Skip to main content
25.03.2020 | כט אדר התשפ

המשמעויות של עבודה מהבית בעת משבר

התפרצות הקורונה מאלצת רבים להתחיל לעבוד מהבית, על היתרונות והחסרונות של עבודה במתכונת הזאת.

תמונה
פרופ' ליאת קוליק

התפרצות הקורונה מאלצת רבים להתחיל לעבוד מהבית, על היתרונות והחסרונות של עבודה במתכונת הזאת. פרופ' ליאת קוליק מבית הספר לעבודה סוציאלית בבר-אילן, מסבירה על המשמעויות של מה שעשוי להיות פתרון זמני או ארוך טווח עבור רבים מאתנו.

"לעבודה מהבית יש יתרונות, אך גם חסרונות שכדי להפחיתם, יש להיערך נכון", אומרת פרופ' קוליק, "ברמת הארגון, במניין החסרונות, עבודה מהבית כרוכה בהפחתת הפיקוח על העובד. לעתים מדדי התפוקה צריכים להשתנות ונדרשים יחסי אמון בין המעביד לעובד. אם ישנו שימוש לרעה ביחסי האמון או תפוקת העובד אינה ניתנת למדידה בפרמטרים, עשויים להיווצר קשיים. גם אבטחת המידע עלולה להיות בעייתית בעבודה מרחוק".

בהיבט של השפעת העבודה מהבית על בני המשפחה, ללא ניהול נכון עשויים להיגרם לחצים ומתחים. העובד מהבית עשוי לשדר לבני המשפחה מסר כפול: מצד אחד "אני כאן בשבילכם", אך מצד שני, "אל תפריעו, אני צריך לעבוד".

ברמה האישית, כשהעבודה מהבית היא לאורך זמן, העובד שובר את שגרת חייו ויש אנשים ששינוי זה קשה עבורם. עבודה מרחוק מפחיתה את הקשרים של העובד עם לקוחות, עמיתים וממונים ועשויה ליצור לאורך זמן תחושת ניתוק המביאה לתחושת בדידות, על כל המשתמע מכך מבחינה נפשית ורגשית.

עם זאת, בטווח הארוך לעבודה מהבית יש גם היבטים אופטימיים לא מעטים. בהיבט הארגוני, יש חיסכון במשאבים. ברמת המשפחה, כאשר גם ילדים מצויים בבידוד ורמת החרדה עולה, יש בסביבה מבוגר נגיש שיכול להרגיע ולתמוך. ברמה האישית, נחסכים מהעובד פקקי התנועה, והוא נמנע ממגע עם "גזלני זמן" כמו שיחות בטלות או הפרעות מעצם האינטראקציה הנובעת מקשרי עבודה פנים אל פנים.

לסיכום אומרת קוליק כי נראה שכל התורה טמונה בניהול נכון. חשוב לארגן סביבת עבודה דומה לזו הקיימת בארגון. לנהל את פעילות הגומלין עם בני הבית ולהעביר מסר שעל פיו: כעת עובדים כאן ונא לכבד זאת. יש לפתח משמעת עצמית לעבודה רציפה ולעמידה בלוח זמנים למרות הפיתויים של הסביבה הביתית. רצוי למנוע גלישה בין תחום העבודה ליתר תחומי החיים, ולהיזהר ממצב שבו בשל היעדר גבולות ברורים, העבודה תפלוש אל חיינו ותשתלט על כל מרחבי החיים.