Skip to main content
22.01.2025 | כב טבת התשפה

בין המארבים למבחנים - ממשיכים בלימודים

מתווה האפוד האקדמי, מאפשר לסטודנטים וסטודנטיות במילואים להמשיך בלימודיהם תוך שהם ממשיכים להגן על המדינה זו השנה השנייה ברציפות.

תמונה
מתווה האפוד האקדמי

תחושה שהכול מתקדם בלעדינו
עבור אופיר אהרוני, קצינת שריון בת 25, השנה האחרונה הייתה מעגל מתמשך של מעברים בין שדה הקרב לכיתת הלימוד. עם 215 ימי מילואים מאחוריה, כולל פעילות מבצעית בלבנון ובעזה, היא מודה שהשנה השנייה שבה שילבה את השירות הצבאי עם לימודים הציבה לה אתגרים ייחודיים. "השנה הייתה קשה יותר מהשנה שעברה," אומרת אופיר, סטודנטית שנה ב' לתואר כפול במתמטיקה עם מדעי הנתונים וכלכלה. "בשנה שעברה, לא ידעתי מה אני מפספסת. עכשיו, כשהמלחמה נמשכת במקביל לחיים האזרחיים, יש תחושה שהכול מתקדם בלעדינו."

עם זאת, אופיר מצליחה להתמודד עם האתגרים בהצלחה. מתווה האפוד האקדמי שיזמה אוניברסיטת בר-אילן עבור סטודנטים וסטודנטיות שמשרתים במילואים מספק התאמות שונות, מהרצאות מוקלטות ועד הארכת תקופות המבחנים, ומסייע לסטודנטים כמו אופיר לשמור על רצף בלימודים גם במהלך שירות המילואים. "ההתאמות של האוניברסיטה במסגרת 'האפוד האקדמי' חד משמעית עזרו לי לצמצם פערים", היא מעידה.

עוזרת לצמצם פערים

 

עם תמיכה מחברים וסגל הכול אפשרי
גם עמית ברוך, קצין חי"ר בן 26 המפקד על פלוגת חיילים בחטיבת הצנחנים, שירת במילואים במשך 230 יום מאז תחילת המלחמה, במקביל ללימודי תואר במשפטים וכלכלה. שירותו החל מיד לאחר המתקפה ב-7 באוקטובר, בפינוי אזרחים פצועים לפני הלחימה בעזה, ולאחר מכן בפריסות בגבול הצפון. הוא אומר כי "בלי מסגרת התמיכה האקדמית, כנראה הייתי צריך לחזור על שנה ב'". למרות שהחמיץ את רוב הסמסטר הראשון ונבחן במדים במהלך הסמסטר השני, הוא הצליח לשמור על מעמדו האקדמי. מניסיונו הוא אומר: "עם מוסר עבודה גבוה ותמיכה מחברים וסגל ההוראה, הכול אפשרי."

עמית

רון שלו היא סטודנטית להנדסת נתונים בת-26 מעין הבשור. לאחר שניצלה מהמתקפה ב-7 באוקטובר ופונתה מביתה שבעוטף, היא נקראה למילואים ושירתה מעל 150 ימים כקצינת לוגיסטיקה בלבנון תוך כדי המשך לימודיה. "קשה להצליח בלימודים כשאת נאלצת לשרת כל כך הרבה ימי מילואים על חשבון הלימודים ולחוות את המציאות הקשה של המלחמה הזו". לדבריה, " ככל שהזמן עובר, ההתמודדות הופכת ליותר ויותר אינדיווידואלית ושונה. אבל חשוב לי לציין שהמאמצים של האוניברסיטה מורגשים. אני מקבלת מענה מהאוניברסיטה ומהסגל בהבנה, הקשבה, רצון טוב ונכונות לעזור. במסגרת מתווה האפוד האקדמי, נעזרתי בתוספת זמן, מועדים מיוחדים, חונכות, דחיית קורסים, הערכות חלופיות ודחיית מטלות".

הבנה ורצון לעזור

 

מסייעים להתמודד גם עם האתגרים הרגשיים
האתגרים שעומדים בפני סטודנטים וסטודנטיות שמשרתים במילואים חורגים מעבר להישגים אקדמיים. לפעמים הקושי הוא רגשי וטמון בזמן האבוד ובמעברים הקשים בין השירות בצבא ללימודים. רון, כמו חבריה למילואים, מצאה דרכים לפרק את האתגרים הללו ל'חתיכות מנוהלות', ולהתמודד איתם יום אחר יום. אוניברסיטת בר-אילן מסייעת לסטודנטים גם בתחום התמיכה הנפשית ומציעה ייעוץ פסיכולוגי, סדנאות תמיכה קבוצתית למשרתי המילואים ובני משפחתם, קווי חירום ושירותי תמיכה נוספים המרוכזים תחת מרכז חמני"ה. עבור סטודנטים כמו אופיר, תמיכה מקיפה זו עושה את ההבדל המכריע. "המכשול הגדול ביותר למילואימניקים הוא העומס הנפשי והרגשי. והאוניברסיטה לא רק עוזרת עם הציונים – הם עוזרים גם בפן האנושי."

עוד כתבות שיעניינו אותך