Skip to main content
16.07.2024 | י תמוז התשפד

תואר דו-חוגי: הרחיבו את הידע וההזדמנויות

מפילוסופיה וכלכלה ועד פסיכולוגיה ומדעי המחשב - לימודים לתואר דו-חוגי מאפשרים לגוון ולהרחיב את היקף הידע, לפתח חשיבה יצירתית וגם להגדיל את אפשרויות התעסוקה

תמונה
שילובים

בעולם האקדמי המודרני, תוכניות לימודים דו-חוגיות הופכות למבוקשות עבור סטודנטים השואפים להרחיב את הידע שלהם ולהצטייד בארגז כלים מגוון לקראת שוק העבודה המשתנה. תוכניות אלה, המשלבות תחומי ידע שונים או משלימים, מציעות לסטודנטים ולסטודנטיות הזדמנות לפתח חשיבה ביקורתית, יצירתיות וגמישות מחשבתית - מפילוסופיה וכלכלה ועד פסיכולוגיה ומדעי המחשב. 

לימודים בין תחומיים מאפשרים לבנות תוכנית לימודים מגוונת, להרחיב את גבולות הידע המוכרים ולפתח דרכי חשיבה אלטרנטיביות. תוכניות הלימודים הללו מעודדות חשיבה מחוץ לקופסה, ומעניקות כלים להתמודד עם אתגרים בצורה עצמאית. בנוסף, התוכניות הללו מאפשרות לסטודנטים לפתח כמה תחומי עניין, בלי לחוות תחושת החמצה. הלימודים הבין תחומיים חושפים את הסטודנטים הסטודנטיות למגוון רחב של נושאים ושל מיומנויות, מלמדים אותם לחשוב באופן הוליסטי ולשלב תובנות מתחומים שונים.

יתרון חשוב נוסף נמצא במישור החברתי ובגיוון האנושי - הסטודנטים בתוכניות מסוג זה נפגשים עם עמיתים ומרצים ומרצות שמגיעים מתחומים שונים, ומשתפים פעולה במגוון רחב של פרויקטים. שיתוף הפעולה הזה מוביל להפריה הדדית ולפיתוח רעיונות יצירתיים.

גם בשוק העבודה – לבוגרים ובוגרות של תוכניות מסוג זה יש יתרון. מעסיקים מחפשים כיום עובדים בעלי יכולת לחשוב בצורה יצירתית, שמסוגלים להתמודד עם בעיות בעזרת חשיבה מקורית. סטודנטים וסטודנטיות שלמדו בתכניות בין תחומיות, מביאים איתם ערך מוסף משמעותי למקומות העבודה, בזכות היכולת שלהם לשלב ידע מתחומים שונים ולפתח פתרונות חדשניים.

אוניברסיטת בר-אילן מציעה מגוון רחב של תוכניות דו-חוגיות ומסלולים בין תחומיים, המאפשרים לסטודנטים לממש את הפוטנציאל שלהם, לחקור ולפתח תחומי עניין שונים ולהתכונן בצורה הטובה ביותר לעולם העבודה העתידי. הנה כמה דוגמאות לתוכניות דו-חוגיות לתואר ראשון: 

תואר ראשון במדעי המחשב עם מדעי המוח
התוכנית משלבת מבואות וקורסי חובה במדעי המוח בתחומים כמו ביולוגיה, פיזיקה, כימיה ועוד יחד עם קורסי ליבה תיאורטיים וישומיים מתחום מדעי המחשב, כמו מתמטיקה בדידה, מבני נתונים, תכנות ואלגוריתמים, בינה מלאכותית ועוד. החיבור הייחודי מאפשר לבוגרי התוכנית להשתלב במגוון תפקידים בתחומי ההייטק, המחקר והבריאות.

