Skip to main content
15.07.2024 | ט תמוז התשפד

מדעי המדינה: לחקור את הכוחות המשפיעים על עולמנו

ידע במדעי המדינה מעניק נקודת מבט מעמיקה על ההתרחשויות הפוליטיות הגלובליות והמקומיות, ופותח צוהר לקריירות במגזר הציבורי והפרטי

תמונה
article_illustrations_state-politic_pc

מה מקורו של הסכסוך באזור המזרח התיכון? מה גורם למתיחות בין המעצמות הגדולות? מהי השפעתו של הסייבר על הביטחון בעולמנו? וכיצד החלטות פוליטיות יכולות להשפיע על חברה שלמה, ולשנות את כיוון ההתפתחות שלה? אלה רק כמה מהשאלות בהן עוסקים חוקרי מדעי המדינה. 

המחקר והידע הנצבר בתחום מדעי המדינה עוסק בין היתר במערכות השלטון, מדיניות ציבורית, יחסים בינלאומיים ותהליכי קבלת החלטות פוליטיות. תחום זה נוגע בכל היבט של חיינו, מהשפעת חוקים ותקנות ועד להבנת מדיניות חוץ וביטחון לאומי.

במהלך לימודי מדעי המדינה, הסטודנטים נחשפים למגוון רחב של נושאים, כולל תיאוריה פוליטית, פוליטיקה השוואתית, יחסים בינלאומיים ומדיניות ציבורית. הם לומדים על מבנים שלטוניים שונים, תהליכי קבלת החלטות, תפקידם של מוסדות פוליטיים, ותפקידה של דעת הקהל בפוליטיקה. בנוסף, הסטודנטים לומדים מיומנויות מחקר, ניתוח סטטיסטי, כתיבה אקדמית, ויכולת הצגת מידע בצורה ברורה ומשכנעת.

בוגרי התחום יכולים לעבוד כיועצים פוליטיים, חוקרי מדיניות, אנליסטים במכוני מחקר, דיפלומטים, עיתונאים פוליטיים, מנהלי קמפיינים פוליטיים, ומרצים באקדמיה. תחום מדעי המדינה פותח דלתות לעבודה במגזר הציבורי, במגזר הפרטי, ובארגונים בינלאומיים. הבנת התהליכים הפוליטיים והמדיניים מאפשרת לבוגרים להשפיע על קבלת החלטות ברמות שונות של החברה.

באוניברסיטת בר-אילן, הסגל האקדמי במחלקה למדעי המדינה כולל חוקרים בעלי שם עולמי לצד חוקרים צעירים ומבטיחים. המחלקה למדעי המדינה זוכה לציוני הוראה מהגבוהים באוניברסיטה, והמרצים בה זכו בפרסים שונים על עבודתם. המחלקה כוללת גם מחקר מוביל בתחומי המדיניות הציבורית, יחסים בינלאומיים, וביטחון לאומי. האווירה במחלקה נעימה ומשפחתית, מה שמאפשר אינטראקציה פורה בין הסטודנטים לבין הסגל האקדמי.

מרכז בגין-סאדאת (בס"א) ללימודים אסטרטגיים, שהוא חלק מהמחלקה למדעי המדינה, הוא אחד ממכוני המחקר המובילים בארץ, ומקנה לסטודנטים הזדמנות להשתתף במחקרים בעלי השפעה על קביעת מדיניות.

המחלקה מציעה לסטודנטים הזדמנויות פרקטיות להתנסות מעשית בתחום. תוכנית הפרקטיקום מאפשרת לסטודנטים לשלב את הלימודים האקדמיים עם התנסות במשרדי ממשלה ורשויות מקומיות. הסטודנטים המצטיינים במחלקה מתנסים בהתמחות של 120 שעות שנתיות במשרדי ממשלה או ברשויות מקומיות, ועוסקים בנושאי שבליבת העשייה של המשרד, ולעתים אף זוכים להציג את עשייתם בפני השרה או מנכ"ל המשרד. בנוסף, תוכנית "מנהיגים קריירה" מספקת ייעוץ תעסוקתי והכשרה בחיפוש עבודה. שילוב זה של מצוינות אקדמית והזדמנויות מעשיות מעניק לסטודנטים יתרון משמעותי בשוק העבודה ומכין אותם לקריירה מצליחה ומשפיעה בעולם המדיני.

לתוכניות הלימוד במחלקה למדעי המידע