Skip to main content
04.05.2020 | י אייר התשפ

נשים צייתו יותר לסגר מאשר גברים: מחקר חדש של פרופ' יובל פלדמן מהפקולטה למשפטים בחן את יכולת הציות של אזרחי ישראל

תמונה
פרופ' יובל פלדמן

פרופ' יובל פלדמן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ערך בשבועות האחרונים מחקר עומד הבוחן מה הניע את האנשים לציית למדיניות הסגר. במחקר השתתפו 509 איש, גברים ונשים. ע"פ המחקר, אנשים לא מאמינים למדע ולכן צריך להשקיע בהסברה מותאמת אישית לכל אוכלוסייה כדי לייצר הנעה לפעולה. עוד עולה מהמחקר כי אנשים צריכים פסיליטיס ונורמה חברתית כדי לציית להוראות וזה משמעותי יותר מסנקציות ולכן מבחינה מחקרית, מלונות הקורונה הצדיקו את עצמם.

שיקול חשוב לציות להוראות הוא תחושה מוסרית של אחריות: "צריך להתאים את השיקולים לציות לערכים שחשובים לכל אוכלוסייה. צריך לדאוג שהציבור יבין את המדע שמאחורי ההוראות, שהציבור יהיה מודע לקשיים של מקבלי ההחלטות. כ"כ, צריך להבין את הנזק הגדול של הסנקציות ושזה הרבה פחות אפקטיבי ממה שחושבים. לעטות מסכה צריך לבוא ממקום של אכפתיות מהאנשים מסביב ומתוך רצון לשמור על השכבות המבוגרות ולא בגלל שיש קנס אם לא נעטה מסיכה".

הממצאים נותנים תמיכה אמפירית ראשונית לכך שאכיפה היא מאד בעייתית ואם כבר צריך שהסיכוי שיתפסו אותך יהיה גדול ולא שהקנס יהיה גדול.

מתוך כך עולה כי התמקדות היתר של המדינה ביחס לאכיפת חוקי הקורונה במקום בהדגשת הפן המוסרי או החברתי הוא לא יעיל ומחליש את נכונות הציבור לשתף פעולה עם ההוראות.