Skip to main content
14.07.2024 | ח תמוז התשפד

לימודי פסיכולוגיה: הבנת הנפש והמוח דרך מחקר מתקדם

השימוש בכלים חדשניים מתחום הנוירולוגיה מאפשר הבנה מעמיקה יותר של ההתנהגות והרגש האנושי

תמונה
פסיכולוגיה

לימודי פסיכולוגיה מתמקדים בחקר ההתנהגות האנושית ובתהליכים המנטליים הפנימיים המתרחשים בנפש האדם. המחקרים בתחום הפסיכולוגיה מתפרסים על הספקטרום הרחב של תפיסה, למידה, זיכרון, רגשות, אישיות ופיתוח אישי.

במהלך הלימודים בפסיכולוגיה, הסטודנטים לומדים נושאים מגוונים הכוללים קוגניציה, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית, ופסיכופתולוגיה - התחום הבוחן את גבולות האב-נורמליות.  הם רוכשים כלים למחקר כמו שיטות סטטיסטיות וניתוח נתונים, ומתנסים בעבודה ובלימוד במעבדות מחקר. ככל שהם מעמיקים את הידע שלהם בנפש האדם הם מקבלים גם כישורים מעשיים כמו ייעוץ וטיפול פסיכולוגי. 

היישומים של לימודי הפסיכולוגיה הם רבים ומגוונים. פסיכולוגים פועלים בתחומים כמו טיפול קליני, ייעוץ חינוכי, פסיכולוגיה ארגונית, מחקר אקדמי, וייעוץ משפטי. הם יכולים לעבוד עם ילדים, מבוגרים, זוגות, קבוצות, וארגונים כדי לשפר את הבריאות הנפשית, לפתור בעיות התנהגותיות, ולייעל תהליכים ארגוניים. תחום הפסיכולוגיה מתפתח במהירות, עם כניסת טכנולוגיות חדשות וטכניקות טיפוליות חדשניות המציעות פתרונות מתקדמים לאתגרים פסיכולוגיים. 

אחת העובדות המרתקות ביותר בפסיכולוגיה היא היכולת להבין את הקשר בין התנהגות האדם לתהליכים פיזיולוגיים במוח. חוקרים בתחום זה משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות כמו דימות מוחי (MRI) כדי להבין כיצד מבנים ותהליכים במוח משפיעים על התנהגות ורגשות. 

בוגרי לימודי הפסיכולוגיה סוללים את הדרך להשתלבות בתעסוקה במגוון סביבות קליניות, בטיפול פרטני וקבוצתי, במחקר או בייעוץ. הבוגרים יוכלו גם להתקדם בתפקידי ייעוץ ארגוני, גיוס עובדים, משאבי אנוש, תכנון תהליכים וניהול כוח אדם בתעשיות שונות, כולל בתחומי ההייטק, הרווחה, הרפואה והחינוך. הפסיכולוגיה מציעה מסלול קריירה מגוון, המאפשר לאנשי מקצוע לשלב בין עבודה טיפולית למחקר, ייעוץ, והוראה. הביקוש לפסיכולוגים מקצועיים הולך וגובר, כאשר המודעות לחשיבות הרווחה הנפשית גדלה בעולם המודרני

המחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת בר אילן מציעה לסטודנטים התנסות מעשית מרתקת, הכוללת מעבדות מחקר וציוד מתקדם להערכת תהליכי חשיבה, קשב, תפיסת רגשות, שפה וזיכרון בהתבסס על תצפיות התנהגותיות, מדדים פיזיולוגיים, תנועות עיניים, חקר תנועה ופעילות EEG. קיימת גם פעילות עניפה של הקליניקה הטיפולית לקהילה, המעניקה שירותי פסיכותרפיה ואבחון פסיכודיאגנוסטי ונוירופסיכולוגי למתמודדים עם מגוון אתגרים וקשיים. הקליניקה כוללת מעבדת פסיכותרפיה המאפשרת מחקר מתקדם להערכת אפקטיביות ותהליכי טיפול. הקליניקה הארגונית של המחלקה משלבת מחקר לצד התנסות נרחבת ביישומים שונים של הפסיכולוגיה הארגונית

בתואר השני, הסטודנטים יכולים לבחור מתוך מגוון מגמות מרתקות, ביניהן המגמה לפסיכולוגיה, קוגניציה, רגש ומוח (Cognitive Affective Neuroscience), שהיא תכנית ניסויית-מחקרית מעמיקה, העושה שימוש בכלים מתודולוגיים מגוונים כמו מדדים פסיכו-פיזיולוגיים, הדמיה מוחית (EEG, MEG), גרייה מוחית (TMS, TDCS) ומחקרי יומן וראיונות.

לאחרונה הושקה באוניברסיטת בר-אילן מגמת-על הייחודית מסוגה בארץ - מגמת מדעי הפסיכולוגיה לתואר שני, המיועדת לאנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות שאינם מתחום הפסיכולוגיה, המבקשים להרחיב את השכלתם ולהעמיק בתחום בריאות הנפש. תכנית זו מציעה ידע עשיר בתחומי הפסיכולוגיה ההתפתחותית, הקלינית, הארגונית והשיקומית. היא עוסקת בתחומים כמו פסיכופתולוגיה, הנחיית קבוצות, מנהיגות בארגונים והתמודדות עם אבל ואובדן, ומעניקה יתרון משמעותי לאנשי מקצוע בתחומים כמו חינוך, רפואה, הייטק, ניהול ושיווק, המבקשים להבין את נפש האדם לעומקה וליישם את הידע הנרכש בעבודתם. הביקוש למגמה זו גבוה, והסטודנטים שבה זוכים ללמוד ממרצים המומחים בתחומם בארץ ובעולם.

לתוכניות הלימוד במחלקה לפסיכולוגיה