Skip to main content
25.06.2024 | יט סיון התשפד

יום עיון לאנשי דת נוצרים בנושא סוכרת והשמנת יתר בקהילה

מטרת המפגש, שנערך ביוזמת ספרת הסוכרת בגליל, הייתה לרתום את אנשי הדת ומנהלי הקהילות לטובת הגברת המודעות וחינוך לבריאות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית

תמונה
יום עיון לאנשי דת נוצרים

כמרים ואנשי דת נוצרים ממגוון ישובים וקהילות בצפון הגיעו ב-18.6.24 לשפרעם, ליום עיון ראשון מסוגו שעסק בסוכרת והשמנת יתר בקהילה. המפגש, שניערך ביוזמת ספרת הסוכרת בגליל, כלל הרצאות, דיונים וחשיבה משותפת על אתגרים וחסמים בתחום הסוכרת והשמנת היתר. "הגורמים החברתיים משפיעים על בריאות האוכלוסייה ב-80%, לעומת מערכת הבריאות שיש לה השפעה של 20% בלבד", אמרה למשתתפים ד"ר סיון שפיצר, סגנית מנהל ספרת הסוכרת. "לכם, כמנהיגי הקהילה, יש תפקיד מרכזי. אתם יכולים להשפיע על התושבים לשנות ולשפר את אורח החיים שלהם".

ספֵרת הסוכרת בגליל, מיסודה של הפקולטה לרפואה של בר-אילן וקרן ראסל ברי, הוקמה בשנת 2021 במטרה לפעול לצמצום פערי התחלואה בסוכרת והשמנת היתר באזור הגליל, ובחברה הערבית בפרט. את המפגש פתח מנהל הספרה, פרופ' נעים שחאדה, שהציג למשתתפים את חזון הספרה לצמצום פערי הבריאות הגדולים בקהילות הצפון. "לכם, אנשי הדת, יש חשיבות מאד גדולה. אנחנו זקוקים לכם כשותפים בתהליך להגברת המודעות וחינוך לבריאות כדי ליצור שינוי שישפיע בעתיד ויסייע במניעת מחלות כרוניות".

מובילי הקהילות שהגיעו למפגש הביעו רצון להתגייס ולמצוא פתרונות. "יש לנו 2,100 תלמידים, מגיל שלושה חודשים ועד 18 שנים, ואנחנו רואים את העלייה במספר הילדים ובני נוער שסובלים מהשמנה", אמר במהלך המפגש מודר סלמאן, מנכ"ל עמותת מוסדות החינוך מאר אליאס מאעבלין. "זו התמודדות מאד קשה עבור הציבור שלנו, כי התזונה עתירת השומן והסוכר מפתה, ועלויות האוכל היותר בריא הרבה יותר גבוהות".

המפגש אורגן בשיתוף פעולה של רנין אנדראוס ג'רג'ורה, מלווה רשותית בספרת הסוכרת; ונסים עאסי, מנהל תחום רשויות בספרה. נכחו בו בין השאר איאד סרחאן (מנהל אגף בכיר) וסיזאר מרג'יה (מנהל תחום בכיר עדות נוצריות) מהמנהל לתפקידים מיוחדים ותחומי פעולה באגף לעדות לא יהודיות במשרד הפנים. "שמחנו לראות היענות גבוהה של אנשי הדת למפגש, ורבים הביעו נכונות לשתף פעולה ולעבוד איתנו", סיכם נסים עאסי. "בדיון עלו מספר רעיונות, כמו להפיץ נוהל לגבי כיבוד בריא במפגשים של הכנסייה, והובלת מהלכים לפעילות גופנית וימי הליכה. אנחנו מתקדמים הלאה עם צוות היגוי קטן ויחד נבנה תוכנית עבודה להמשך".