Skip to main content
11.07.2024 | ה תמוז התשפד

תואר ראשון לסטודנטים עם מוגבלות שכלית

הבוגרים למדו בעשור האחרון בפרויקט "עוצמות" הייחודי מסוגו בעולם, בפקולטה לחינוך בבר-אילן. בטקס הענקת התארים השתתפה רעיית הנשיא, מיכל הרצוג, שהגדירה את הפרויקט כ"מנפץ תקרות זכוכית"

תמונה
סטודנטים עם מוגבלות שכלית קיבלו תואר ראשון

לראשונה בישראל, שישה סטודנטים עם רב-גוניות קוגנטיבית (מוגבלות שכלית) קיבלו השנה (תשפ"ד) תואר ראשון במסגרת פרויקט "עוצמות" של הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. האירוע התקיים במעמד רעיית הנשיא, מיכל הרצוג, שאמרה: "קשה לי לחשוב על שם מתאים יותר מ'עוצמות' שייטיב לתאר את היוזמה המרגשת הזאת, של כניסתם בשערי עולם ההשכלה הגבוהה; ואין ספק שכדי להגשים חזון כזה - מנפץ תקרות זכוכית - צריך הרבה רצון, אמונה ודבקות במטרה".

הבוגרים החדשים, עם מוגבלויות קוגניטיביות, קיבלו תעודת סיום תואר ראשון רב-תחומי במדעי החברה. ראשת תוכנית "עוצמות", היא פרופ' חפציבה ליפשיץ מהפקולטה לחינוך, המובילה תפיסה חדשנית מבוססת מחקר של כישרון ומחוננות אינטלקטואלית בקרב אוכלוסייה עם רב גוניות קוגניטיבית. לדבריה, ידוע לה על לא יותר משלושה אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית בכל רחבי העולם שהצליחו לרכוש עד כה תואר ראשון. "הסטודנטים והסטודנטיות שלנו הצליחו לשבור סטריאוטיפים, לנפץ את תקרת הזכוכית, וכנגד כל המוסכמות סיימו לראשונה בישראל וגם בחו"ל, תואר לאחר 10 שנות לימוד", היא אמרה.

״בתוך השמחה הזאת על סיום התואר וראשית הדרך של כולכם כאן בפקולטה הנהדרת הזאת, אני רוצה להודות לשישה אנשים מופלאים, בוגרי תכנית 'עוצמות' – שאני כאן היום למעשה בזכותם: רותי, תומר, חופית, הניה, עודד וליאור. שש דמויות מופת – עם רב-גוניות קוגניטיבית, מלאות באומץ, נחישות ונשמה גדולה. כשהם ביקרו אותנו לפני כשנתיים בבית הנשיא, ביקשתי שיזמינו אותי בבוא העת לטקס סיום התואר. בזמנו, חשבתי שזה תמריץ, ושזאת דרך טובה למקד את המבט בעתיד וכך לחתור אליו קצת יותר בקלות; אבל היום, כשהם – ששת המופלאים - פה, בסיומו של פרק יפהפה ומעורר כבוד שעברו - יחד, וכל אחד ואחת לחוד - נראה שהם לא בדיוק זקוקים לתמריצים", רעיית הנשיא מיכל הרצוג, והוסיפה: "אני מודה לפרופ' חפציבה ליפשיץ על מפעל חיים מרגש ומשמעותי כל כך, לד״ר שושנה ניסים ולפקולטה לחינוך בבר אילן - על האומץ והאמונה להגשים חזון מרשים ומתאגר. כל פתח כזה, הוא אוויר ואור, וכל דרך כזאת יש בה כוח לתרום להולכים בה, ולחברה כולה".

"עוצמות" הוא פרויקט שילוב אקדמי בן 3 שלבים, לבוגרים עם רב-גוניות קוגניטיבית, הפועל במסגרת הקתדרה לחקר וקידום כושר ההשתנות האנושית ע"ש מצ'אדו בפקולטה לחינוך, בראשותה של פרופ' ליפשיץ. כיום משתתפים בו כ-120 בוגרים במגוון תוכניות, ובהם ששת הסטודנטים, שזוהו תוך כדי לימודים כבעלי יכולות גבוהות יחסית לחבריהם בשפה, הבנה וזיכרון. הם שולבו בקורסי התואר הראשון בליווי מנגישים אקדמיים בעלי הכשרה של תואר שני ברב-גוניות קוגניטיבית ואסטרטגיות הנגשה ייחודיות.

במחקר פורץ הדרך שהובילה פרופ' ליפשיץ בעשור האחרון, מפריכים הממצאים מחקרים קודמים ולפיהם מנת המשכל (ה-) הינו נתון קבוע שאינו נתון לשיפור. המחקר אף מפריך את טענת ה- (2022), ולפיה אנשים עם מוגבלות שכלית אינם מסוגלים ללמוד לימודים אקדמיים. הסטודנטים מקבלי התואר מאוששים את התפיסה החדשנית של פרופ' ליפשיץ, לפיה קיימת תופעה של כישרון אינטלקטואלי בתוך האוכלוסייה עם רב-גוניות קוגניטיבית. "אך הכישרון לא היה יוצא מן הכוח אל הפועל לולא התיווך וההשקעה שהושקעו בהם במשך 10 שנים עי צוות 'עוצמות'", היא מבהירה.

בין ששת מסיימי התואר הראשון של התוכנית: רותי בראור (46), עם תסמונת דאון, הרואה שליחות בעבודתה כמרצה על אנשים עם צרכים מיוחדים; טומי ברק (35), עם רב-גוניות קוגניטיבית ושיתוק מוחין קל (), שאמר: "אם אני לא מבין משהו אני מתאמץ עד שאבין אותו"; ועודד נפתלי (34), עם תסמונת דאון, שאמר: "אין הביישן למד. כשהגעתי לאוניברסיטה ללמוד הייתי קצת ביישן, ולאט לאט התגברתי, ומה שלא הבנתי - שאלתי". נפתלי גם שירת בצה"ל, וב-2018 אף קיבל מנשיא המדינה את אותה החייל המצטיין. פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן, אמר לששת הבוגרים הנרגשים: "אתם עושים היסטוריה היום בארץ ובעולם. פרופ' ליפשיץ וד"ר ניסים שהובילו אתכם לרגע הזה, הם ההוכחה לחשיבות האמונה באדם. הראיתם לנו מהו כוח רצון ונחישות. תודה על כך".

לתוכניות הלימוד בפקולטה לחינוך