Skip to main content
04.05.2020 | י אייר התשפ

מכון אירופה זכה בגרנט תחרותי למחקר חדשני על לוחמה ביולוגית

מכון אירופה בראשותו של פרופ' שלמה שפירא במחלקה למדעי המדינה זכה במענק מחקר תחרותי של משרד המדע לביצוע מחקר חדשני על לוחמה ביולוגית, השלכותיה ודרכים להתמודד איתה.

תמונה
פרופ' שלמה שפירא

מכון אירופה בראשותו של פרופ' שלמה שפירא במחלקה למדעי המדינה זכה במענק מחקר תחרותי של משרד המדע לביצוע מחקר חדשני על לוחמה ביולוגית, השלכותיה ודרכים להתמודד איתה. המחקר מוענק במסגרת התוכנית המיוחדת של המדען הראשי למחקרים דחופים בתחום משבר הקורונה.

הלוחמה הביולוגית הינה סדרה מכוונת של מאמצים מלחמתיים העושה שימוש בחומרים ביולוגיים המפוזרים באופן יזום, על מנת להשבית או לגרום לתמותה באמצעות הדבקה במחלה קלינית. ההתפרצות המהירה של נגיף הקורונה בכל רחבי העולם, גם אם מקורו אינו ברור עדיין, הוכיחה כי לאיומים ביולוגיים ישנם אפקטים רבים של זריעת פאניקה ופגיעה בביטחון הלאומי, לרבות בכלכלה, במסחר, בתרבות, בביטחון הפנים ובמשילות. 

כבר בשלב הראשוני של התפרצות המגפה הקים מכון אירופה כח משימה מחקרי (Research Taskforce) לבחינת ההשלכות הביטחוניות של משבר הקורונה. חוקר בכיר במכון, אייל פינקו, זוכה פרס בטחון ישראל ובעל נסיון של כשלושים שנה במחקר ביטחוני במערכת הבטחון, יזם מחקר חדשני הבודק את תחום הלוחמה הביולוגית בהקשר התפרצות מגיפת הקורונה. 

"האיום הביולוגי הוזנח בשנים האחרונות" אמר פרופ' שלמה שפירא, ראש מכון אירופה המתמחה בבטחון, מודיעין ותקשורת "ולכן צומצמו מאוד יכולות רבות במדינות המערב להתמודדות מול משברים ביולוגיים. יש צורך בבנית מערך מחודש של זיהוי מוקדם והערכות למשברים ביולוגיים עתידיים, על בסיס ניתוח לקחי המשבר הנוכחי, וזאת נבצע במחקר החדש". 

איראן, סין, צפון קוריאה, רוסיה ומדינות אחרות מפתחות ומייצרות נשק ביולוגי מתוך הבנת האפקטים הפוטנציאליים של נשק זה.  המחקר המוצע עתה במכון אירופה יבחן את השפעתו של הנשק הביולוגי על הביטחון הלאומי תוך בחינת פיתוח הנשק הביולוגי באיראן, סין ורוסיה, ודרכים אפשרויות למוכנות והערכות בפני איום כזה. למרות הקשיים וההסגר בחודשיים האחרונים עומדים פרופ' שפירא וצוות חוקרי מכון אירופה בקשר רציף עם מכונים עמיתים רבים באירופה ומקיימים אתם שיח שוטף על ניסיונם והציפיות לעתיד במדינותיהם. מכון אירופה פועל גם יחד עם התעשיות הבטחוניות המובילות בישראל בייזום מחקרים משותפים עם האיחוד האירופי בהתמודדות עם משבר הקורונה.