משפיע על החינוך באמצעות שאלות של זהות אישית
ד"ר אלי שכטר, חוקר בפקולטה לחינוך מונה לנשיא האגודה הבינלאומית לחקר הזהות - גוף אקדמי הכולל כ-200 חוקרים מרחבי העולם
איך מתעצבת הזהות של צעירים ושל צעירות בכלל, ובמערכות חינוך בפרט? מהי ההשפעה של מורים על תהליכים אלה וכיצד מורים ומורות מכוונים את הוראתם מתוך תפיסה זהותית? שאלות אלה עומדות במוקד מחקריו של ד"ר אלי שכטר, מרצה בכיר בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן.
ד"ר שכטר השלים את לימודי התואר הראשון, השני והשלישי באוניברסיטה העברית בירושלים, עם התמחות בפסיכולוגיה קלינית. את לימודיו לדוקטורט, שבו עסק בקונפליקטים זהותיים, הוא שילב עם עבודה בלשכת המדען הראשי של משרד החינוך. לאחר סיום הדוקטורט, הצטרף ד"ר שכטר לסגל החוקרים של אוניברסיטת בר-אילן בתוכנית לייעוץ חינוכי, ואף עמד בראשה. כיום הוא גם משמש כממלא מקום מנהל המכון לחקר החינוך הדתי בבר-אילן.
"במהלך שנות המחקר שלי, ראיינתי וחקרתי מאות אנשים על מורים ומורות שהיו משמעותיים בשבילם", אומר ד"ר שכטר, "מצאנו שהדמויות האלה סיפקו צרכים זהותיים מגוונים ברגעי הכרעה: למשל, עזרו לאנשים ליצור אינטגרציה זהותית בין חלקים סותרים של עצמם, או מה שנראה היה בעיניהם לפחות, כדברים סותרים; סיפקו מודלים לדמות בוגרת שלכיוונה יכלו להתפתח; עודדו צמיחה אותנטית; אפשרו חקירה עצמית ופתוחה ועוד".
בתקופת ההתבגרות, מסביר ד"ר שכטר, תלמידים רבים מתמודדים עם קונפליקטים שיוצרים קשיים בגיבוש זהות. "מורים ומורות יכולים, בזהירות ובאחריות, לעזור לתלמידים בגיבוש הזהות שלהם, דווקא כשהם עצמם דמויות מורכבות ואותנטיות", הוא מוסיף, "יש לכך השלכה אפשרית בתחום הכשרת המורים, שכן כדאי להדגיש בהכשרה זו את החשיבות של פיתוח זהות חינוכית אותנטית ואישית, ולא להסתפק בהטמעת מודלים פדגוגיים הנכונים כביכול לכלל המורים והתלמידים".
במחקר אחר שערך, נמצא שמורים משפיעים רואים עצמם כ"סוכני זהות" שמסייעים לתלמידים לפתח "אוריינות זהותית" ולחקור ולגבש זהות אישית. זאת, תוך התייחסות לתכני ההוראה מתחומי הספרות, ההיסטוריה והתנ"ך ועד למתמטיקה ולמדעים. בימים אלה, הגישה שהוצעה על ידי ד"ר שכטר, אומצה בארגון חינוכי גדול באנגליה העוסק בהשתלמויות מורים. הטמעת תחום המחקר של חינוך לזהות בשדה החינוך, כללה גם פיתוח כלי ששימש את החינוך הממלכתי-דתי בישראל, לשיפור האקלים החינוכי בהקשר הזהותי.
למחקריו של ד"ר שכטר יש השפעה בינלאומית בתחום חקר הזהות, ולאחרונה הוא מונה לנשיא האגודה הבינלאומית לחקר הזהות - גוף אקדמי הכולל כ-200 חוקרים מרחבי העולם. "האגודה עוסקת במחקר תהליכי יסוד בהתפתחות זהות, בעיקר בגיל ההתבגרות ובעשור השלישי לחיים".