Skip to main content
04.08.2024 | כט תמוז התשפד

ספרת הסוכרת בגליל – מיזם ייחודי לצמצום פערי התחלואה בסוכרת ובהשמנה

המיזם החדשני הוקם בפקולטה לרפואה של בר-אילן ופועל בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של ישראל. מודל ההתערבות הייחודי, יוצר אקוסיסטם המשלב את האקדמיה, מערכת הבריאות והרשויות המקומיות

תמונה
ספרה

בישראל חיים כ-600 אלף חולי סוכרת, והצפי הוא שעד 2040 יעלה מספרם למיליון. כמיליון נוספים נמצאים במצב של טרום סוכרת, כשבכל שנה 6% מהם הופכים להיות סוכרתיים .מספר חולי הסוכרת בגליל הוא הגבוה מבין המחוזות הגיאוגרפיים בישראל: 66 מקרי סוכרת לאלף נפש. בנוסף, קיים פער משמעותי במספר החולים הבלתי מאוזנים: בעוד בישראל כ-10% מהחולים אינם מאוזנים – בגליל עומד מספרם על כ-15%. חוסר האיזון מוביל לסיבוכים כגון עיוורון, קטיעות גפיים, כשל כלייתי ואף מוות.

ספֵרֵת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי, הוקמה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בצפת בשנת 2021 במטרה לצמצם את פערי התחלואה בסוכרת והשמנה באזור הגליל. הספרה (SPHERE - Social Precision-medicine Health Equity Research Endeavour) שמה לעצמה שלושה יעדים מרכזיים: ירידה של 30% בשיעור המטופלים העוברים מטרום סוכרת לסוכרת; ירידה במספר היחסי של המטופלים שמחלת הסוכרת שלהם אינה מאוזנת; וירידה בשיעור הסובלים מהשמנת יתר.

המודל הייחודי שפיתחה ספרה מאמץ את התפיסה של ארגון הבריאות העולמי, לפיה גורמים חברתיים משפיעים על בריאותו של אדם ב-80%, בעוד שלנגישות ואיכות שירותי הבריאות יש השפעה של 20% בלבד. לכן, עובדת הספרה עם קופות החולים ובתי החולים בגליל, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגוני חברה אזרחית, מנהיגים דתיים, אקדמיה ותעשיה, במטרה לייצר אקו-סיסטם חדשני הפועל יחד במקום מגוריו של האדם.

פעילות ספרה עם הרשויות המקומיות

הספרה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם רשויות מקומיות, לפי מודל התערבות ייחודי בשם 'המנוע המוניציפלי לבריאות חברתית (MESH)'. ביישובים אותה מלווה ספרה הוקמו יחידות בריאות, העוסקות במיפוי האקו-סיסטם המקומי הרלוונטי, לרבות איסוף ואינטגרציה של נתוני תחלואה מהרשות המקומית וממערכות הבריאות, עדכון המדיניות הקיימת בתחום הבריאות ובניית תוכניות עבודה אסטרטגיות חמש-שנתיות. תהליך מאפשר לא רק לרשויות, אלא גם למערכת הבריאות לקבל החלטות מבוססות מקום כדי לשפר את תוצאי הבריאות של התושבים.

ספרה החלה את דרכה עם פיילוט בחמש רשויות מקומיות: נצרת, נוף הגליל, שפרעם, סח'נין וצפת. בהמשך התרחבה הפעילות ל-17 יישובים בחברה בערבית, כחלק מהחלטת הממשלה 550 לצמצום פערי בבריאות באוכלוסייה הערבית. עד סוף שנת 2024 צפויה ספרה לעבוד עם 25 רשויות מקומיות, המאגדות למעלה מ-660,000 תושבים.

פעילות ספרה עם מערכת הבריאות

לצד בניית תשתית מחקר משותפת עם שירותי הבריאות בקהילה, מקדמת ספרה תכנון והטמעה של התערבויות לשיפור איכות ונגישות הטיפול. בין הפרויקטים שמקדמת ספרה: פרויקט בשיתוףפ קופ"ח מכבי למיפוי מצבם הקליני של חולים טרום-סוכרתיים, הכנת תוכנית התערבות והטמעתה; הכנת תוכנת התערבות למתן טיפול תרופתי נאות לחולי סוכרת; הקמת שש מרפאות חדשות לטיפול בהשמנת יתר, בכל אזור הגליל; הקמת ביובנק באזור הצפון, בשיתוף בתי החולים באזור; וקביעת מנגנון למתן מענקי מימון למחקרים משותפים בתחום הסוכרת וההשמנה. מאז הקמתה, העניקה ספרה כ-30 מענקי מחקר, בתחומים כמו גנטיקה של סוכרת סוג 1, תרופות סוכרת חדשות, סוכרת הריון, מיקרוביום ופגיעה באיברי המטרה.

פרויקטים משולבים

בהתאם לגישתה האינטגרטיבית, מובילה ספרה פרויקטים משולבים עם מערכת הבריאות והרשויות המקומיות, מתוך אמונה כי שילוב הכוחות ייצר שינוי פורץ דרך. פרויקט כזה לדוגמה הוא המעבדה הניידת של הספרה, המנגישה בדיקות מעקב תקופתיות ומגיעה ממש עד לשכונת המגורים של המטופלים. פרויקט נוסף הוא פיתוח הפלטפורמה למרשם חברתי, פלטפורמה דיגיטלית בה שירותי הבריאות יוכלו להציע למטופלים פתרונות לפעילות גופנית או תזונה בריאה ביישוב שלהם.

מרכז החינוך של ספרה פועל כדי להעניק לצוותים הרפואיים ולצוותים המקצועיים ברשויות כלים, דרך הקמת תוכניות כמו: בית ספר לסוכרת, בית ספר להשמנת יתר, קורס הכשרה ייחודי לאנשי דת על חשיבות המניעה של סוכרת והשמנה, ופיתוח תכנית הכשרה ייחודית למנהלי יחידות בריאות בשלטון המקומי.

למידע נוסף על ספרת הסוכרת