כיצד בוחרים תחום לימודים?
התשובה לשאלה הזו, שהרבה צעירים לפני תואר ראשון מתחבטים בה, תתקבל לאחר מחקר שוק והתבוננות עצמית כנה
השאלות - מה מתאים לי ללמוד? ובאיזה תחום לימודים כדאי לבחור? יעלו בקרב צעירים רבים בדרך כלל לקראת סיום בית הספר התיכון או בשנות העשרים המוקדמות, אם כי לא בהכרח. ההחלטה תהיה קשורה בבחירת מקצוע לחיים או בתשוקה לתחום עניין מסוים. בשונה ממסגרות שליוו אותנו בילדות ובנעורים, כעת, לפחות תאורטית, יש כמעט אינסוף אפשרויות בחירה. כיצד אחליט מה מתאים לי ללמוד? אחת הדרכים היא לחלק את תהליך קבלת ההחלטה לשלושה שלבים.
ראשית יש לחדד את המאפיינים האישיים – הנטיות התעסוקתיות, המבנה האישיותי והצרכים שלנו. בשלב הבא בודקים אילו אפשרויות לימודים ותעסוקה קיימות בתחומים שאותם אנו מעוניינים ללמוד. לבסוף נחפש חיבור הולם בין ממצאי שני השלבים הראשונים.
מספר שאלות יסייעו לנו בשני השלבים הראשונים (חידוד מאפיינים אישיים ואז אפשרויות לימודים ותעסוקה):
מה רציתי להיות כשאהיה גדול?
האם יש איזה מקצוע או תחום ידע שתמיד רציתי לפתח? האם למקצוע זה קיים מסלול לימודים מסודר, מהם תנאי הקבלה למסלול זה והאם יש לי את נתוני הכניסה המתאימים? מה נדרש כדי להתאים את עצמי לתנאי הקבלה ועד כמה המקצוע המבוקש יוכל לקיים אותי בעתיד מבחינת הכנסה שוטפת?
נטייה ריאלית או הומנית?
האם כבר בתקופת התיכון אהבתי יותר ביולוגיה, כימיה ומחשבים או אולי גיאוגרפיה, ספרות, לשון ותנ"ך? האם מאז תקופת התיכון מצאתי תחומי עניין הפוכים מאלה שבחרתי בלימודי התיכוניים?
מהם המקצועות השולטים בשוק העבודה כיום?
האם שוק העבודה מוצף בבוגרים ובוגרות בתחום? האם אני יכולה להתברג במקצועות אלו ומהן הדרישות? חלק זה מצריך מעט עבודת תחקיר או פשוט להיות עם היד על הדופק בתקופה שקודמת לשלב של קבלת ההחלטה.
לקטלוג כל מסלולי הלימוד לתואר הראשון באוניברסיטת בר אילן>>>
מה מתאים לי ללמוד על פי אופיי?
האם אני טיפוס של ישיבה במשרד? האם אני תזזיתית יותר? האם אני אוהב לעמוד מול קהל? האם אני מעדיפה להיות מאחורי הקלעים? כאן תצטרכו להיות כנים עם עצמכם ואולי גם להיעזר באנשים שמכירים אתכם, כולל עמיתים ועמיתות לעבודה אם יש כאלה.
מה מניעי הבחירה שלי?
האם אני בוחר מה מתאים לי ללמוד מתוך רצון לקדם את עצמי בחיים המקצועיים או מתוך לחץ סביבתי? גם כאן תצטרכו להיות כנים עם עצמכם ולהפריד בין לחצים חברתיים ומה שמצופה מכם ובין הרצונות החופשיים שלכם.
איזו מסגרת לימודית מתאימה לי?
האם אני מעוניינת במסגרת לימודים ארוכת טווח כמו תואר אוניברסיטאי או אולי קורס קצר מועד?
דרך ההחלטה המוצעת היא למעשה מודל של התאמת האדם לסביבת העבודה, ובמקרה זה – לימודים, שכן המודל משדך בין נטיות אישיות ובין המצב שם בחוץ, והוא אכן מיושם בתהליכי ייעוץ תעסוקתי. אחרי שעניתי לעצמי על השאלות שנשאלו לעיל ואחרי שחידדתי לעצמי מהו הכיוון המקצועי או האינטלקטואלי שנכון לי, נותר לבחור את מסלול הלימודים המתאים במוסד הלימודים המתאים ולנסות ככל הניתן לעמוד בתנאי הקבלה.
אם תנאי הקבלה אינם תואמים את נתוני הפתיחה שלכם כמועמדים, זה אינו סוף פסוק. תוכניות להשלמת בגרות, מכינות קדם-אקדמיות או ניסיון לשפר את התוצאה במבחן הפסיכומטרי יוכלו לעזור לכם לשפר נתונים ולא לוותר מראש על מסלול הלימודים שעליו חלמתם. תהליכים אלה אף עשויים לחדד עבורכם טוב יותר מה נכון ללמוד והיכן תוכלו להצליח.
יש כאלה המתקשים לקבל את ההמלצות שעולות ממודל התאמת האדם לסביבת העבודה ויתכן שגם אתם תיתקלו בפער בין חלומות, אפשרויות לימודים ומצב השוק. כדי להצליח בלימודים ובהמשך גם בקריירה, נדרשים כוחות נפש רבים ויש למצוא דרך להתמודד עם קונפליקטים שצצים בין הרגשות ובין מה שנראה כמו הדרך הרציונלית.
לעתים הסיבה לקונפליקט נעוצה בגורמים רגשיים פנימיים. לעתים מקור הקושי לקבל את ההמלצות מגיע דווקא מהסביבה החיצונית, כמו למשל משפחה שלוחצת על הבת להמשיך את העסק המשפחתי בעוד היא מעוניינת בלימודים בתחום אחר. קונפליקט אחר עשוי להיות קשור בצורך שהמקצוע מספק לנו. ישנם מקרים שבהם אנשים בוחרים מקצוע שיפצה על חסך רגשי מהילדות, אך אינו תואם את נטיותיהם.
כך או אחרת, הקונפליקט צריך להיפתר לפני שממשיכים הלאה אל התואר או הקריירה. הפתרון עשוי להתגלם כפשרה או להיבנות באמצעות תהליך רגשי שיעזור לנו להבין את מקור הקושי ואת מהותו.