Skip to main content
22.08.2024 | יח אב התשפד

אפשרויות חדשות לפיתוח חיסון נגד וירוס הפטיטיס C

מחקר שנערך בפקולטה לרפואה גילה נוגדנים המצויים בגופם של אנשים שהחלימו מהווירוס. תובנות המחקר יובילו לפיתוח גישות טיפוליות חדשניות, גם עבור מחלות ויראליות אחרות

תמונה
חיסון נגד הפטיטיס

לווירוס הפטיטיס C, שזוהה לראשונה ב-1989 השפעה משמעותית על בריאותם של מיליוני אנשים ברחבי העולם. מחקר חדש, בהובלת פרופ' מיטל גל-תנעמי, מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, שופך אור חדש על ההשפעות ארוכות הטווח של הווירוס ומציע תובנות מהפכניות שעשויות להוביל לטיפול במחלה ולפיתוח חיסון.

מיליוני בני אדם ברחבי העולם נדבקים בווירוס הפטיטיס C, העלול לגרום למחלות כבד כרוניות, שחמת וסרטן הכבד. עם זאת, רבים מהנדבקים אינם מודעים לכך שהם נגועים בוירוס ועובדה זו מקשה על זיהוי מוקדם וטיפול.

מחקרה של פרופ' גל-תנעמי, מתמקד בשאלה: מדוע חלק מהאנשים (כ-20-30%) מצליחים להחלים באופן ספונטני מווירוס הפטיטיס C, בעוד שהרוב מפתחים מחלה כרונית? לדעת החוקרים, התשובה לשאלה זו טמונה בהבנה עמוקה יותר של האינטראקציה בין הווירוס לבין מערכת החיסון.

צוות המחקר השתמש בכמה טכנולוגיות ושיטות כדי לחקור את הווירוס והשפעותיו. הם ביצעו אנליזה של נוגדנים לזיהוי וניתוח של נוגדנים ייחודיים הקשורים להחלמה מהווירוס, מחקר אפיגנטי לבחינת השינויים האפיגנטיים בתאי כבד מודבקים, וערכו מעקב קליני ארוך טווח אחר חולים שטופלו והחלימו מהווירוס, לבחינת השפעות מאוחרות.

הגילוי המרכזי של המחקר הוא מה שהחוקרים מכנים "החותמת האפיגנטית". לדברי פרופ' גל-תנעמי ווירוס הפטיטיס C משאיר שינויים אפיגנטיים בתאי הכבד, שנמשכים גם לאחר סילוק הווירוס מהגוף. "החותמת האפיגנטית מתארת כיצד הווירוס ממשיך להשפיע על הגוף גם לאחר שהוא כבר אינו נוכח, וזה עשוי להסביר את הסיכון המתמשך לסרטן כבד גם אצל מטופלים שהחלימו מהווירוס.

המחקר זיהה גם נוגדנים ייחודיים המצויים בגופם של אנשים שהחלימו באופן ספונטני מהווירוס. תגלית זו פותחת אפשרויות חדשות לפיתוח חיסון יעיל נגד הפטיטיס C.

ממצאי מחקר זה הם בעלי חשיבות החורגת מתחום ההפטיטיס C. ההבנה החדשה של הנוגדנים הייחודיים עשויה להוביל לפיתוח חיסונים יעילים יותר נגד וירוסים מורכבים. החוקרים סבורים כי הבנת המנגנונים האפיגנטיים פותחת אפשרויות לפיתוח טיפולים שמטרתם לא רק לסלק את הווירוס, אלא גם "למחוק" את החותמת האפיגנטית שלו.

המחקר מדגיש את החשיבות של מעקב ארוך טווח אחרי מטופלים שהחלימו מהווירוס, ומציע אפשרויות חדשות למניעת התפתחות סרטן כבד. יתרה מזאת, הממצאים עשויים להיות רלוונטיים למחקר של וירוסים אחרים, כולל וירוס הקורונה, בהקשר של השפעות ארוכות טווח ("Long Covid").

"מחקר זה פותח דלת להבנה עמוקה יותר של האינטראקציה המורכבת בין וירוסים לבין המארח האנושי," אומרת פרופ' גל-תנעמי. "אנו מקווים שהתובנות הללו יובילו לפיתוח גישות טיפוליות חדשניות, לא רק עבור הפטיטיס C, אלא גם עבור מחלות ויראליות אחרות."

Remote video URL
Remote video URL

האזינו לפרקים נוספים בפודקאסט בר-דעת בספוטפיי, ובערוץ היוטיוב.
רוצים שנעדכן אתכם בכל פעם שמתפרסם פודקאסט חדש? הצטרפו לערוץ בר-דעת בווטסאפ