Skip to main content
06.10.2020 | יח תשרי התשפא

יום המודעות הבינלאומית למחלת הסרטן

בין ה-3 ל-5 בפברואר מצוינים בעולם ימי המודעות לסרטן, וזאת הזדמנות לחפש תקווה בתחום המתפתח של אימונותרפיה ורפואה מותאמת אישית

תמונה
cancer

מחלת הסרטן היא גורם המוות השני בשכיחותו בעולם המערבי, על-פי פרסומי איגוד הבריאות העולמי. בין ה-3 ל-5 בפברואר מצוינים בעולם ימי המודעות לסרטן, וזאת הזדמנות לחפש תקווה בתחום המתפתח של אימונותרפיה ורפואה מותאמת אישית. פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונולוגיה של סרטן ואימונותרפיה בפקולטה למדעי החיים בבר-אילן, מסביר איך רותמים כדוריות דם לבנות בשם תאי T לטובת "סיכול ממוקד" של תאים סרטניים.

מערכת החיסון אינה מוגבלת למלחמה בחיידקים, נגיפים וגורמים מזהמים, ועשויה לתקוף גם תאים סרטניים שנוצרים על ידי הגוף עצמו. תאי T מזהים את מטרת התקיפה שלהם באמצעות "ברקוד" מולקולרי שנמצא על פני השטח של התא מחולל המחלה, וזה נכון גם לגבי תאים סרטניים: כשתא בריא הופך לסרטני בעקבות מוטציות בדנ"א, הרכב החלבונים שלו עשוי להשתנות. השינויים החלבוניים באים לידי ביטוי בברקודים שונים, שבאמצעותם יכולים תאי T לזהות תא סרטני.

הבנת יחסי הגומלין בין תאי T ובין תאי סרטן תאפשר "להנדס" את תגובת מערכת החיסון כדי שתהיה יעילה יותר. ברמת המקרו, תגובת מערכת החיסון דומה בין חולים ובין סוגים שונים של סרטן, אך ברמת המיקרו המטרות שעליהן פועלת מערכת החיסון באמצעות תאי T הן "אישיות" ומשתנות בין חולה לחולה. באחד מהמחקרים שביצענו במעבדה, ראינו שלא היה חלבון מוטנטי (תוצר מוטציה) אחד משותף לכל החולים שהשתתפו במחקר.

לדוגמה, באחד מהמחקרים האחרונים שפרסמנו, מיפינו מוטציות של מספר חולי סרטן עור וחיפשנו כאלה העשויות לשמש כמטרה טובה למערכת החיסון. יצרנו גלאים המדמים את החלקים של החלבון המוטנטי בכל סרטן וסרטן ובהם השתמשו כדי "לדלות" מדם החולים את תאי ה-T המסוגלים לזהות את המוטציות. כך בודדנו את תאי ה-T הספציפיים לסרטן של החולה עצמו. התהליך בוצע כדי להוכיח היתכנות של הרכבת מערכת חיסון מותאמת אישית לחולה ולגידול.

החזון הוא שבמהלך הטיפול בחולה, ניתן להוציא באמצעות לקיחת דם או ישירות מתוך הגידול הסרטני את תאי ה-T שישמשו לריפוי. בנוסף, ניתן יהיה לשלב שיפורים גנטיים בתאי ה-T המגודלים בתרבית כדי לחזקם כך שיתנגדו לדיכוי שמשרה עליהם הסרטן. מאחר שהטיפול יהיה מכוון אך ורק למוטציות הסרטן של החולה, נקווה שתופעות הלוואי יהיו מצומצמות, בשונה מכימותרפיה.

הדרך עוד ארוכה, ולצערנו אין כרגע מענה לכל סוג סרטן ולכל חולה. לאור ההתקדמות שחלה בעשור האחרון בתחום האימונותרפיה, אנו מבינים שאנחנו בכיוון הנכון ועלינו להמשיך במאמצינו בדרך לפתרונות שיוכלו לעזור לכמה שיותר אנשים.

מעוניינים לקרוא על זרקורים נוספים לאורך השנה? היכנסו 

עוד כתבות שיעניינו אותך