Skip to main content
15.05.2024 | ז אייר התשפד

תחרות רובוקאפ ג'וניור נערכה בבר-אילן זו השנה העשירית

הזוכים בתחרות שארגן המרכז האוניברסיטאי לנוער בשיתוף ארגון רובוקאפ ישראל, ייצגו את ישראל בתחרות העולמית בהולנד

תמונה
זכייה

תחרות רובוקאפ ג'וניור לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים, התקיימה באוניברסיטת בר-אילן, בחודש מאי 2024, זו הפעם העשירית. בתחרות הנערכת בהובלת המרכז האוניברסיטאי לנוער של בר-אילן ובשיתוף ארגון רובוקאפ ישראל, השתתפו השנה 24 קבוצות תלמידי מגמות תכנות ורובוטיקה ומרכזי מחוננים ומצוינות מירושלים, אשקלון, רמת גן, ראשל"צ, פתח תקווה והמועצה האזורית מנשה. 

המתחרים שנחלקו לשתי קטגוריות גילאיות - גילאי 13-12 וגילאי 14 ומעלה - בנו רובוטים אוטונומיים שהתחרו ביניהם בשלושה תחומים: כדורגל, הצלה והופעת במה.
 

זכייה

holy bots מקום ראשון במקצה הצלה, לתלמידים מעל גיל 14 

בקטגוריית הכדורגל התחרו זו מול זו שתי קבוצות, עם שני רובוטים כל אחת (שוער וחלוץ). הרובוטים נדרשו לאתר את הכדור, לזהות סימני קרקע ואת צבע השערים. במקום הראשון בקטגוריית זו לקבוצות מעל גיל 14 זכתה קבוצת The Goats מביה"ס גולדה מאיר בפתח תקווה, בה חברים אוהד בן חיים, עילאי ארניה והאחים עומר וליאור ישעיהו, כולם בני 18. "עבדנו על הרובוט שלנו שנה וחצי", הם מספרים. "בגלל במלחמה היו בעיות של משלוחים מחו"ל, נאלצנו לוותר על חלקים מסוימים, לעבוד מהבית ולבנות חלקים בעצמנו. אבל למרות הכל – הצלחנו. הרובוט שלנו אוטונומי, כלומר עובד ללא מגע אדם או עזרים נוספים. אנחנו נרגשים היום מאוד".

בקטגוריית הופעת הבמה הציגה כל נבחרת מופע רובוטי יצירתי, אינטראקטיבי, שנמשך 2-1 דקות. במקום הראשון בקטגוריית הופעת הבמה לקבוצות מעל לגיל 14 זכתה קבוצת ZoobotX מהמרכז למחוננים ע"ש רון ורדי בראשל"צ. "ההופעה שלנו כללה חמישה רובוטים במופע שמדמה גן חיות. שכל רובוט ייצג חיה אחרת: אריה, קואלה, פינגווין, קוף ואדם שמבקר בגן החיות", מספרת שירה דיין רץ בת ה-14. "כל אחד מהרובוטים הפגין יכולות אחרות, שמאחוריהן נוסחאות פיזיקה ומתמטיקה מורכבות. בנוסף השתמשנו במודלים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה שאנחנו בנינו".

במקום הראשון בקטגוריית ההצלה לקבוצות עד גיל 14 זכתה קבוצת The Code Crafters, גם הם מראשל"צ, מהמרכז העירוני למצוינות. "הרובוט שלנו היה צריך להתמודד עם מכשולים שצריך לפתור במצבי הצלה", מספר יניב גורביץ' פוקס בן ה-13.5. "הצלחנו לגרום לו לעקוב אחרי קו, לעקוף מכשול ולעקוב אחרי סימון בצבע ירוק".
 

זכייה

the code crafters מקום ראשון במקצה הצלה, לתלמידים עד גיל 14

תחרות רובוקאפ נהגתה ע"י קבוצת חוקרים יפנים ואמריקאים, ונערכה לראשונה בשנת 1997. מטרתה היא לקדם את המחקר ברובוטיקה בעולם, והחזון שלה הוא שעד שנת 2050, נבחרת רובוטים תנצח את אלופת העולם בכדורגל (האנושית) לפי הכללים של FIFA.

שני מזרחי, מנהלת המרכז האוניברסיטאי לנוער אמרה כי בכל שנה מחדש, שמחים אנשי המרכז לקחת חלק בפרויקט  "שמשפיע על בני הנוער ומחבר אותם לתחומי המדע".

מיטל דומב, נשיאת רובוקאפ ישראל הוסיפה כי "לאור המלחמה רוב הקבוצות חזרו ללמוד באופן רציף רק בדצמבר או ינואר. עם זאת ולמרות חוסר הזמן - עד לתחרות הם הצליחו להציג רובוטים מרשימים וברמה גבוהה מאוד". הנבחרות הזוכות ייצגו את ישראל בתחרות הבינלאומית, שתתקיים השנה בהולנד.

 

עוד כתבות שיעניינו אותך