Skip to main content
23.03.2022 | כ אדר ב' התשפב

הפיתוח העירוני המואץ פוגע באלמוגים

ההפרעה במחזוריות היומית והחודשית גרמה להיעלמות מחזורי הרבייה באלמוגים העירוניים

תמונה
אלמוגים

מחקרים הראו ששוניות האלמוגים במפרץ אילת עמידות במיוחד להתחממות הגלובלית, עליית טמפרטורות המים ואירועים ביולוגיים נוספים המשפיעים על מקביליהן במקומות אחרים בעולם. אבל, ממצאי מחקר ארוך טווח, שבוצע על ידי צוות בינלאומי של חוקרות וחוקרים מתחום מדעי הים ומדעי הנתונים, מלמדים על איום שונה על שונית האלמוגים הייחודית במפרץ אילת: פיתוח עירוני מואץ ליד קו החוף גובה מחיר יקר מהסביבה הימית המקומית. המחקר, שאותו הובילו פרופ' אורן לוי וד"ר יעלי רוזנברג מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן, פורסם בכתב העת Global Change Biology.

במשך שנה שלמה בחנו החוקרים והחוקרות האם וכיצד תהליך העיור משבש את הקצב הביולוגי הטבעי אצל האלמוגים, והאם הוא עלול לתרום להתדרדרות מצב האלמוגים העולמי. נדגמו שני אתרים במפרץ אילת, בקצה הצפוני של ים סוף - אחד בסמוך לעיר ואחד רחוק יותר. כמו כל עיר, גם אילת משחררת מזהמים כמו חומרים כימיים והורמונליים, אור ורעש, העלולים להזיק לסביבות ימיות. במהלך השנה דגם הצוות את שוניות האלמוגים בשלבים שונים של זמני ירח ובשעות שונות של היום, כדי לכסות את המחזורים הביולוגיים היומיים, החודשיים והעונתיים. באמצעות טכנולוגיות ומדדים שונים בחנו החוקרות והחוקרים כיצד עיור משנה את הקצב הביולוגי.

על אף המראה הבריא יחסית של האלמוגים, נמצא שהמקצבים הביולוגיים הטבעיים ומערכות החושים הסביבתיות השתבשו באלמוגים החיים בסמוך לעיר. מחזורי הירח הקשורים לחילוף החומרים של האלמוגים, טריפה ותפקודי שעון ביולוגי הופרעו על ידי התנאים העירוניים. שינויים בדפוסים עונתיים נצפו גם במיקרוביום של אוכלוסיית האלמוגים העירונית, מה שמעיד על השפעת ההוליסטיות של העיור, כלומר לא רק האלמוגים נפגעו, אלא גם האורגניזמים הנלווים אליהם (בדומה לאופן שבו מזון לא בריא מזיק לנו וגם לאוכלוסיית חיידקי המעיים שלנו).

"על פני השטח האלמוגים נראים בריאים, אבל כשמסתכלים עמוק יותר מהעין הבלתי מזוינת, ראינו את ההשפעה החזקה של העיור ללא ספק," ציינה ד"ר רוזנברג. "ההפרעה במחזוריות היומית והחודשית גרמה לביצועים פיזיולוגיים נמוכים יותר ולהיעלמות מחזורי הרבייה באלמוגים העירוניים," הוסיף פרופ' לוי. האלמוגים באתר הלא-עירוני נראו בריאים יותר מהאלמוגים הסמוכים לאילת והמקצב הביולוגי שלהם הראה תפקוד תקין לאורך תקופות הדגימה. 

בעקבות תוצאות המחקר אומר פרופ' לוי כי מדענים צריכים להיות מעורבים בהערכת ההשפעה הפוטנציאלית של עיור על אזורים ימיים לפני קבלת החלטות על פיתוח עירוני.

בתמונה: אלמוגים במפרץ אילת. צילום: שחף בן עזרא