברסיטה מדענים לישראל

תמונה
מדענים ומדעניות חוזרים

מושגי ה"בריחת מוחות" וה"מדענים החוזרים" מהווים זה זמן רב חלק מהשיח האקדמי בישראל. בשנים האחרונות, עם צמיחתה של אוניברסיטת בר-אילן והרחבת תחומי המחקר שלה, מושגים אלו הופכים לרלוונטיים יותר מתמיד. גיוס המדענים החוזרים לאוניברסיטה, מהווה הזדמנות למלא את מקומם של מדענים שפרשו וגם להתרחב לתחומי מחקר חדשים ופורצי דרךאוניברסיטת בר-אילן קלטה בעשור האחרון עשרות חוקרים חדשים ומתקרבת היום למספר של כ-100 חברי סגל חדשים, עובדה המעידה על קצב הצמיחה המהיר שלה. יחד עם זה ולאור הגידול המתמיד במספר הסטודנטים, בר-אילן פועלת לאיתור ולגיוס חברי סגל בכל התחומים האקדמיים. 

פרופ' שולמית מיכאלי-גולדברג, סגנית הנשיא למחקר אומרת כי הפרויקט הלאומי להחזרת מדענים ישראלים מחו"ל, הקצה 167 מיליון שקלים למטרה זו. "אנו רוצים לקחת חלק בזה ולקלוט חוקרים צעירים וגם ותיקים"כדוגמה לתחום מחקרי חדש יחסית שאוניברסיטת בר-אילן מטפחת בתקופה הנוכחית, מציינת פרופ' מיכאלי את ה-Bio-Convergence – תחום המשלב רפואה ומדעי החיים עם מדעים מדויקים והנדסה לטובת פיתוחים ביו-רפואיים, כימות ומדידה של תופעות, בטכנולוגיות של דיוק מעולמות ההנדסה ומדעי המחשב. תחום מחקרי זה כבר מצוי גם בכמה מהמחקרים שמקיימים במכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים.  

המחלקה לפיזיקה מרחיבה את תחום המחקר בקוונטים, וכבר גייסה חוקרים חדשים בתחום זה. המחלקה לכימיה מתמקדת במחקרי אנרגיה חלופית, תחום קריטי לאור שינויי האקלים. בהתאם לכך, נקלטו בבר-אילן אנשי סגל חדשים שעוסקים באנרגיה ובשנים הקרובות יש כוונה לקלוט חוקרים וחוקרות נוספים שמתמחים באגירת אנרגיה, כלכלת מימן והפחתת פליטות גזי חממה והתמרתם לחומרים בלתי רעילים. לדברי פרופ' מיכאלי כמות מענקי המחקר הזמינים בתחום זה, בישראל ומחוצה לה, מרשימה. "אנחנו האוניברסיטה היחידה בארץ שמקימה עם משרד האנרגיה וקרן הנסלי מעבדת אבות-טיפוס שתבדוק את תוצרי הפיתוח באוניברסיטה ובמוסדות אחרים ותאפשר פיתוח בתעשייה."

הפקולטה להנדסה בבר-אילן גדלה גם היא בצורה משמעותית, ופתחה מסלולים חדשים בהנדסת תעשייה ומערכות מידע, הנדסת חומרים והנדסת מחשבים. המחלקה למדעי המחשב מתרחבת ומתמקדת בבינה מלאכותית ורובוטיקה, בעוד שהמחלקה למתמטיקה מחזקת את תחום הסטטיסטיקה, שהוא חיוני לכל תחומי המחקר בכל הפקולטות.

כיצד בר-אילן מושכת מדעניות ומדענים מצטיינים ומשמרת אותם?

כדי להבטיח שהמדענים יוכלו להמשיך בפעילות המחקרית שלהם, הם מקבלים סל קליטה הכולל ציוד מקיף למעבדות המחקר שלהם, שעלותו יכולה להגיע למיליון דולר. תרומת הענק בסך מיליארד שקל שקיבלה אוניברסיטת בר-אילן לאחרונה, מסייעת לממן תוכנית זו. השקעה זו מאפשרת גם לבר-אילן לרכוש מכשירים מתקדמים, לעיתים ייחודיים בישראל, ובכך לעודד שיתופי פעולה בתוך האוניברסיטה ועם מוסדות אקדמיים אחרים

נוסף על כך האוניברסיטה מעודדת את הסגל להגיש הצעות למענקי מחקר, כמו מענקי הקרן הלאומית למדעים ISF ומענקי האיחוד האירופי ERC.  כדי לעודד הגשות ERC, האוניברסיטה מאפשרת הפחתה בהוראה בזמן ההגשה ולאחר הזכייה וכן מעניקה תגמולים כספיים לזוכים.

שיתופי פעולה פותחים אף הם הזדמנויות לתעסוקה והתפתחות מקצועית. תוכנית משותפת של בר-אילן והמרכז הרפואי שיבא שנקראת Health Tech Valley (HTV) היא אחת מהדוגמאות החדשות והמלהיבות לכך. במסגרת התוכנית, שאותה תוביל פרופ' מיכאלי, יוקם בסמוך לקמפוס שיבא בניין שבו יעמדו לרשות בר-אילן 10 מעבדות ניסיונית וחמש מעבדות ביואינפורמטיקה. 

האוניברסיטה עמלה גם על טיפוח קשרי מחקר ותעשייה, ובקרוב ימונה לתפקיד סגן נשיא חדש לקשרי תעשייה. דוגמא טובה לקשרי אקדמיה תעשייה היא מרכז האנרגיה הקשור עם מרבית התעשיות הלאומיות והבינלאומיות בתחום זה.

"המדע בארץ ברמה גבוהה," מזכירה פרופ' מיכאלי. "ורמה זו, היא המפתח למשיכת המדענים ששהו זמן בחו"ל". אוניברסיטת בר-אילן מחויבת להביא את החוקרים המצטיינים הללו הביתה, עם ערך מוסף ויכולות להמשיך ולקדם את המדע באוניברסיטה ובישראל כולה.

לתוכניות הלימוד במחלקה לכימיה
לתוכניות הלימוד בפקולטה למדעים מדויקים
לתוכניות הלימוד בפקולטה להנדסה