Skip to main content
02.06.2024 | כה אייר התשפד

מובילה עולמית בתחום חקר פתוח

מאמר בכתב העת הנחשב Educational Research Review ממקם את פרופ' מיכל ציון מהפקולטה לחינוך בחזית המחקר העולמי בתחום

תמונה
מיכל חוקרת משפיעה

פרופ' מיכל ציון, מהפקולטה לחינוך מתמקדת בשנים האחרונות בהוראה ולמידה של חקר פתוח. לאחרונה צוינה עבודתה המחקרית של פרופ' ציון בכתב העת האקדמי הבינלאומי Educational Research Review, הנחשב למוביל בתחום החינוך (דרגה 1Q), במסגרת מאמר הסוקר את הישגי החינוך בעולם בתחום למידת חקר פתוח בין השנים 2021-2011.

במאמר החוקרים סקרו 264 מאמרי מחקר אקדמיים מהתחום, ובחרו להתמקד ב-24 מאמרים, שלפי קריטריונים הממוקדים במהימנות המחקר הם המשמעותיים ביותר בתחום. שישה מתוך המאמרים האלה נכתבו ע"י פרופ' ציון ותלמידי המחקר שלה, וכולם מסתמכים על מחקרים בסיסיים שבוצעו על ידי קבוצת המחקר של פרופ' ציון בשנים מוקדמות יותר. בזכות מחקריה של פרופ' ציון, הגיעו כותבי המאמר למסקנה כי ישראל היא מובילה עולמית בכל הנוגע ללמידת חקר פתוח. עוד ראוי לציין כי כותבי הסקירה מחדדים את חשיבות הקשר בין חקר מדעי פתוח ופיתוח אוריינות סביבתית, העולה ממחקריה של פרופ' ציון. "בימים טרופים אלה, לקבל הכרה אקדמית זו – זה לא מובן מאליו", מודה פרופ' ציון.

"חקר פתוח מייצג את למידת החקר ברמה הגבוהה ביותר", מסבירה פרופ' ציון, "במהלכו, שותפים התלמידים לתהליך קבלת ההחלטות משלב מציאת תופעה מסקרנת לחקר, דרך שאילת שאלת החקר ועד למציאת תוצאות שאינן צפויות מראש ומביאות לשאלות חקר נוספות. במהלך למידת חקר פתוח רוכשים התלמידים מיומנויות חשובות של המאה ה-21. כמו: חשיבה ביקורתית, התמודדות עם מצבים של אי ודאות, יצירתיות, בקרה עצמית של תהליך הלמידה ואוריינות מדעית".

פרופ' ציון עומדת בראש המרכז לפיתוח ותמיכה במעבדות הביולוגיה בבתי הספר, מיזם משותף עם אגף המדעים במשרד החינוך, המהווה מנוע ללמידת חקר בביולוגיה בישראל. המרכז מספק את החומרים החיים, הכימיים, שיטות העבודה והפיתוח המקצועי למורים ולעובדי המעבדה לכל חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים בישראל בתחום הוראת הביולוגיה. הוא נחשב לייחודי בתחומו בעולם, ולאורך השנים אפשר למדינת ישראל להגיע להישגים חשובים בתחום החינוך המדעי בכלל והחקר הפתוח בכלל, וזכה לביקורים בין השאר מנציגי האקדמיה האמריקנית למדעים והאיחוד האירופי. לצד עבודתה במרכז, ומחקר בתחום למידת והוראת החקר, עוסקת פרופ' ציון גם בתחומים נוספים, ובהם הוראת הביולוגיה, אוריינות סביבתית ואוריינות בריאותית. היא כתבה עשרות מאמרים שהתפרסמו בעיתונים המובילים בעולם בתחום החינוך המדעי, קיבלה לאורך השנים פרסים, מענקי מחקר יוקרתיים ומגוונים, והנחתה תלמידי מחקר רבים לתואר שני ושלישי.

את דרכה האקדמית החלה פרופ' ציון בלימודי ביולוגיה באוניברסיטה העברית. סיימה לימודי הוראה ולמדה במסלול ישיר לדוקטורט. בלימודי הדוקטורט התמקדה פרופ' ציון בביולוגיה מולקולרית של חקר הסרטן וחקרה את בקרת ביטוי של הגן c-abl בלויקמיה מילואידית כרונית. תוצאות המחקר נרשמו כפטנט, והן מסייעות באבחון וריפוי החולים עד היום. עם סיום לימודיה בחרה פרופ' ציון להתמקד בתחום החינוך המדעי, והחלה ללמד ביולוגיה בתיכון בו למדה היא עצמה בתל אביב. במהלך עבודתה ייסדה מספר פרויקטים שקיימים עד היום, ובהם פרויקט חץ לתלמידים מצטיינים במכון וייצמן למדע, ופרויקט עיר וסביבה במועצה לישראל יפה. בתחילת שנות ה-2000 הצטרפה לפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, ושימשה כראשת התוכנית לחינוך מדעי טכנולוגי ומשמשת עד היום כראש המסלול להכשרת מורים לביולוגיה. בשנת 2017 זכתה פרופ' ציון בפרס רקטור אוניברסיטת בר-אילן לחדשנות מדעית על מחקרה פורץ הדרך בתחום הקשר שבין אוריינות סביבתית ומטה-קוגניציה. בנוסף, פרופ' ציון הינה היוזמת והמובילה של הפרויקט הלאומי "קחו איתכם את הזבל", אשר נועד להביא לשינוי חברתי סביבתי ברמה הלאומית בתחום האחריות על הניקיון במרחב הציבורי, ומחנך לאהבת הארץ והטבע, ערבות הדדית, אחריות אישית, שייכות וקיימות.

לתוכניות הלימוד בפקולטה לחינוך 

עוד כתבות שיעניינו אותך