Skip to main content
14.08.2024 | י אב התשפד

מודלים יעילים ואמינים להצבעות בבחירות

פרופ' אליהו כהן מהפקולטה להנדסה זכה במענק הורייזן של האיחוד האירופי, על מחקרו הבוחן מודלים קוונטיים המבוססים על למידה עמוקה, להצבעות במערכות בחירות

תמונה
פרופ' אליהו כהן

קבוצת המחקר של פרופ' אלי כהן מהפקולטה להנדסה זכתה במענק היוקרתי של האיחוד האירופי Horizon RIA (Research and Innovation Actions). מטרתו של פרויקט Horizon RIA היא להטמיע כלים חישוביים חזקים, בהם נעשה שימוש בתחומי ההנדסה והמדעים המדויקים, בתחום מדעי החברה. הפרויקט של פרופ' כהן ושותפיו, שנקרא European City2, יבחן מודלים אלטרנטיביים להצבעות במערכות בחירות לרשויות המקומיות, לראשות הממשלה – ואפילו לשיטה הדמוקרטית. 

מדוע זה נחוץ? "מודלים קלאסיים לקבלת החלטות בהכרח יפרו עיקרון שנקרא אי תלות באלטרנטיבות לא רלוונטיות, כלומר שהבחירה בין א' ל-ב' בהכרח תלויה באפשרות ג'. האילוץ הזה נקרא Arrow’s impossibility theorem, והוא הוכח מבחינה מתמטית", מסביר ד"ר כהן. "לפני כמה שנים הובן שמודלים קוונטיים לקבלת החלטות מתגברים עליו. ככלל, העקרונות של תורת הקוונטים מאפשרים לעיתים קרובות להצליח במשימות שהן בלתי אפשריות בעולם הקלאסי וליישב אפשרויות סותרות אלה עם אלה. זאת, בגלל עקרון הסופר-פוזיציה, עקרון אי-הוודאות והעובדה שתורת הקוונטים מאפשרת קורלציה חזקה בין חלקיקים מרוחקים – מה נותן חופש רב יותר לסידור העדיפויות בצורה יותר מוצלחת".

במסגרת הפרויקט, תנסה קבוצת המחקר לפתח מודלים שמהווים הרחבה לשיטת הבחירות הדמוקרטית, למשל: מודל שבו לכל אחד יש יותר מקול אחד, והוא יכול לחלק את ההצבעה שלו בין כמה מועמדים או כמה מפלגות; או מודל שבו כוח ההצבעה הוא לא קבוע, ומשתנה בהתאם לכל מיני פרמטרים. המודלים יחקרו תוך שימוש בכלים של סימולציות מרובות סוכנים ושל למידה עמוקה, במודלים אנליטיים קלאסיים ובמודלים שמבוססים על תורת הקוונטים. בנוסף, תבדוק הקבוצה האם שימוש במחשבים קוונטיים מסייע לביצוע הצבעות יעילות ואפקטיביות יותר, תוך הימנעות מזיופים ושמירה על פרטיות הבוחרים. בשלב הסופי של המחקר יבחנו המודלים בשטח, בשתי ערים: ברן בשוויץ וארהוס בדנמרק. "המטרה שלנו היא שערים, ואפילו מדינות, יתנהלו לפי המודלים שיבחנו במחקר שלנו וימצאו כמתאימים ביותר", מסכם פרופ' כהן.

לתוכניות הלימוד בפקולטה להנדסה