Skip to main content
|

בוחרות בחיים - תמיכה לנשים בגירושין

מיזם חברתי המתקיים באוניברסיטת בר-אילן במרכז רקמן לקידום מעמד האישה, מעניק תמיכה לנשים המתמודדות עם קונפליקטים בגירושין. קבוצת תמיכה חדשה תיפתח לאחר חג הפסח

Image
BIUWeb_Articles_WomenSupport_01

גירושין הם תהליך מורכב, וכשהם תוצאה של זוגיות לא בריאה, החוויה עלולה להיות קשה פי כמה. תמיכה ממוקדת ועזרה הדדית, עשויות לסייע לנשים הניצבות בפני התמודדות זו. כ-30 נשים, נעזרו עד עתה בפרויקט ייחודי באוניברסיטת בר-אילן, שמיועד לתמוך בנשים היוצאות מזוגיות לא בריאה או נמצאות בהליך גירושין רווי קונפליקטים במשפחה. 

קבוצת תמיכה חדשה מתוכננת להיפתח לאחר חג הפסח באפריל 2023. נשים המעוניינות להשתתף בקבוצות התמיכה מוזמנות לפנות למרכז רקמן לקידום מעמד האישה בטלפון: 03-5318895 או באימייל: [email protected]. הפגישות יתקיימו בימי ד' ב-20:00
 

היוזמה, "בוחרות בחיים", פותחה לפני כשנה וחצי ע"י לירז לוי-לדל, בוגרת התוכנית לקרימינולוגיה שיקומית (M.A), בליווי ד"ר קרן גואטה, ראשת התוכנית לקרימינולוגיה שיקומית מהמחלקה לקרימינולוגיה. המפגשים נערכים בשיתוף מרכז רקמן לקידום מעמד האישה, שפועל במסגרת הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן, ועוסק בין היתר בקידום צדק מגדרי בתחום דיני המשפחה בישראל. 

גילית ענבר קמחי מנהלת תמיכה רגשית במיזם, אומרת כי חלק מהנשים מתקשות לפנות למרכזים עירוניים למניעת אלימות או לגופי רווחה, וזאת בשל חשש מפני תיוג. "מטרת הקבוצה, היא לתת מענה רגשי בדגש על תמיכה עצמית ועל עזרה הדדית, בתוך הקמפוס בבר-אילן, המהווה מרחב אקדמי מוגן, נעים, נטול תיוג ושיפוטיות, המוקדש כולו לרווחתן ולשיקומן של המשתתפות. החוויה החיובית של ערבות נשית, מאפשרת להן להרחיב את מעגל התמיכה שלהן, שהוא מנבא חשוב של יציאה ממעגל האלימות".

ב-2022 התנהלו מפגשים של שתי קבוצות בהנחיית לוי-לדל ורתם גלבוע, סטודנטיות בתוכנית לתואר שני בקרימינולוגיה שיקומית, כחלק מהפרקטיקום שלהן. המיזם המשיך גם בתשפ"ג, ובימים אלו הסתיימה קבוצת תמיכה ראשונה בהנחיית ליאת מר ועינב ממן, אף הן סטודנטיות בתוכנית.

המפגשים מתבססים על פרקטיקות מהספרות המחקרית והטיפולית ובהן: פתיחה והיכרות ומפגש ראשוני עם נשים נוספות בהליכי גירושין מורכבים; תהליכי העצמה תוך התייחסות לדימוי עצמי, לאימהות, לשלמות מול השלמה; ויסות רגשי – קבלה וחמלה עצמית, אתגרים ודרכי התמודדות בהליך הגירושין; סיכום ופרידה. המשתתפות עוברות גם מפגשים קצרי טווח עם אנשי ונשות מקצוע נוספים שמתמקדים בנושאים ייחודים.

אחת המשתתפות בקבוצה העידה כי "לעבור את התקופה המאתגרת יחד עם הקבוצה זה היה מאוד משמעותי עבורי, הקבוצה העניקה סוג של חיבוק ומעטפת והיוותה עוגן, כי בכל שבוע ידעתי שאני מגיעה לכאן. זה היה לי בית, והרבה זמן לא הרגשתי בבית".