Skip to main content
10.09.2020 | כא אלול התשפ

עמדת הצוותים הרפואיים לגבי חיסון לקורונה

מחקר: 40% מהצוות הסיעודי לא מוכן להתחסן לקורונה

תמונה
מימין: שלושה מעורכי המחקר: ד"ר אייל סלע, ד"ר עמיאל דרור ופרופ' סאמר סרוג'י. צילום: אלי כהן

את המחקר יזם ד"ר עמיאל דרור, רופא במחלקת אף-אוזן-גרון וניתוחי ראש-צוואר במרכז הרפואי ובפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בצפת, שהוביל אותו יחד עם עמיתיו: מנהל המחלקה, ד"ר אייל סלע, נתנאל אייזנבך, שחר טייבר, ניקול מורוזוב, מתי מזרחי, אסף זיגרון ופרופ' סאמר סרוג'י.

הנחת הבסיס של המחקר היתה שצוותים רפואיים, החשופים לנגיף הקורונה ומטפלים מדי יום בחולים, לא יהססו להתחסן נגד הנגיף, ברגע שיהיה כזה. אלא שתוצאות המחקר, שהפתיעו מאוד את החוקרים, מגלים שכ-40% מהצוות הסיעודי וכ-20% מהצוות הרפואי במדינה, אינם מתכוונים כלל להתחסן נגד הנגיף.

המחקר, שנערך בחודש אפריל, בזמן הסגר ובשיא הגל הראשון של התפשטות הנגיף בישראל, מבוסס על שאלונים אנונימיים שחולקו ל-1,941 משתתפים, מתוכם 829 עובדים בבתי חולים ברחבי הארץ, ובהם צוותים רפואיים וסיעודיים. כמו כן חולקו 1,112 שאלונים זהים למשתתפים שאינם עובדי רפואה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. בין השאר נשאלו המשתתפים אם יסכימו להתחסן נגד נגיף הקורונה, כאשר יימצא החיסון, ומהן הסיבות שבגללן הם מהססים. כמו כן נשאלו בין השאר אם איבדו את מקום עבודתם בעקבות משבר הקורונה והאם הם נוהגים להתחסן נגד שפעת.

הנתון המעניין שעולה מתוצאות הסקר הוא שרק 61% מהאחים ומהאחיות בבתי החולים בישראל, גילו היענות להתחסן נגד הנגיף, למרות שמדובר בעובדים הנמצאים בחזית הקורונה ובמגע יומיומי עם המטופלים. לעומתם, 78% מקרב הרופאים גילו היענות להתחסן, בדומה לממוצע הכללי של האוכלוסייה, העומד על 75%.

76% מהמשתתפים בסקר שהיססו אם לקבל את החיסון, הסבירו כי עיקר החששות שלהם קשורים בבטיחות החיסון, בעוד שרק 13% אמרו כי הסיבה לכך היא חשש מיעילות החיסון. 11% מהמהססים או המסרבים לקבל חיסון טענו, כי הסיבה לכך היא שלרוב מדובר ב"מחלה קלה", ולכן אין צורך להתחסן.

ד"ר דרור: "מהימים הראשונים של התפרצות הקורונה, ארגון הבריאות העולמי הגדיר את פיתוח החיסון לנגיף בעדיפות עליונה. למעשה, קיים מירוץ בין מדינות רבות בעולם לפתח במהירות חיסון שיהיה יעיל וזמין לכלל האוכלוסייה. במחקר גילינו שעיקר החששות שעלו בקרב הציבור, כולל אנשי רפואה, קשורות בבטיחות החיסון ולא ביעילותו. אחת ממסקנות המחקר היא שכדי להפחית את החששות מהחיסון ולהבטיח היענות גבוהה לחיסון העתידי, בעת שיוצע לציבור הרחב, חשוב מאוד כבר כעת לפתוח במסע הסברה ובקמפיינים ציבוריים נרחבים בנושא בטיחות החיסונים ויעילותם".