Skip to main content
01.08.2024 | כו תמוז התשפד

תואר שני בפסיכולוגיה ככלי להתפתחות אישית ומקצועית

התוכנית החדשה והייחודית לתואר שני בפסיכולוגיה במסלול ללא תזה, תאפשר לאקדמאים מצטיינים מתחומים שונים, להעמיק את הבנתם בנפש האדם ולקבל כלים לשיפור המיומנות המקצועית

תמונה
פסיכולוגיה ללא תזה

בתקופה סוערת זו ובשל מצב המלחמה בו אנו שרויים זה זמן מה, התערערו בסיסי הבטחון הפיזי והנפשי ברמה האישית, המשפחתית והקבוצתית. כדי לתת מענה לצורך ההולך וגובר בהתמודדות רגשית עם המצב, נולדה התוכנית החדשה לתואר שני ללא תזה, במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן. מטרת התוכנית היא להעניק לסטודנטים ולסטודנטיות כלים להתפתחות אישית ומקצועית, לפיתוח חברות הזנק ומיזמים, להנדסת אנוש וכדומה. בד בבד, היא תהפוך אותם למי שיוכלו להיות דמויות מובילות, סוכני שינוי חברתיים ומעודדי צמיחה והתפתחות בארגונים ובקהילות בהם הם חברים.

ידע על נפש האדם
התוכנית  החדשה, הראשונה מסוגה בישראל, מיועדת לבוגרות ובוגרי תואר ראשון ומעלה מתחומים שונים, והיא מקנה ללומדים וללומדות בה ידע תיאורטי נרחב על נפש האדם, לצד כלים מעשיים ויישומיים, המתרגמים את האספקטים התיאורטיים הנלמדים לשפת המעשה. ראש התוכנית  ד"ר אבינעם דאר, אומר כי לא במקרה התוכנית נולדה בימים אלה. "בעתות משבר, היכרות מעמיקה עם הנפש האנושית מהווה תשתית חיונית לבריאות והיגיינה נפשית, לתקשורת בינאישית טובה יותר עם האחר ולבניית החוסן של הארגון והקהילה. אנשים שיש להם את הידע והיכולות הללו יוכלו להשתמש בהם גם כמנופי צמיחה שישענו על מיצוי ההון האנושי המקופל בנפש האדם בכל תחום מתחומי חיינו, גם מעבר לתקופה המאתגרת הנוכחית".

מיומנויות מקצועיות
לדברי פרופ' אילנית חסון-אוחיון, ראש המחלקה לפסיכולוגיה של בר-אילן, ידע עדכני בתחומי הפסיכולוגיה השונים משתלב באופן טבעי עם כל גוף ידע אחר. "כך למשל, מנהלת תחנת משטרה בעלת ניסיון בניהול, הנעת עובדים והתמודדות עם אוכלוסיות שונות ומגוונות, יכולה להיעזר בידע בפסיכולוגיה ארגונית ותאוריות של מנהיגות בכדי לשכלל את עבודת הצוותים שלה. מנהלי קהילות שמתמודדים עם פניות מגוונות יכולים בעזרת ידע מתורת הריאיון ותהליכים משפחתיים וחברתיים לתת מענה מיטיב לקהילה שלהם. מנהל בית ספר שרוצה לעודד פרויקט חדש ומתמודד עם חילוקי דעות בצוות שלו, או עם אתגרים בתקשורת עם הורי תלמידים – יכול להיתרם מידע תאורטי על ארגון ותהליכים משפחתיים".

היכרות עם מגוון תחומי הפסיכולוגיה
התוכנית החדשה מוגדרת כתוכנית-על, מכיוון שהיא מאגדת בתוכה ידע מתחומי הפסיכולוגיה השונים: התפתחותית, קלינית, ארגונית ושיקומית. המרצות והמרצים בתוכנית הינם מהטובים ביותר בתחומם, בעלי ידע וניסיון מקצועי רב שנים, והיא מציעה קורסים בנושאים מגוונים, ובהם פסיכופתולוגיה, מבט התפתחותי על מעגל החיים, הנחיית קבוצות, מנהיגות בארגונים, התמודדות עם אבל ואובדן, הבדלים בין אישיים, תורת הריאיון וייעוץ אישי. בד בבד, מדגיש ד"ר דאר כי התוכנית  נועדה לתת ידע בפסיכולוגיה לאנשי מקצוע מתחומים אחרים. היא אינה מיועדת לפסיכולוגים ואינה מקנה רישיון לעיסוק כפסיכולוג. "התוכנית מיועדת לאנשי חינוך, רפואה, בטחון, רווחה, משפטים, אנשי דת , עובדי הייטק, אנשי רוח ואנשי ניהול ושיווק. הגיוון האנושי מאפשר לנו להעמיק את הדיונים ולשפוך אור על הנושא הנלמד מזוויות ראיה מגוונות של חיי היומיום", לדבריו, בהתאם לאופי התוכנית ואופי המשתתפים בה, יושם בלימודים גם הדגש על הפן היישומי, ועל התרגום של האספקטים התיאורטיים הנלמדים לשפת המעשה. "בהתאם לכך, דרישות הקבלה כוללות, מלבד רמה אקדמית גבוהה, גם בשלות רגשית ויכולות אישיות ובינאישיות מעולות".

התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה ללא תזה היא תוכנית בת שנתיים (ארבעה סמסטרים). הלימודים יתקיימו בימי שלישי (אחה"צ בקמפוס) ושישי (בוקר, בזום), על מנת לאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות להמשיך בשגרת עבודתם ללא הפרעה. "כך, הלימודים והעיסוק המקצועי ימשיכו להתקיים זה עם זה, ויעשירו ויפרו זה את זה". מסכם ד"ר דאר.