Skip to main content
22.12.2022 | כח כסלו התשפג

ד"ר דוד אזולאי

הפקולטה לרפואה בגליל

תמונה
דוד אזולאי

ברכות לד"ר דוד אזולאי, מרצה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן וחוקר במעבדה ההמטולוגית במרכז הרפואי לגליל, על קבלת פרס האיגוד הישראלי למדעי המעבדה הרפואית למחקר מצטיין לשנת 2020.

הפרס היוקרתי שהוענק לד"ר אזולאי, ניתן פעם בשנה על הצטיינות בשילוב עבודה קלינית ועבודה מחקרית שגם פורסמה בשני מאמרים שראו אור בשנה האחרונה.

מאמר אחד הציג יישום שבו סמן הקשור בחלוקת תאים מבדיל בין לימפומה (סרטן של בלוטת הלימפה) אגרסיבית ללימפומה מתונה. לאפליקציה זו משמעות אבחונית וטיפולית חשובה. מאמר נוסף הראה קשר בין שינויים בגן וברמת החלבון BDNF בדם להתפתחות הפרעה עצבית הנגרמת מכימותרפיה בחולי לימפומה ומיאלומה (סרטן של פלסמת הדם).

ד"ר אזולאי גדל בלוד במשפחה מעוטת אמצעים כלכליים, אבל עם אח גדול שלמד רפואה ודחף גם את דוד ללמוד. "הייתי טיפוס חקרן ואני זוכר, שכבר בהיותי ילד, כששאלו אותי מה אני רוצה לעשות, אמרתי שאני רוצה להיות חוקר טבע," הוא מספר. על אף לקויות למידה וריכוז וחוסר הצלחה בבית הספר, ד"ר אזולאי למד לתואר ראשון במדעי בעלי חיים בפקולטה לחקלאות ושם התאהב באימונולוגיה ובמורפולוגיה של תאים ורקמות. באותם ימים עבד במכון ויצמן כעוזר מחקר והשתתף בקורס בנוירו-אימונולוגיה, בו התוודע ליכולתם של תאי חיסון לעזור בריפוי עצבים פגועים באמצעות ייצור גורמי גדילה עצביים. בהמשך למד לדוקטורט במסלול ישיר באוניברסיטת תל אביב עם מלגת הצטיינות מלאה. במסגרת הדוקטורט גילה שתאי חיסון של חולים בטרשת נפוצה "מתעייפים" ומייצרים כמות נמוכה של גורמי גדילה עצביים הדרושים לתיקון הנזקים הנגרמים במחלה.

לאחר הדוקטורט המשיך ד"ר אזולאי לבתר-דוקטורט במעבדה לחקר תפקידי מערכת החיסון שהקימה בלוס אנג'לס פרופ' מיכל שוורץ ממכון ויצמן. לאחר שובו ארצה עשה בתר-דוקטורט נוסף בהמטולוגיה בהדסה אצל פרופ' דינה בן יהודה, וחקר את תפקידם של גורמי גדילה עצביים בהתפתחות הפרעות עצביות שנגרמות מכימותרפיה בחולי סרטן הדם.

במסגרת שיתוף פעולה עם המכון ההמטולוגי במרכז הרפואי לגליל, החל לעבוד כחוקר וכאחראי על המעבדה לאפיון תאים, מה שהיה עבורו הזדמנות לשליחות בגליל. כיום מחקרו של ד"ר אזולאי עוסק בגילוי סמנים תאיים חדשים לצורך שיפור האבחון של מחלות תאי דם ובחקר גורם הגדילה העצבי BDNF בסרטני דם ובהפרעות עצביות הנגרמות מכימותרפיה.

רוצים לדעת עוד על הפקולטה לרפואה? היכנסו