Skip to main content
07.12.2021 | ג טבת התשפב

התוכנית שמטפחת מנהיגות במשפט

סטודנטים למשפטים משתלבים בלימודי האזרחות ומעמיקים את הידע בנושאי יהדות ודמוקרטיה

תמונה
schole

בנובמבר 2021 נפתח בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן המחזור החמישי של תוכנית התיכונים למנהיגות במשפט. התוכנית שואפת לחשוף באופן חווייתי אוכלוסיות של סטודנטים וסטודנטיות למשפטים יחד עם תלמידי ותלמידות תיכון, למגוון הקהילות המרכיבות את החברה הישראלית. כל זאת, במטרה לגשר על הפערים שהולכים ונפערים בחברה הישראלית בנושאי משפט, יהדות ודמוקרטיה; וחיזוק והעמקת הידע לשם התמודדות עם הצימוד "יהודי ודמוקרטי" בזהותה של מדינת ישראל.

התוכנית מתמודדת עם שני אתגרים מרכזיים: הראשון הוא הצורך להעשיר את תוכנית הלימודים האקדמית במשפטים, להעמיק אותה ולחבר בין הלימודים לבין אתגריה של החברה הישראלית. רבים ורבות מהסטודנטים למשפטים עתידים להשתלב בעמדות מפתח ולהוביל את המשפט הישראלי קדימה. במהלך הלימודים הם רוכשים ידע רב, יוצרים קשרים אנושיים ומפתחים את עולמם הערכי. מפגש משמעותי עם מגוון הקהילות המרכיבות את החברה הישראלית והתמודדות עם אתגרים שנוגעים לזהותה של מדינת ישראל מהווים קומה נוספת על גבי מסגרת הלימודים הרגילה.

האתגר השני הוא הצורך להעשיר באותו אופן גם את לימודי האזרחות בבית הספר התיכון ולהקנות לתלמידים כלים של שיח מכיל ומכבד, מבוסס ידע וטיעונים, בנושאי הזהות הישראלית. לימודי האזרחות הם לרוב הזדמנות מוחמצת לחיזוק הקשרים בין קהילות שונות בחברה הישראלית. משום שמערכת החינוך בישראל מחולקת לזרמים נבדלים, לימודי האזרחות מתקיימים, ככלל, ללא מפגש עם אוכלוסיות שונות שיאתגרו את תהליכי החשיבה על הסוגיות שעולות מחומרי הלימוד. מציאות זו יוצרת תיבת תהודה שבה תלמידים ותלמידות שומעים בעיקר את חבריהם לכיתה ואינם נחשפים למורכבות האמיתית של החברה הישראלית.

תוכנית התיכונים למנהיגות במשפט נותנת מענה לשני האתגרים, על ידי שילוב סטודנטים למשפטים כמדריכים לתלמידי תיכון בפעילות לימודית מבוססת-מפגש, במסגרת לימודי האזרחות. התוכנית פועלת בשיתוף בין מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר-אילן ו"הקונגרס הישראלי" ונועדה ליצור חווית למידה משמעותית, המשלבת לימוד משותף של חומרי מקור, הרצאות של אנשי מפתח בחברה הישראלית ומפגש ושיח מונחה על ידי סטודנטים וסטודנטיות מצטיינים למשפטים. תוכנית זו מכשירה את דור העתיד של מנהיגים, מנהיגות ומובילים צעירים, הן מקרב הסטודנטים המדריכים והן מקרב תלמידי התיכון, ומעניקה כלים להעשרת הידע והמגוון החברתי במדינת ישראל.

התשתית האקדמית של התוכנית משתלבת עם ההיבטים החברתיים במטרה להפוך את תהליך הלמידה למעמיק ומעניין. המפגש בין תלמידים ותלמידות ממסגרות חינוכיות שונות, ששייכות לקהילות שונות בחברה הישראלית, יוצר חוויה מעשירה ומעביר את התלמידים מסע אינטלקטואלי וחברתי גם יחד, כך שהם הופכים לשותפים פעילים בתהליך הלמידה. התלמידים זוכים להיכרות חווייתית ופעילה עם חבריהם וחברותיהם מזרמים אחרים, מפתחים תרבות דיון ורוכשים הבנה אקדמית ומשפטית, יחד עם כלי גישור ויישוב סכסוכים, במטרה לחזק את מארג הקשרים בין קהילות שונות בחברה הישראלית.

המפגשים, שמתקיימים במסגרת אוניברסיטת בר-אילן, כוללים לימוד מקורות בקבוצות מעורבות מבחינה זהותית, דתית ומגדרית, הרצאה במליאה וחזרה לדיון ושיח מוכוון בקבוצות. חלקו השלישי של כל מפגש מהווה את הבסיס למטלת הביצוע באזרחות, ונבנה בתיאום עם המורים והמורות לאזרחות מטעם בית הספר ועם מפקחת מקצוע האזרחות במשרד החינוך. בסוף סדרת המפגשים מתקיים ערב סיכום והתלמידות והתלמידים מקבלים תעודות על השתתפותם.

התוכנית זכתה בפרס תקווה ישראלית באקדמיה, מייסודו של נשיא המדינה, והיא גדלה משנה לשנה. השנה משתתפים בה 23 סטודנטים וסטודנטיות למשפטים ו-296 תלמידים ותלמידות מארבעה בתי ספר: אמי"ת בר-אילן גוש דן, תיכון חדש ע"ש יצחק רבין, אולפנת אורט שלהבת שוהם ואולפנת בני עקיבא צפירה.

מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי עוסק במתחים ובאתגרים העולים מזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מתוך מטרה לייצר שפה משותפת המכילה את המורכבות העולה מהגדרה זו. המרכז שותף לקונגרס הישראלי, שמייצר מרחב הסכמות באמצעות מועצות ארציות ומקומיות. יחד, יוצרים המרכז והקונגרס מרחבי למידה של מקורות יהודיים וישראלים, לשם חשיבה מחודשת על דמותה של מדינת ישראל, תוך חתירה לקיום משותף, שוויוני ודמוקרטי. תוכנית התיכונים למנהיגות במשפט מבוססת על מתודולוגיית העבודה של המרכז, שמשלבת מחקר אקדמי עם שיח חברתי מגוון. המרכז מאפשר להעניק לבתי הספר ולתלמידים מרחב למידה אקדמי ומפגש עם תלמידים מקהילות שונות בחברה הישראלית.

עוד כתבות שיעניינו אותך