Skip to main content
15.07.2024 | ט תמוז התשפד

להתכונן למקצועות המחר, היום

לא רק בינה מלאכותית, סייבר, וניתוח נתונים, גם לקויות למידה, פסיכולוגיה וגרונטולוגיה. הכירו את המגמות המובילות בשוק העבודה של המחר

תמונה
article_illustrations_career-trends_pc

חולמים להנדס צ'ט בוטים? רוצות לעבוד בתחום הרפואה הגנטית-מותאמת אישית? אולי אתם שואפים לפתח אנרגיות מתחדשות ולהוביל את המהפכה הירוקה? או להשפיע על צמצום הפערים החברתיים? לפני שמקבלים את ההחלטה מה ללמוד חשוב לדעת מהם הכיוונים אליהם נוטה שוק התעסוקה, ומהן המגמות העתידיות שלו? אילו מקצועות ותפקידים הופכים להיות מבוקשים יותר, ובאילו תחומי לימוד כדאי להתמקד - כדי שתוכלו להשתלב בהם עם תום הלימודים.  

בינה מלאכותית
התקדמות המטאורית בתחום הבינה המלאכותית מייצרת ביקוש רב למומחים בשדה זה. אנשי מקצוע שיידעו לפתח תוכנות בתחום או להשתמש בהן לצרכים שונים, צפויים להיות מבוקשים מאוד בשנים הקרובות. הידע בבינה מלאכותית והשימוש בה צפוי להועיל במקצועות טכנולוגים רבים – כמו פיתוח אלגוריתמים, תכנות, ורובוטיקה, וכן במקצועות שקשורים ליצירה, גרפיקה, כתיבה ועריכה, מחקר ורבים אחרים.

סייבר
תחום טכנולוגי נוסף בו ישראל נחשבת למובילה עולמית הוא תחום האבטחה הדיגיטלית על כל מרכיביה. העולם הולך ונהיה מחובר יותר ויותר, ובהתאם, גדלים הסיכונים והצורך בהגנה על המכשירים השונים שמחוברים לרשת. בין התפקידים שצפויים להיות מבוקשים בתחום זה: מנהלי אבטחת מידע, חוקרי אירועי סייבר, מומחי אבטחת רשתות, חוקרי חולשות אבטחה ועוד.

ניתוח נתונים
מהפיכת המידע גורמת לכך שכמויות עצומות של נתונים נצברות בארגונים, וחברות זקוקות למומחים שידעו לנתח אותם כדי להפיק מהם תובנות. בין התפקידים המבוקשים בתחום זהף מדעני נתוני) שמפתחים מודלים לחיזוי ומבצעים אנליזות מורכבות, אנליסטים עסקיים שמנתחים נתונים עסקיים ומשפרים תהליכים, מומחי ניתוח נתונים בזמן שמנטרים נתונים באופן שוטף כדי לזהות מגמות ואירועים משמעותיים ועוד.

אנרגיה מתחדשת
משבר האקלים יוצר צורך הולך וגדל בפתרונות של אנרגיות מתחדשות. חוקרים, מהנדסים וכל מי שרכשו ידע אקדמי בתחום, צפויים להיות מבוקשים מאוד בשוק העבודה בשנים הקרובות. בין התפקידים בתחום זה: מהנדסי מערכות סולאריות המתכננים ומפתחים מערכות להפקת אנרגיה מהשמש, מהנדסי אנרגיית רוח, ומומחי אחסון אנרגיה שמפתחים פתרונות לאחסון יעיל של אנרגיה מתחדשת ועוד

גרונטולוגיה
בעולם שבו הרפואה מתקדמת בצעדי ענק ותוחלת החיים עולה בהתאם, הולך וגדל הצורך באנשים בעלי ידע והכשרה בתחום מדעי הזקנה. במסגרת תחום זה נדרשים אנשי מקצוע היודעים לתת פתרונות להתאמת סביבת החיים לגיל המבוגר, לבניית מערכות טיפול מותאמות, ולמתן התייחסות מקצועית נכונה ובריאה לאוכלוסיית הזקנים בחברה. 

דיפ טק
כדי לפתח את הטכנולוגיות החדשניות, יש צורך במחקר בסיסי בתחומי המדע הקלאסיים: כימיה, ביולוגיה, פיסיקה וכו'. המחקרים והפיתוחים בעולם הדיפ טק מצריכים תהליכים ממושכים, ולכן האקדמיה היא בית גידול טבעי עבורם. אנשים בעלי ידע מחקרי עדכני המתמחים בתחומים אלה מבוקשים היום יותר מתמיד בחברות רבות, משום שהידע העדכני שלהם והיכולת שרכשו באקדמיה להמשיך ולחקור ולפתח בעזרתו יישומים שונים, יעניק לחברות יתרונות בשווקים העתידיים.

