Skip to main content
15.01.2020 | יח טבת התשפ

בית ספר לדיאלוג מוזיקלי באוניברסיטת בר-אילן הושק במחלקה למוזיקה

בית הספר לדיאלוג מוזיקלי ע"ש אברהם עומר ז"ל, הושק בשבוע שעבר, יום ב, ה-13.1 במחלקה למוזיקה, באוניברסיטת בר-אילן.

תמונה
בית ספר לדיאלוג מוזיקלי באוניברסיטת בר-אילן הושק במחלקה למוזיקה

בית הספר לדיאלוג מוזיקלי ע"ש אברהם עומר ז"ל, הושק בשבוע שעבר, יום ב, ה-13.1 במחלקה למוזיקה, באוניברסיטת בר-אילן. לאירוע החגיגי הגיעו חוקרים רבים, פרופ' אבי גלבוע, ראש המחלקה למוזיקה שדיבר בפתיחה, אילנה ברוך, ראשת בית הספר התנסות מוזיקלי,  קרובי משפחתו של אברהם עומר ז"ל, ד"ר קרן נאמן, שנשאה דברים, בוגרי ומדריכי התוכנית, ובעלי עניין רבים. במהלך הערב הוצגו פרויקטים ייחודיים של בוגרות המחלקה; "למוזיקה אין סורגים", אותו הציגה עירית הדני יצחקי, בשיתוף עם כלא מעשיהו, "בין דור לדור", אותו הציגה דימה מסלאחה, דיאלוג מוזיקלי בין אמהות ומתבגרות, "להיפגש מעבר למחסום", אותו הציגה יפעת גרבר, דיאלוג מוזיקלי בין פלסטינאים למתנחלים, "מגלים שפה משותפת", אותו הציגה יעל רואף, דיאלוג מוזיקלי במועדון קשישים.

בית הספר לדיאלוג מוזיקלי ע"ש אברהם עומר ז"ל, הוקם במטרה להכשיר מנחים לקבוצות דיאלוג מוזיקלי. בית הספר הינו ייחודי ופורץ דרך בכך שהוא מכשיר את המנחים, להתשמש בכוחה של המוזיקה ובכלים מעולם הטיפול במוזיקה, בקבוצות הידברות בין מגוון אוכלוסיות, המצויות בקנפליקט.

מוזיקה יכולה לתרום לקידום דיאלוג בכמה אופנים. ראשית, באמצעותה ניתן לפתח יכולות תקשורתיות כגון רגישות והקשבה פעילה לזולת. שנית, בעזרתה, ניתן לעודד היכרות מעמיקה עם ה"אחר" והשונה ולקדם כבוד לזולת. שלישית, באמצעות המוזיקה ניתן ליצור מרחב בטוח ולהפחית מתחים במצבי קונפליקט. לבסוף, מוזיקה יכולה לספק חוויה רגשית עמוקה ובכך לתרום לבניית הגשר אל האחר. הדיאלוג באמצעות מוזיקה, אם כן, מסייע ליצירת אווירה חיובית ושכנות טובה בין קבוצות ולמנוע אלימות וכך נוצרת תשתית לחיים בשלום עם האחר.

בשלב זה, תכנית ההכשרה מיועדת למטפלים מנוסים במוזיקה, אך אנשי מקצוע אחרים יכולים, אף הם, להשתלב בהנחיה משותפת, עם מטפל/ת במוזיקה. תכנית הלימודים מורכבת מהקניית ידע תיאורטי, כלים ומיומנויות ומהשתתפות בקבוצת דיאלוג קטנה במוזיקה המורכבת מהמשתתפים עצמם. במהלך התכנית כל משתתפ/ת מקימ/ה קבוצת דיאלוג מוזיקלי ומנחה אותה בליווי הדרכה של מורי התכנית.

בית הספר מעודד גם פעילות מחקרית, במטרה להבין את ההשפעה של הדיאלוג המוסיקי, להתחקות אחר התהליכים המתרחשים בו, להבין מתי הדיאלוג מצליח יותר ומתי פחות, ומהן יתרונותיה הייחודיות של המוזיקה בדיאלוג בין קבוצות המצויות בקונפליקט.

פרופ' אבי גלבוע, ראש ביה"ס למוזיקה, אוניברסיטת בר-אילן:  "מדובר במיזם חדשני ויחיד מסוגו שנועד להכשיר אנשי טיפול במוזיקה ובהמשך גם אנשי טיפול ומוזיקאים, להשתמש בכוחה של המוזיקה כדי לגשר בין קבוצות בחברה הישראלית הנמצאות בקונפליקט. ההשראה להקמת ביה"ס מגיעה בעקבות קבוצות הידברות בין נשים חרדיות, דתיות וחילוניות ועל קורסי הידברות של סטודנטים ערבים ויהודים בבר-אילן. אנו שואפים להכשיר דורות של מטפלים במוזיקה, מטפלים ומוזיקאים, שיפתחו קבוצות דיאלוג מוזיקלי רבות אשר יתנו מענה לקבוצות רבות ומגוונות בחברה הישראלית הזקוקים לכוחה של המוזיקה כדי לקדם דיאלוג ופיוס".

אברהם עומר ז"ל (1908-1996) עלה ארצה מפולין כנער ולקח חלק ביישוב הארץ ובבנייתה, תוך שהוא מפגין כשרון יוצא דופן. במהרה הוא הפך לאחד מחלוצי המוזיקה העברית וקידם את התרבות והחינוך המוזיקליים בישראל. הוא היה מורה, מחנך ומפקח, ייסד את הספרייה המוזיקלית בהיכל התרבות, חיבר חוברות ללימוד נגינה בחלילית וערך שירונים רבים. לאחר פטירתו, תרמה משפחתו את ספרייתו ובה עושר פריטים מתחום המוזיקה הקלאסית והזמר העברי לספריית המחלקה למוזיקה, באוניברסיטת בר-אילן. חוקרים, מרצים, סטודנטים וחובבי מוזיקה, ממשיכים להיתרם וליהנות מאוספים אלו.