Skip to main content
02.11.2020 | טו חשון התשפא

גבריות חדשה בבית הכלא

הגבריות המוקצנת בבית הכלא עשויה להתחלף בגרסה מרוככת יותר המכילה גם פגיעוּת

תמונה
חלש זה החזק

חלק גדול מהמחקרים על גבריות בבית הכלא מתמקד באווירת הגבריות המוקצנת במתקני הכליאה, המעודדת תוקפנות והסתרת פגיעוּת. ואולם, מחקרים חדשים מצביעים  על אידיאל מגוון יותר של גבריות בסביבה זאת. מחקרם של ד"ר קרן גואטה, שרון גמליאל ופרופ' נתי רונאל מהמחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן בחן כיצד אסירים מבינים ומַבנים גבריות באופן המקצה מקום גם למרכיבים 'רכים' יותר. 

במסגרת המחקר בבר-אילן נערכו 14 ראיונות עם אסירים שהשתתפו במפגשים של נרקומנים אנונימיים (NA). המחקרים נותחו בגישה פנומנולוגית פרשנית, ולימדו כי האידיאלים של גבריות מוקצנת הפריעו ליכולתם של המשתתפים ליישם את עקרונות NA (למשל: להודות בחוסר אונים) ואיימו על זהותם הגברית. 

האסירים ניסו להתמודד עם האיומים על גבריותם באמצעות שלוש אסטרטגיות שיחניות: ראשית, הם טענו לגבריות הגמונית - הציגו את עצמם כפעלנים פרגמאטיים, הרחיקו מעצמם ביקורת על פנייה לבעלי סמכות גבוהה יותר, והִבנו את הגמילה כפעולה גברית ואת האנשים שכן משתמשים בסמים כ'אחרים'. שנית, הם ניסחו מחדש את אידיאת הגבריות באמצעות אימוץ קונספט המכליל מאפיינים נשיים כמו דאגה וגילוי פגיעות, שתאמו את ההתנסות שלהם במסגרת מפגשי NA. שלישית, הם דחו את האידיאולוגיות הקודמות שלהם ואת הגבריות המוקצנת הסטיגמטית בכך שהתייחסו ל-NA כאל מרחב של תמיכה, עם מערכת יחסים שוויונית בין אסירים ויחסי אמון עם צוות הכלא. 

המחקר, המתמקד בדינמיקה של סטיגמה, דחיקה לשוליים וגבריות, מציע כיוונים חדשים בנושא הגבריות וההתערבות השיקומית בכלא. המחקר מלמד שקידום גבריות מכילה יותר בבתי הכלא תתרום לשיקום וכן לצמצום ההומופוביה והמיזוגניה בסביבה זאת, ושמפגשי NA עשויים לתרום לכך. עם זאת, הממצאים מעלים את החשש שבמסגרת NA עלולים לבוא לידי ביטוי מרכיבים גבריים כמו סימון 'אחרים' או התעלמות מהקשר שבין מגדר ובין כוחות נוספים הגורמים לדחיקה לשוליים. 

לקריאת המאמר  

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1097184X19849449