עבודה סוציאלית
הביקוש לעובדים סוציאליים צפוי להמשיך לעלות בשנים הקרובות, בעקבות העלייה בתופעות כמו בדידות והתמכרויות. בנוסף, השלכותיה של המלחמה המתמשכת - אלפי אנשים שפונו מבתיהם, ועשרות אלפים שספגו אבדות ברכוש, בגוף ובנפש - רק מגבירות את הצורך בעובדים סוציאליים, בעלי ידע מקצועי וכישורים אישיים, שישתלבו וייתנו מענה לצרכי האוכלוסייה כולה במוסדות הרווחה, הבריאות, החינוך והמשפט. אנשי מקצוע אלה מהווים גורם מכריע ביכולתה של החברה הישראלית להתאושש מן המשברים, ולקום מהם מחוזקת.

חינוך
התחום עובר בשנים האחרונות שינויים דרמטיים, לאור ההתפתחות הטכנולוגית, הגישה ללימודים מרחוק וההבנה שיש צורך בלימודים ובהכשרות לאורך כל החיים. אנשי חינוך שיהיו בקיאים בשיטות הוראה חדשניות ובטכנולוגיות חינוכיות חדשות, יהיו מבוקשים במיוחד. כבר היום מורגש ביקוש רב למורים ולמחנכים, בעיקר במקצועות המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. 

לקויות למידה
עם התפתחות המחקר בתחום מדעי המוח, הולכת וגוברת בין היתר המודעות ללקויות למידה ולצידה גם הידע לפתרונות חדשים ויצירתיים שמסייעים להתמודד עם הלקויות. בהתאם לכך עולה גם הביקוש לאנשי מקצוע בתחום אבחון וטיפול בתחום זה, וכן למומחים בתחום החינוך עם ידע עדכני שמסוגלים לפתח תוכניות לימוד מותאמות.

פסיכולוגיה
העלייה במודעות לבריאות הנפש ולחשיבותם של טיפולים נפשיים, הביקוש לפסיכולוגים ופסיכולוגיות צפוי להמשיך לגדול. פסיכולוגים מועסקים כיום בשלל מסגרות, כולל קליניקות פרטיות, בתי חולים, מערכות חינוך וארגונים עסקיים. ההתמחות בתחומים כמו פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה ארגונית ופסיכולוגיה חינוכית, מעניקה מגוון אפשרויות תעסוקה והזדמנויות לתרום לשיפור איכות החיים ורווחת הנפש של אנשים מכל שכבות החברה.
 

להתכונן לעתיד עם אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת בר-אילן שמה דגש רב על הכנת הסטודנטים שלה לשוק העבודה העתידי. תכני הלימוד מתעדכנים בד בבד עם המגמות הטכנולוגיות והחברתיות המשתנות; האוניברסיטה מאפשרת לסטודנטים לשלב בין מסלולי לימוד שונים, כדי לפתח ידע מקיף וכישורים נדרשים בעולם העתידי; ובכל שנה נפתחות תוכניות לימוד חדשות הנותנות מענה לצרכים ולמגמות החדשות בשוק. 

בבר-אילן פועל מרכז גשר אקדמיה-לתעסוקה, המחבר בין האקדמיה - החוקרים, הסטודנטים והבוגרים, לבין לעולם העסקי. המרכז מציע מגוון רחב של פעילויות ושירותים לסטודנטים ולבוגרים, כולל סדנאות, תוכניות התמחות, ושיתופי פעולה עם חברות מובילות. המרכז גם מספק תמיכה וליווי לסטודנטים בפיתוח כישורים מקצועיים והתאמתם לדרישות שוק העבודה. פעילויות נוספות של המרכז כוללות ירידי תעסוקה, מפגשי מנטורינג וסיוע במציאת מקומות עבודה לסטודנטים ולבוגרים.

במסגרת המרכז, מתקיים גם שיתוף פעולה עם חברת לינקדאין, שמעניק לסטודנטים מיומנויות מקצועיות רלוונטיות לשוק העבודה המשתנה, כמו נטוורקינג, יצירתיות וניהול זמן.