Skip to main content
25.07.2024 | יט תמוז התשפד

פועל למניעה ולצמצום התפשטות מחלות כרוניות בפריפריה

פרופ' נעים שחאדה מהפקולטה לרפואה בגליל, העומד בראש מיזם ספרת הסוכרת, מונה כחבר באקדמיה הישראלית לרפואה מדעית שליד הר"י

תמונה
חוקר משפיע פרופ נעים שחאדה

פרופ' נעים שחאדה, אנדוקרינולוג ומומחה בינלאומי בתחום מחלת הסוכרת ופרופ' מן המניין בפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי בגליל, מונה בחודש יוני 2024 כחבר באקדמיה הישראלית לרפואה מדעית שליד הר"י (הסתדרות הרופאים בישראל). המינוי היוקרתי ניתן לפרופ' שחאדה על פועלו והישגיו ברפואה הקלינית ובמחקר הרפואי בישראל.

פרופ' שחאדה פועל שנים ארוכות כרופא, חוקר, מרצה ודמות ציבורית בתחום בריאות הציבור בדגש על סוכרת ואורח חיים בריא. בין עיסוקיו הוא משמש כפרופ' מן המניין בפקולטה של בר-אילן בגליל; נשיא האגודה הישראלית לסוכרת; חבר במועצה הלאומית לסוכרת וראש תוכנית "ספירת הגליל" ע"ש ראסל ברי הפועלת בפקולטה.

דרכו של פרופ' שחאדה כרופא ומדען החלה בפקולטה לרפואה בטכניון, שם מילא בהמשך שורה ארוכה של תפקידים בכירים וזכה בפרסי מחקר. הוא התמחה ברפואת ילדים ואנדוקרינולוגיה בבית החולים רמב"ם, שגם בו אייש עמדות בכירות, והשלים את הכשרתו הרפואית כעמית מחקר במרכז למדעי הבריאות באוניברסיטת קולורדו שבארה"ב. ב-2002 הוא מונה לתפקיד מנהל מחלקת ילדים א' והמרפאה לסוכרת ואורח חיים בריא בילדים בבית החולים רמב"ם והמשיך את דרכו באקדמיה כפרופסור אורח באוניברסיטת ייל בארה"ב וכפרופ' קליני בפקולטה לרפואה בטכניון.

תרומתו של פרופ' שחאדה לטיפול בסוכרת ומניעתה בישראל באה לידי ביטוי בתפקידים ציבוריים ואקדמיים רבים. ב-2010 הוא הפך לחבר המועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר הוועדה לאוכלוסיות מיוחדות וב-2013 מונה כחבר בוועדת היגוי מיזם "עוצמה" וועדת הכנת תוכנית הלאומית למניעה וטיפול בסוכרת של משרד הבריאות. תפקידים נוספים שמילא הם יו"ר החוג הפדיאטרי, מנהל בית הספר לסוכרת ומרכז לימודי אנדוקרינולוגיה וסוכרת ויו"ר החוג האנדוקריני בפקולטה לרפואה בטכניון; מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם ברמב"ם.

ב-2017 מונה פרופ' שחאדה כנשיא האגודה הישראלית לסוכרת, ומ-2022, עם הקמת "ספֵרת הגליל לחקר הסוכרת ע״ש ראסל ברי בפקוטלה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, הוא עומד בראש התוכנית שהוקמה לנוכח מצב התחלואה והתמותה ממחלת הסוכרת בצפונה של ישראל. מטרת התוכנית להשפיע על מצב הסוכרת בגליל על ידי צמצום פערים בין אוכלוסיית הגליל ובין האוכלוסייה הכללית בישראל ודרך פיתוח מודלים ושיטות עבודה לטיפול בסוכרת. הוא מוסיף: "ספֵרת הסוכרת בגליל מטמיעה תוכנית התערבות ייחודית ואינטגרטיבית בערי הגליל וביישובי הגליל בהתייחסות לסוכרת, השמנה ואימוץ אורח חיים בריא, באמצעות שותפויות יסוד ייחודיות שפותחו וכוללות את האקדמיה, בתי החולים בצפון, קופות החולים, משרד החינוך, משרד הבריאות, עיריות וארגוני קהילה מקומיים. יסודות השותפות הללו מאפשרים גשר ייחודי בין מחקר וטיפול שלא קיים היום בישראל, כמו גם פיתוח מודלים למניעה, טיפול ומעקב אחר מחלות כרוניות באזורי פריפריה גיאוגרפית וחברתית, ופיתוח אפיקים חדשניים לשיפור השירותים הרפואיים באזור הגליל ותושביו וסגירת הפערים בתחום הבריאות בין מרכז לפריפריה."

נושאי המחקר העיקריים של פרופ' שחאדה הם פתוגנזה (תהליך התפתחות המחלה) של סוכרת מסוג 1, השפעתו של אינסולין הניתן דרך הפה על מערכת העיכול, טיפול ומניעת סיבוכים בסוכרת מסוג 2, חינוך לאורח חיים בריא והנגשת שירותי בריאות לאוכלוסיות פריפריות מוחלשות.

"רפואה זה המקצוע האנושי ביותר, המעניין ביותר והמתחדש באופן מתמיד – יש הרבה מה לחקור, לעזור ולתרום לבריאות האנושות כולה," אומר פרופ' שחאדה על בחירתו המקצועית.

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה