Skip to main content
|

המהפכה של ספרה: הרשות המקומית פועלת למען הבריאות

תוכניות מקומיות להעלאת המודעות לבריאות, הקמת מתקני ספורט, ניידת לבדיקות סוכרת בקרבת הבית - כמה מהמהלכים לצמצום פערי הבריאות בפריפריה החברתית והגאוגרפית

Image
ספרה2

החיבור בין האקדמיה, מערכת הבריאות, השלטון המקומי והקהילה, אותו יצרה ספרת הסוכרת, כבר מתחיל להוכיח את עצמו ולהראות תוצאות בשטח. בכנס השנתי של הספרה, שנערך בסוף מאי , ציין למשל ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר מחאמיד, כי בעקבות הפעילות המשותפת עם הספרה הכינה העירייה תוכניות להעלאת מודעות לבריאות, והקימה מתקני ספורט ושבילי הליכה. "אני קורא לכל התושבים לשתף פעולה עם המאמץ של הספרה למען שיפור הבריאות של תושבי ישראל", הוא אמר.

את פרויקט ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי מובילה הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, בשיתוף עיריות ורשויות מקומיות בכל אזור הצפון, משרד הבריאות, בתי חולים וקופות החולים. "מיזם ספרת הסוכרת הוא הראשון מסוגו בתחום בריאות האוכלוסייה בישראל. דרך בנייה ויצירה של אקוסיסטם ייחודי המחבר לפעולה בין שחקנים משמעותיים, הספרה מטמיעה מודל פורץ דגל לצמצום פערי בריאות בקהילות הנמצאות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית" ציינה ד"ר סיון שפיצר, סגנית מנהל ספרת הסוכרת בגליל. פרופ' אורלי אבני, דיקנית הפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן, הוסיפה: "תפקיד האוניברסיטה לייצר ידע ולהנחיל אותו, ואנו בפקולטה קיבלנו על עצמנו את אתגר חיזוק הרפואה באזור. האהבה שלנו לגליל מחדדת את נקודת המבט שלנו על הקשיים. המלחמה והפינוי לא מיטביים איתנו, אך בשילוב זרועות של כולנו נוכל ליצור שינוי".

בכנס השנתי של ספרת הסוכרת בגליל , שעסק בנושא סוכרת והשמנת יתר, דובר בין היתר על חידושים פורצי דרך בטיפול בהשמנה; על תפקיד המקרוביום בהריון, סוכרת הריון ותקופת הינקות; על הגנה קרדיו-רנלית אצל חולי סוכרת; ועל מקומן של יחידות בריאות ברשויות המקומיות בעולמות הסוכרת וההשמנה. "לרשויות המקומיות אין נגיעה לתחום הבריאות, וזו המהפכה שמביאה הספרה, שמשמעותה שהרשות המקומית פועלת ומעורבת למען בריאות ואיכות החיים של תושביה", אמר ראש עיריית צפת, יוסי קקון. "אני מברך על המיזם החשוב הזה ושמח להיות שותף במהפכה שהספרה מחוללת בצפון". בנוסף, התקיימו במסגרת הכנס מושבים רב-תחומיים הכוללים הרצאות שונות בנושאים טיפול, מניעה ואיזון של סוכרת, לרבות מניעת סיבוכים, התערבויות סביבתיות, אי שוויון בבריאות בפריפריה החברתית והכלכלית, סוגיות אתיות, סיעוד, תזונה ומחקר בסיסי.

דוגמה לפרויקט פורץ דרך של הספרה היא ניידת הסוכרת, שהוצגה גם היא במסגרת הכנס. הניידת תעבור בין הישובים השונים בצפון, ותאפשר לחולי הסוכרת להגיע ולבצע ליד הבית, באופן מרוכז ותוך זמן קצר, את בדיקות המעקב השנתיות: בדיקות דם, שתן, תצלום קרקעית עיניים, בדיקת כף רגל וכלי דם פריפריים, משקל, גובה ולחץ דם. בדיקות אלה מאפשרות זיהוי ואיתור של סימנים מקדימים לסיבוכי המחלה המאוחרים וגורמי סיכון נוספים. איתור מוקדם משמעו התערבות מוקדמת אשר עשויה למנוע את החמרת מצבו של המטופל. "ניידת הסוכרת היא פרויקט ראשון מסוגו, אשר נותן מענה חיוני למטופלים ויקל מאד את ביצוע בדיקות המעקב התקופתיות", אמר פרופ' נעים שחאדה, מנהל ספרת הסוכרת בגליל. "אין לנו ספק שבדרך זו נצליח להעלות באופן משמעותי את אחוזי ההיענות של חולי הסוכרת לביצוע בדיקות שנתיות. בכך נסייע לשיפור איכות החיים של מטופלים ומניעת החמרה במצבם הרפואי".

עוד על מיזם ספרת הסוכרת בגליל
לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה