Skip to main content
04.09.2024 | א אלול התשפד

סמן הנחושת יכול לשנות את פני המאבק בסרטן

פרופ' שרון רוטשטיין מהמחלקה לכימיה, מפתחת שיטת דימות המבוססת על סמן נחושת, שישפר את היכולת לזהות ולאפיין גידולים סרטניים

תמונה
נחושת

לדימות הרפואי יש תפקיד מכריע בגילוי סרטן ובמעקב אחר הטיפול בו. השיטות הנפוצות כיום כוללות בדיקות דימות אנטומי, כגון CT ו-MRI, המספקות תמונה מפורטת של מבנה הגוף, ובדיקות לדימות פונקציונלי כמו PET, המזהות פעילות מטבולית של תאים. אולם, למרות יעילותן, שיטות אלה עדיין מוגבלות ביכולתן לספק מידע מדויק על אופי הגידול ומצבו.

פרופ' שרון רוטשטיין מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן  חוקרת ומפתחת שיטות חדשות לדימות, במטרה לשפר את היכולת לזהות ולאפיין גידולים סרטניים. החידוש המרכזי במחקרה טמון בפיתוח סמן רדיואקטיבי מבוסס נחושת, המציע יתרונות משמעותיים על פני הסמנים הקיימים בכך שהוא מנצל את התכונות הייחודיות של נחושת בתאים סרטניים.

ראשית, הנחושת רגישה במיוחד לרמות החמצן בתאים, ועובדה זו מאפשרת זיהוי מדויק של אזורים היפוקסים (דלי חמצן) בגידול. זהו מידע קריטי, שכן אזורים היפוקסים נוטים להיות עמידים יותר לטיפולים מסוימים ומעידים על אגרסיביות הגידול.

שנית, תאים סרטניים מציגים מטבוליזם מוגבר של נחושת. הסמן החדש מנצל תכונה זו כדי להיקלט ביתר שאת בתאים הסרטניים, וזה משפר את הניגודיות בין רקמות בריאות לרקמות סרטניות.

הייחודיות של סמן זה היא המנגנון הכפול שלו: הוא עובר תהליך ביולוגי של ספיגה מוגברת וגם תהליך כימי של חיזור (רדוקס) התלוי ברמות החמצן. שילוב זה, מאפשר אבחנה מדויקת יותר של מצב הגידול. יתרה מזאת, בניגוד לסמנים אחרים, הסמן החדש מספק מידע מקיף על הסביבה המיקרוסקופית של הגידול ונותן הגדרה ברורה של גבולות הגידול. נתונים אלה מסייעים לרופאים לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי הטיפול המתאים, ולבקר את יעילות הטיפול באופן מדויק יותר.

בעקבות הממצאים הללו בוחנים במעבדתה של פרופ' רוטשטיין כיוונים ליישומים עתידיים, בהם  התאמת סמן הנחושת לשימוש בטיפול רדיותרפי, ואפשרויות לשלב את הסמן עם ליפוזומים וננו-חלקיקים, במטרה לשפר את יכולת הגילוי של סרטן המוח. בנוסף, נבחנת האפשרות לשלב את הסמן עם נוגדנים, כדי להגביר עוד יותר את יעילותו ודיוקו.

לתוכניות הלימוד במחלקה לכימיה

Remote video URL
Remote video URL

האזינו לפרקים נוספים בפודקאסט בר-דעת בספוטפיי, ובערוץ היוטיוב.
רוצים שנעדכן אתכם בכל פעם שמתפרסם פודקאסט חדש? הצטרפו לערוץ בר-דעת בווטסאפ