Skip to main content
26.08.2024 | כב אב התשפד

לרתום את הידע האקדמי לסיוע לנשים בסיכון

הכירו את ד"ר נעמה גולדברג, בוגרת לימודי מגדר, מנכ"לית עמותת "לא עומדות מנגד", שזכתה באות הנשיא על פעילותה בסיוע לנשים וגברים במעגל הזנות

תמונה
בוגרת משפיעה נעמה גולדברג

ד"ר נעמה גולדברג, בוגרת תואר שלישי בלימודי מגדר, מנכ"לית עמותת "לא עומדות מנגד", מסייעת לנשים וגברים במעגל הזנות. את העמותה היא הקימה בתהליך שהחל במקרה לפני כ-8 שנים, כשניסתה לסייע לבחורה בזנות להשיג כסף ללימודים. "פתחתי קבוצת פייסבוק בשם 'לא עומדות מנגד', ומהר מאוד פנו אלינו אלפי נשים וגברים בזנות, ארגוני סיוע, עובדות סוציאליות, ומצד שני – המון מתנדבות. ניסיתי להבין איך נכון לעזור, כיצד ניתן לסייע באופן המעצים והנכון ביותר, מבלי לייצר נזק או תלות, מה הגבולות שעליהם צריך להקפיד. צריך היה לעשות סדר".

ד"ר גולדברג קיבלה שתי החלטות. הראשונה – להקים עמותה. "חזרתי למכון מנדל, שאני בוגרת התוכנית שלו למנהיגות חינוכית, ביקשתי מנטור מלווה, ובשנת 2018 רשמנו את 'לא עומדות מנגד' כעמותה. כעבור שנתיים גם הרווחה הכירה בפעילות שלנו והקצתה מימון חלקי". החלטה השנייה שהיא קיבלה הייתה להירשם לתואר שלישי בלימודי מגדר בבר-אילן. "תמיד הייתי פמיניסטית, והתעניינתי בנשים הנמצאות בקצה הרצף הסיכוני, ובסחר בבני אדם לתעשיית המין. הבנתי שאם אני רוצה לעבוד בתחום הזה – אני חייבת ללמוד אותו ולהבין אותו. החלטתי לחקור במסגרת הדוקטורט שלי את ההיבטים הפסיכולוגיים של הזנות. המנחה שלי הייתה פרופ' סופי וולש מהמחלקה לקרימינולוגיה בבר-אילן. המרצות בתוכנית היו מצוינות, ברמה גבוהה מאוד, והקולגות שלמדו איתי הן משכמן ומעלה. הקורסים שלקחתי במסגרת הדוקטורט היו עמוקים ומאירי עיניים, הסבירו דברים שהבנתי אינטואיטיבית, הפגישו אותי עם טקסטים מרתקים, אפשרו לי להתבסס על ידע והפכו אותי מאקטיביסטית הפועלת בעיקר על פי הרגש, לאדם שפעולותיו נשענות על ידע אקדמי מבוסס".

עבודת הדוקטורט של ד"ר גולדברג נקראת "זנות כהסדרה לכאב". ממצאי המחקר מראים כי נשים בזנות משחזרות טראומה מינית. "במסגרת המחקר שלי ראיינתי עשרות נשים ראיונות עומק וחיפשתי תיאוריות תומכות בעולם המחקר בתחום הטראומה המינית. נשים בזנות מגיעות בדרך כלל מרקעים קשים, שיש בהן הזנחה ופגיעות פיזיות ומיניות ופוסט טראומה מורכבת, והדברים האלה לא מעובדים. פרויד טען שאדם שלא מעבד טראומה נדון לחזור עליה שוב ושוב. ואכן, המחקר מראה שבמצבים כאלה הנפש מנסה לבצע שיחזור".

עמותת 'לא עומדות מנגד' מפעילה היום קווי סיוע בעברית, ערבית ורוסית, מקבלת בממוצע כמאה פניות ביום ועוזרת לכ-3000 בני אדם. בין הפרויקטים שהיא מפעילה - פרויקט מבשלות, בו מתנדבות העמותה מבשלות ומשנעות לנשים ולמשפחתן ארוחות חמות, ופרויקט "את לא לבד" בו נפגשות מתנדבות עם נשים בזנות לכוס קפה ושיחה במטרה להפיג את הבדידות ועוד. בנוסף העמותה מטפלת בקורבנות של סחר בבני אדם. "הארגון שלנו הוא לא ארגון משקם, אנחנו ארגון שטח שמעניק סיוע – אוכל, מזרן לישון עליו, מימון ללימודים, טיפול שיניים, בגדים, תרופות, ליווי לפרוצדורות רפואיות. כל אחת ואחד יכולים לפנות אלינו, אין לנו שום תנאי, אנחנו לא מבקשות מנשים לעזוב את הזנות או מתנות אי שימוש בסמים או בודקות מעמד אזרחי. אנחנו פה לעזור". לאורך השנים קיבלה העמותה מענקים מקרן מנדל, מהאיחוד האירופי ומהקרן החדשה. ב-2022 היא גם זכתה באות הנשיא. העמותה קולטת מתנדבות ומתנדבים לשלל פרויקטים, וניתן ליצור קשר עם מערך ההתנדבות בכתובת המייל: [email protected].