Skip to main content
|

מצוינות בהוראה בפעולה

בעידן שבו צ'ט-GPT כותב עבודות ואלגוריתמים מעניקים ציונים, באוניברסיטת בר-אילן מצוינות בהוראה היא לא סיסמה ריקה - היא מחויבות יומיומית המשלבת בין חדשנות, טכנולוגיה, יחס אישי ותשוקה למקצוע

Image
מצוינות בהוראה

"מה שבאמת חשוב, מעבר להעברת הידע, הם המפגשים המשמעותיים פנים אל פנים". כך אמרה ד"ר סיון שפיצר מהפקולטה לרפואה, בעקבות זכייתה בשנה שעברה בתואר - מרצה מצטיינת. את אות ההוקרה הזה היא קיבלה בין היתר בזכות סקרי שביעות הרצון של הסטודנטים ואמירתה זו מסכמת למעשה את כל גישתה של אוניברסיטת בר-אילן לנושא ההוראה: מצוינות אקדמית לצד רגישות והבנה.

הוראה טובה משלבת בהירות והומור
סיפור המצוינות בהוראה בבר-אילן נשזר מחוטים רבים כאלה. במחלקה לפיזיקה, אוריאל גוטסדינר, שקיבל אף הוא את אות המרצה המצטיין, מחיה תיאוריות מורכבות בבהירות ולא פחות חשוב מכך, הוא משתמש בהומור כחלק מתהליך ההוראה. "לדעתי, מצוינות בהוראה פירושה הסברים ברורים של נושאים בהקשרם הרחב. הוראה איכותית כוללת גם לערב את הסטודנטים דרך שאלות ישירות במהלך ההרצאות ובקשת משוב על הבנתם."

ד"ר מיטל גלבוע מהפקולטה למשפטים, גם היא בין זוכי אות המצוינות בהוראה, מתייחסת להוראה כאל "יצירת קשרים חינוכיים משמעותיים. בעידן הציני הזה של רשתות חברתיות וקליפים הכי קצרים, יש משהו קסום בדיון מעמיק על דוקטרינות מורכבות. אין דבר שמשתווה לראות את פניו של סטודנט מאירות בהבנה. זכייה באות 'מרצה מצטיינת' משמעותית עבורי יותר מכל פרס אחר - היא אישור שההשקעה שלי בסטודנטים הגיעה ליעדה והם מרגישים אותה."

רותמים את הטכנולוגיה לטובת הלמידה
השנה השיקה האוניברסיטה השיקה בוט אקדמי מתקדם מבוסס בינה מלאכותית, שתוכנן במקור לסייע לסטודנטים במילואים להשלים את לימודיהם. הבוט פועל בשנת הלימודים הנוכחית כפיילוט ומיושם ב-14 קורסים. ראש אגף למידה והוראה בבר-אילן, יובל שרייבמן אומר כי אתגרי ההוראה שמציבה הטכנולוגיה המתקדמת משנים את כללי המשחק. "הסטודנטים והסטודנטיות של היום מחפשים חוויית למידה פעילה ומאתגרת. הגישה הוותיקה של הרצאות פסיביות אינה מספיקה, והם מצפים לשיח מעמיק, לאינטראקטיביות ולשילוב כלים טכנולוגיים מתקדמים – ואלו יוצרים חווית לימודים שלמה."

כדי לענות על צרכים אלה, אומר שרייבמן, בר-אילן עברה למערכת ניהול למידה מתקדמת בשם "למדה", המשלבת מגוון כלי למידה אינטראקטיבית כגון שאלונים, לוחות דיון וסרטונים עם שאלות. כל אלו, מגבירים את מעורבות הסטודנטים והסטודנטיות ומסייעים להם להבין את החומר.

התאמה בין הלימודים לבין שוק העבודה
פרופ' אריה רייך, סגן הרקטור האחראי על תחום ההוראה באוניברסיטה אומר כי "השינויים המהירים בעולם הטכנולוגיה, מחייבים אותנו לעדכן את תוכניות הלימודים ולהתאים אותן לצרכי המשק ולצרכי הסטודנטים, הן בתחום התעסוקה והן בתחום המחקר המתקדם". לדברי פרופ' רייך, בר-אילן מובילה ביישום פרויקט התמחויות המאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לצבור ניסיון מעשי בהיקף של 100 שעות בארגונים שונים, תוך כדי הלימודים. ניסיון זה מספק יתרון בשוק העבודה ומסייע להבין את הקשר שבין התאוריה לבין הפרקטיקה".

נושא המצוינות בהוראה, אומר פרופ' רייך, מצוי כיום גם במרכז תשומת הלב של המועצה להשכלה גבוהה. באחרונה פורסם מטעמם קול הקורא להשתתף בפרויקט 'אקדמיה 360', שמטרתו לשפר את תוכניות הלימודים באופן מקיף ומעמיק. "המחלקות בבר-אילן שישתתפו בתוכנית יקבלו תמיכה תקציבית וליווי צמוד של אגף הלמידה וההוראה. מטרת הליווי היא לשלב במחלקות מרכיבי הוראה חדשניים שיסייעו ברכישת מיומנויות עדכניות ורלוונטיות."