Skip to main content
22.01.2020 | כה טבת התשפ

הכירו את לאה ברק

בוגרת המחזור השלישי של אוניברסיטת בר-אילן בספרות עם ישראל ותנ"ך, סופרת, מרצה ואשת חינוך

תמונה
לאה ברק

לאה ברק מרעננה היא בוגרת המחזור השלישי של אוניברסיטת בר-אילן, סופרת, מרצה ואשת חינוך. גם היום, כשהיא כמעט בת 80, היא פעילה ויוצרת. רומן חדש פרי עטה, "ברגע האחרון", עוסק בפרשת ילדי תימן ויצא לאור לאחרונה על רקע העיסוק המחודש בשאלת גורלם של הילדים שהופרדו מהוריהם בנסיבות שטרם הובהרו לציבור (2020).

לאה סיימה לימודי תואר ראשון בבר-אילן ב-1961, בספרות עם ישראל ובתנ"ך, ומיד החלה לעבוד כמורה מקצועית בתחומים אלה. בהמשך הקריירה החינוכית שלה ניהלה את בית הספר אמי"ת בתל אביב ואחר כך מונתה למנהלת אמי"ת רננים ברעננה, שם עבדה עד לפרישתה. במהלך אותן שנים חזרה ללימודי תואר שני מחקרי בספרות בבר-אילן, ובמקביל הנחתה סטודנטים להוראה ועסקה בהדרכת מורים בחינוך לחיי משפחה.

"תקופת לימודיי בבר-אילן הייתה אחת מהתקופות החוויתיות ביותר בחיי", מספרת לאה. "הייתי בחורה צעירה שזה עתה סיימה את לימודיה התיכוניים בתיכון חרדי לבנות ברמת גן, ולכן היה ברור לי שאלמד באוניברסיטה הדתית שהוקמה לא מזמן. הלימודים האקדמיים פתחו לפניי אופקים רחבים בכל מה שקשור בהבנת תרבות, ספרות ופילוסופיה". לאה למדה אצל כמה מרצים מיתולוגיים, ביניהם "פרופ' ברוך קורצוייל שגירה את סקרנותי הספרותית ופתח לפניי עולמות חדשים במיוחד בהבנת ש.י עגנון ובקריאה ביצירות קלאסיות בספרות העולם; פרופ' נחמה ליבוביץ שהתעקשה שנקרא לה נחמה והקנתה לי כלים להבנת הפרשנות המסורתית; פרופ' מאיר וייס שהקנה לי כלים ספרותיים בקריאת תנ"ך; ופרופ' יהודה אליצור, שגישתו ההיסטורית-ארכיאולוגית מלווה אותי עד היום בהבנת התנ"ך".

היום עיקר זמנה של לאה מוקדש לכתיבה. היא פרסמה סיפורים קצרים במוספים ספרותיים ובכתבי עת, ושלושה רומנים: "אחרי שהאורחים הלכו", "בעד החלון" ו"ברגע האחרון". הרומנים הראשונים משקפים את החיים בשכונה הדרום תל אביבית שבה גדלה, והאחרון עוקב אחרי מורה לספרות ושרת בית הספר הקשורים לפרשת ילדי תימן. לאה, שמוצאה מפולין, נשאלה רבות מה הביא אותה לכתוב על הפרשה. בראיונות לעיתונות השיבה: "הנושא הזה חוצה עדות ולא יכולתי להתעלם ממנו. כל אדם חש בלבו את הכאב הנורא של ניתוק ילדים ותינוקות מהוריהם. עם כל התפקידים שמילאתי בחיי, אני קודם כול אם, והאימהות היא הרגש העמוק והדומיננטי ביותר".

על לימודיה בבר-אילן היא אומרת, "אין לי ספק שתקופת לימודיי בבר-אילן עיצבה את עולמי התרבותי, העשירה אותי והעניקה לי אנרגיות שכוחן יפה עד היום".

רוצים לדעת עוד על לימודי ספרות עם ישראל ותנ"ך? היכנסו