תואר ראשון במדעי המחשב עם כלכלה
הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית הדו-חוגית מקבלים כלים לחשיבה אנליטית, לתכנון ולבנייה של מערכות מחשב, וזאת לצד הבנה מעמיקה של מערכות כלכליות ושל השפעתן על החברה. בוגרי ובוגרות התוכנית יכולים להשתלב בתפקידי מפתח בתעשיות ההייטק, בבנקים, בחברות ביטוח ובמשרדי ממשלה.

תואר ראשון במדעי המחשב עם מתמטיקה
לימודי מדעי המחשב מקנים לסטודנטים את הידע התיאורטי והמעשי הדרוש לשימוש, לתכנון ולבנייה של מערכות מחשב, בעוד שלימודי המתמטיקה עוסקים בדפוסים ובתבניות משותפות במספרים, במרחב, במדע ובהפשטות דמיוניות, וכוללים מגוון קורסים בנושאים מתקדמים.

תואר ראשון בחינוך עם לימודי מידע
תוכנית הלימודים משלבת לימודי חינוך עם לימודי מידע וטכנולוגיות אינטרנט. הסטודנטים והסטודנטיות בה מתמחים בניהול ובניתוח נתונים, באוריינות מידע וביישומים בביג דאטה, תוך התייחסות להיבטים האנושיים, החברתיים והפדגוגיים בתהליך החינוכי. חיבור זה, מאפשר לבוגרי התוכנית להשתלב בתפקידי מפתח בתחומי החינוך והטכנולוגיה.

תואר ראשון בכימיה עם מדעי החיים
התוכנית מקנים לסטודנטים כלים מחקריים שיכשירו אותם לעסוק בחקר במגוון תחומי מדעי החיים והכימיה. התכנית כוללת את מקצועות הליבה הדרושים כדרישת סף לקבלה למסלול רפואה בתכנית הארבע-שנתית בצפת או בתל אביב, בתוספת 2-3 קורסים.

לכל תוכניות הלימוד לתואר ראשון דו-חוגי

והנה כמה דוגמאות לתוכניות בין תחומיות לתארים מתקדמים - תואר שני ושלישי: 

תואר שני בכלכלת עסקים במגמת היי טק
התוכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון המעוניינים להשתלב בעולם ההייטק ובמיוחד בהיבטים הכלכליים והעסקיים של התעשייה. הסטודנטים והסטודנטיות לומדים בה בין השאר על אודות תמחור, שיווק, מסחר מקוון והיבטי אבטחת מידע. התוכנית מעניקה כלים לחשיבה אנליטית ולהבנה מעמיקה של העקרונות הכלכליים בתעשייה הטכנולוגית, ומאפשרת לבוגרים להשתלב בתפקידי מפתח בתעשיית ההייטק.

התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות
התוכנית מציעה מגוון נקודות מבט תיאורטיות לניתוח ופרשנות של כל תחום של פעילות אנושית. בזכות רוחב היריעה התיאורטי והמתודולוגי, הסטודנטיות והסטודנטים בתכנית נהנים מחופש יוצא דופן בבחירת נושאי הכתיבה ואופן הגישה אל מושאי המחקר.

התוכנית ללימודי מגדר
התוכנית מציעה סביבת לימודים מגוונת ומסלולים לתואר שני ושלישי, שמבוססים על גישה ביקורתית ובין-תחומית המשלבת תיאוריות ממדעי הרוח, מדעי החברה, ביקורת התרבות, יהדות ודתות, פסיכולוגיה, ספרות, קולנוע ומשפט.

התוכנית לניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן
הלימודים כוללים היכרות בינתחומית מקיפה עם נושא הסכסוך, התפתחותו והדרכים לניהולו וליישבו. הלימודים מתמקדים בסוגים שונים של סכסוכים ברמות חברתיות שונות: ברמה הבין - אישית, הארגונית, הבין-קבוצתית, הבין-קהילתית והבין-לאומית ובדרכי הטיפול בהם.

 

לכל התוכניות הבין תחומיות לתארים מתקדמים