Skip to main content
09.01.2020 | יב טבת התשפ

כנס בנושא "אלימות מינית כנגד נשים בשואה" נערך באוניברסיטת בר-אילן והוקדש לזכרה של נאוה סמל

הכנס Depicting Violated Jewish Women During the Holocaust לזכרה של נאוה סמל היא יוזמה משותפת של Remmember the Women institute מניו-יורק והמכון לחקר השואה אוניברסיטת בר-אילן, בשיתוף פעולה עם מרכז פניה גוטספלד הלר לחקר נשים ביהדות; מרכז סאל ואן גלדר לחקר הו

תמונה
כנס בנושא "אלימות מינית כנגד נשים בשואה" נערך באוניברסיטת בר-אילן והוקדש לזכרה של נאוה סמל

הכנס Depicting Violated Jewish Women During the Holocaust לזכרה של נאוה סמל היא יוזמה משותפת של Remmember the Women institute מניו-יורק והמכון לחקר השואה אוניברסיטת בר-אילן, בשיתוף פעולה עם מרכז פניה גוטספלד הלר לחקר נשים ביהדות; מרכז סאל ואן גלדר לחקר הוראת השואה; המחלקה להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו; והחוג לאמנות יהודית, כולם באוניברסיטת בר-אילן.

הכנס עסק באלימות כלפי נשים בתקופת השואה בעיקר ומעט באלימות נגד נשים ברצחי עם אחרים. בחקר השואה ממעטים לעסוק בנושא אלימות, ואלימות מינית במיוחד, כלפי נשים למרות שבעדויות של שורדות כבר באמצע שנות הארבעים של המאה העשרים, מיד לאחר השואה, יש אזכור לאלימות מינית נגד נשים. אולם הנושא הושתק ורק משנות האלפיים חוקרים וחוקרות חזרו לעסוק בו.

הכנס כולל מושבים בנושא תיאור אלימות נגד נשים יהודיות בשואה באמצעות יצירות אמנות חזותית, בקולנוע ובספרות. כמו כן, יהיה מושב שיעסוק באמנות של אומניות ישראליות דור שני לשואה המתייחסות לאלימות בכלל  וגם לאלימות מינית נגד נשים.

מושב מיוחד לזכרה של הסופרת, המחנכת והפעילה הישראלית המוערכת נאוה סמל. השגרירה קולט אביטל, מנהלת המרכז לארגוני ניצולי השואה בישראל, נועם סמל ואילאיל סמל,נשאו דברים בשם המשפחה. מכון ארנולד ולאונה פינקלר לחקר השואה העניק "פרס קולות השואה של נשים יהודיות" לנועם סמל לזכר נאוה סמל.

אלימות מינית בשואה הוא נושא שהושתק במהלך שנים רבות ובעשור האחרון יותר ויותר חוקרים, בעיקר חוקרות, עוסקים בנושא מנקודות מבט מגוונות המבוססות על עובדות היסטוריות ועדויות מתקופת השואה.  

החומרים שהוצגו בכנס ידועים רק בחלקם לחלק מקהל החוקרים העוסקים בנושא השואה ועוד פחות לקהל הרחב. כך שכל מה שהוצג בכנס הוא בבחינת חידוש ופריצת דרך.

הכנס הוקדש לזכרה של נאוה סמל שהיתה בין הראשונות שהתייחסה לנושא זה בספריה, כבר בראשית שנות השמונים של המאה הקודמת.