Skip to main content
15.02.2023 | כד שבט התשפג

שיטה אופטית לזיהוי שינויים בחומרים עכורים

מחקרה של הדוקטורנטית חנה שפירא מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן נבחר כעבודת המחקר המצטיינת לחוקרים צעירים של ארגון האופטיקה העולמי SPIE

תמונה
חנה שפירא

חישה וזיהוי של שינויים שקורים בתוך חומרים עכורים הם אתגרים מורכבים, שלפיצוחם יכולים להיות יישומים מעשיים רבים ומגוונים. תחום המחקר של הדוקטורנטית חנה שפירא מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן עוסק בפיתוח שיטה אופטית שתסייע בפתרון הבעיה. השיטה מאפשרת, בין היתר, לחוש בשינויים במצבן הבריאותי של רקמות רכות שאינן גלויות לעין או באמצעי דימות קיימים. המחקר, שנבחר באחרונה כעבודה המצטיינת לחוקרים צעירים של ארגון האופטיקה העולמי - SPIE זכה לתהודה עולמית רבה.

את המחקר חנה עושה כחלק מקבוצת המחקר בהובלתו של פרופ' דרור פיקסלר מהפקולטה להנדסה בבר אילן ומהמכון לננו-טכנולוגיה ולחומרים מתקדמים באוניברסיטת בר אילן.

"במחקר הממוקד האחרון שלי עסקתי בזיהוי חדירות ננו-יהלומים לשכבות השונות של העור (אפידרמיס, דרמיס ושומן)", מסבירה שפירא, "הדגש הוא על היכולת לזהות את פרופיל החדירות של החומר באופן שאיננו פולשני ולא גורם נזק לרקמה. המחקר פותח דלת לפיתוח תרופות מבוססות ננו חלקיקים".

לתחום המחקר של דוקטורנטית שפירא יש יישומים רבים ומגוונים: "במחקר המאסטר שלי השתמשתי בשיטה על מנת לזהות רשתות דיג בתוך מי ים", מספרת ד"ר שפירא, "המחקר נעשה בשיתוף פעולה עם מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) לצרכים ביטחוניים. השיטה האופטית שאנו מפתחים היא טכנולוגיה חדשנית ומהפכנית שמרחב היישומים שלה רחב מאוד".

שפירא גם למדה באוניברסיטת בר-אילן לתואר ראשון ושני בהנדסת חשמל. "הלימודים מאתגרים מאוד ודורשים מאמץ, השקעה, התמדה", היא מספרת, "הם פיתחו הן את יכולת המחשבה שלי והן את התכונות הנדרשות כדי להתמודד עם אתגרים כאלה. זה לא היה פשוט, אבל בשלב המחקר, שבו הלימוד התיאורטי מתגבש לכדי יצירת טכנולוגיה חדשנית - זה דבר מופלא. אני שמחה מאוד לקחת חלק ביצירה ורואה בכך שליחות, כמו גם בפיתוח המדע ובתרומה לביסוס מעמדה של ישראל בחזית הטכנולוגיה העולמית".

חנה נשואה לאריאל, סטודנט לתואר שני אף הוא בפקולטה להנדסה בר-אילן, ואם לשתי בנות. "את זמני הפנוי אני מקדישה למשפחה. אם יש לי עוד קצת זמן, אני נהנית לצייר, לקרוא ולכתוב למגירה".
 

לתוכניות הלימוד בפקולטה להנדסה