Skip to main content
14.10.2020 | כו תשרי התשפא

הכירו את ד"ר זאב אפל

ד"ר זאב אפל מהתוכנית להכשרת יועצים לייעוץ זוגי ומשפחתי בבית הספר לחינוך בבר-אילן החוקר תהליכים שמתקיימים בסדנאות לטיפוח יחסי משפחה וזוגיות.

תמונה
זאב אפל

אחד האתגרים בשמירה על קשר זוגי טוב ומיטיב הוא ויסות של הדיפרנציאציה של העצמי, כלומר איזון בין הצורך בקשר, קרבה, אינטימיות והדדיות ובין הצורך להתפתח כאינדיבידואל ולעשות דברים לבד, למען עצמי.

הכירו את ד"ר זאב אפל מהתוכנית להכשרת יועצים לייעוץ זוגי ומשפחתי בבית הספר לחינוך בבר-אילן החוקר תהליכים שמתקיימים בסדנאות לטיפוח יחסי משפחה וזוגיות. בהרצאת מדע על הבר, שתתקיים בקפה גרג בבר-אילן, ביום שלישי, 3 במרץ ב-20:00, ירצה ד"ר אפל על שימור הזוגיות וטיפוחה. להרשמה ולרכישת כרטיסים, היכנסו https://bit.ly/38hgomO

במחקרו מתמקד ד"ר אפל בדרכים שבעזרתן ניתן להעלות את רמת האינטימיות בקשר זוגי תוך ויסות נכון של רמת הדיפרנציאציה של העצמי. הוויסות הוא התמודדות יום-יומית וחשוב מאוד בקשר. בעזרתו אנו נמנעים מחנק מצד אחד לעומת בדידות מצד שני. באמצעות התערבות מקצועית, שאותה חוקר ד"ר אפל ובה הוא גם עוסק כמטפל, אפשר לעזור לבני זוג לטפח באופן נכון את האינטימיות ואת הדיפרנציאציה של העצמי.

ד"ר אפל ותלמידיו מקיימים סדנאות בשירות בתי הסוהר, במטרה לעזור לאסירים לשפר מערכות יחסים, לחזק אותן, לשמור על קשר גם כשנמצאים מאחורי חומות. המחקר בבתי הסוהר מלמד שניתן ליצור אינטימיות גם במצבי ריחוק. בני הזוג יכולים לתקשר, לגלות יכולות של הקשבה, להראות לאחר שהם יכולים להתחבר לעולמו הפנימי. העבודה בבתי הסוהר זיכתה את ד"ר אפל ותלמידיו בתעודת הוקרה מהשב"ס ובהערכה רבה לאור הצלחתה. מאמר של ד"ר אפל שהתפרסם בכתב העת "מגמות" עסק בשפה החדשה שאנשים לומדים בסדנאות טיפוח הזוגיות שנקראות PAIRS.

מחקרים נוספים של ד"ר אפל עוסקים במגדר, למשל בשאלות כמו כיצד אישה דתיה מתמודדת עם שאלות של משפחה מול קריירה, וכיצד היא בוחרת למי מהשתיים ליחס יותר חשיבות; כיצד באה לידי ביטוי תפיסת השוויוניות במערכת זוגית בתרבויות שונות; ובאיזו מידה ערים אנשים מקצוע מתחום הטיפול (יועצים חינוכיים, פסיכולוגים, יועצים זוגיים וכו') לשאלת המגדר שלהם עצמם אל מול המגדר של המטופל או המטופלת. לדוגמה, אילו שאלות שואל יועץ חינוכי ילדה ואילו שאלות הוא שואל ילד, האם יש הבדל ביניהם ומדוע.

ד"ר אפל למד לתארים ראשון, שני ושלישי בבר-אילן, והשתלם בייעוץ משפחתי בתוכנית באוניברסיטת תל אביב. הדוקטורט שלו עסק ביכולת לווסת את הדיפרנציאציה של העצמי גם ביחסי הורים וילדים ובמערכת הרב-דורית. מאמריו העוסקים בדיפרנציאציה של העצמי, התערבויות לטיפוח העצמי, מגדר ובעבודתו עם אסירים פורסמו בעברית ובאנגלית בכתבי עת ובספרים רבים.