Skip to main content
13.10.2024 | יא תשרי התשפה

הכירו את בר-מוח - עוזר הוראה מבוסס AI

יותר מ-1500 אנשים הצביעו ובחרו את שמו ודמותו של הכלי החדשני, המבוסס על מודל GPT, שיסייע לסטודנטים בלימודים

תמונה
BIU_AIBot_01

לקראת שנת הלימודים החדשה השיקה אוניברסיטת בר-אילן כלי למידה חדשני: עוזר הוראה מבוסס AI. הכלי שהושק כפיילוט, מבוסס על מודל שפה טבעית GPT, שאומן בתכני הלימוד ומאפשר דיאלוג מתקדם ומעמיק על תכני הקורס בין הסטודנטים והסטודנטיות לבין מודל הבינה המלאכותית. כך, יוכלו הסטודנטים להיעזר בו באופן שוטף, לדוגמה, אם פספסו שיעור, אם הם זקוקים להסבר נוסף על החומר, או אם הם מבקשים לקבל מידע והבהרות על המשימות שניתנו. ניתן לשוחח עם הכלי בעברית, בשפה טבעית, ולקבל תשובות באופן מיידי.

כדי להחליט כיצד יקרא וייראה הכלי החדשני והווירטואלי - ערכנו סקר בקרב קהל היעד שלו הסטודנטים והסטודנטיות. והם החליטו: בר-מוח! 

בר מוח

 

בר-מוח פועל בהתאם למידע רלבנטי שמסופק לו על ידי המרצות והמרצים, כך שהתוכן המופיע בו מהימן ועומד בדרישות האקדמיות. התכנים בו מבוססים על הרצאות מתומללות, מצגות, מבחנים, עבודות ומקורות ביבליוגרפים. בין השאר, יכול הכלי לספק מידע על תכני הקורס, לדון בסוגיות אקדמיות, לענות על שאלות בנושאים מנהליים, להפיק ולבדוק מבחנים, לקיים סימולציות ומשחקי תפקידים ועוד.

Remote video URL

 

"הוראה מותאמת אישית במלוא מובן המילה"
הפרויקט נולד בתחילת שנת 2024, כחלק מהחיפוש אחר מענה למשרתי ומשרתות המילואים וכוחות הביטחון שנאלצו להפסיד שיעורים בגלל מחויבותם לביטחון המדינה. הוא פותח באגף ההוראה והלמידה, שבראשו עומד הסמנכ"ל יובל שרייבמן, והובילו אותו פרופ' יניב פוקס מהפקולטה למדעי הרוח, וד"ר ליהיא תלם מאגף למידה והוראה. לדברי פוקס: "שילוב AI  בתואר מכשיר טוב יותר את הסטודנטים שלנו לשוק התעסוקה המתפתח. הנגשה של תכנים באמצעות בינה מלאכותית מאפשרת להעביר בצורה ברורה ואישית חומר לימודי מורכב. זה נכון גם לפיזיקה וגם להיסטוריה של ימי הביניים". לדברי שרייבמן: "עבור אנשי פדגוגיה מדובר בחלום ישן שהתגשם. הוראה מותאמת אישית במלוא מובן המילה. הוראה שלומדת אותך ומסייעת לך בדיוק באופן ובזמן הנדרש".

בשלב הפיילוט, יושק בר-מוח ב-15 קורסים.

במסגרת הפיילוט, הסטודנטים בקורסים הרלוונטיים יקבלו את הגישה לבר-מוח באמצעות קישור שיהיה זמין להם לשימוש במהלך הסמסטר. הפיילוט יכלול בחינה של איכות ויעילות המהלך מבחינת סגל ההוראה והסטודנטים, וכן ילווה במחקר של חלק מהחוקרות והחוקרים המשתתפים בו. עם סיומו, יוחלט אם יש בסיס להרחבתו ליתר הקורסים הנלמדים באוניברסיטה. בינתיים, עוד בטרם ההשקה, פנו מרצות ומרצים רבים בבקשה לפתח גם להם כלי בינה מלאכותית. בנוסף, חלק מהמרצות והמרצים המשתתפים בפיילוט פיתחו בעצמם או בסיוע הצוות כלי בינה מלאכותית נוספים, שישרתו אותם בקורסים אחרים או בתהליכים מלווים של אותו הקורס. בשלב הבא, צוות הפרויקט ישאף לפתח כלי בינה מלאכותית למטלות אקדמיות ספציפיות, כמו גם כלי AI מחקריים וכלי AI בעלי אופי מנהלי.

מובילה עולמית במחקר מבוסס AI
בר-אילן נחשבת למובילה עולמית במחקר מבוסס בינה מלאכותית, ושמה לעצמה למטרה להיות גם חלוצה בשילובAI  בהוראה בפועל. האוניברסיטה מציעה כ-200 קורסים בתחום הבינה המלאכותית ויישומיה, כחלק מתוכניות הלימוד, במטרה לספק לסטודנטים ולסטודנטיות כישורים חיוניים לעתידםבר-אילן אף הייתה מהאוניברסיטאות הראשונות שניסחה מדיניות הוראה ב-AI עבור הסטודנטים והסטודנטיות, תוך קידום השקיפות בשימוש בבינה מלאכותית בביצוע מטלות והגשת עבודות.

בימים אלו מוקם פורום מרצים ומרצות לקידום השימוש ב-AI בהוראה ולמידה בתחומים כגון: פיתוח סילבוס וקורסים, הוראה בכיתה, הערכה מבוססת בינה מלאכותית ועוד.