Skip to main content
23.02.2020 | כח שבט התשפ

מחקר חדש בוחן את האופן בו נבנה דימויה של ישראל באלבומי תמונות ומדריכי טיולים בעברית ובצרפתית, מאז קום המדינה

השבוע התקיימה פתיחה של תערוכה חדשה במחלקה לאמנות יהודית בשיתוף הפקולטה למדעי הרוח.

תמונה
משה לווינשטיין

השבוע התקיימה פתיחה של תערוכה חדשה במחלקה לאמנות יהודית בשיתוף הפקולטה למדעי הרוח. התערוכה "דיוקנאות ישראל במדריכי תיירים ואלבומי תמונות, משנת 1948 ועד ימינו" הינה חלק ממחקר חדש הבוחן את האופן בו נבנה דימויה של ישראל באלבומי תמונות ומדריכי טיולים בעברית ובצרפתית, מאז קום המדינה. את המחקר עורכת פרופ' גליה ינושבסקי מהמחלקה לתרבות צרפת ואוצרי התערוכה הם ד"ר צבי אורגד ואפרת פרידנזון-הריסון.

תערוכה זו עוקבת אחר פרויקט מחקר שנמשך שלוש שנים במימון קרן המדע הישראלית (ISF), שבחן את ייצוגיה של ישראל מקם המדינה ועד ימינו בספרי הדרכה לתיירים בצרפתית. בעוד שמטרתו המקורית של המחקר הייתה לבחון את האופן כיצד מתפתח הדימוי של ישראל מאז קם המדינה בעיני התיירים הצרפתיים, אך טבעי היה להרחיב אותה לשפות ואמצעי תיאור אחרים, כמו אלבומים.

פרופ' גליה ינושבסקי: "בחרתי את הפורטרטים המשמעותיים ביותר, מתוך מבחר אדיר של מדריכי תיירות ואלבומי צילום של ישראל, שראו בארץ ובחו"ל. ספרים אלה מאפשרים לנו להתבונן ברגעי המפתח בתולדות ישראל ולעקוב אחר התפתחותה של המדינה בתחום התיירות: ממדינה בעלת עבר ארכיאולוגי עשיר ועד לאומת ההיי-טק. אוצרי התערוכה, ד"ר צבי אורגד ואפרת פרידנזון-הריסון מהמחלקה לאמנות יהודית, הדגישו את ההיבטים החומריים של האלבום והמדריך: כיצד להחזיק בו, כיצד לקרוא בו. התערוכה היא למעשה אלבום גדול, קולאז' של אלבומים וספרי הדרכה לתיירים, המבטאים מגוון עמדות וריבוד ויזואלי. איכויות הצילום והטקסט, מידת המעורבות של המדינה בהפקת האלבום ומגוון קהלי היעד שלו חושפים את פניה הרבים של ישראל".

בנוסף, התקיימה השבוע באוניברסיטה סדנת מחקר בינלאומית בנושא שיח התיירות והיבטיה החומריים בתמיכת האקדמיה הישראלית למדעים שאותה ארגנה פרופ' גליה ינושבסקי.

הסדנא הפגישה בין מיטב המומחים המקומיים והבינלאומיים בתחום התרבות, המורשת ותעשיית התיירות והתמקדה בקשר שבין אתרי תיירות ואתרי מורשת, וגם בפריצות הדרך הטכנולוגיות והתרבותיות שהתרחשו בשנים האחרונות בתחום התיירות. בנוסף, נבחנה המשמעות של המונח "מדינת תיירות". בין באי הכנס, יזמי Travel-Tech, העוסקים בפיתוחים טכנולוגיים לתיירות, כעזרי ניווט והכרת אתרי מורשת ותרבות והנגשת מידע לתייר במרשתת.