Skip to main content
14.10.2024 | יב תשרי התשפה

חמני"ה - מרכז החוסן של קהילת בר-אילן

המרכז הוקם במטרה לתכלל ולקדם את כלל פעילויות החוסן באוניברסיטה, ולהציע מעטפת תמיכה אקדמית ורגשית לסטודנטים ולאנשי ונשות הסגל

תמונה
חוסן

בפתחה של שנת הלימודים תשפ"ה מלחמת חרבות ברזל עדיין בעיצומה, וכמו בשנה הקודמת, אוניברסיטת בר-אילן נערכת לסייע לסטודנטיות ולסטודנטים, לצוותי ההוראה והמחקר, ולכלל העובדים והעובדות, להמשיך בשגרת הלימודים, גם בנסיבות המורכבות איתן כולנו מתמודדים. מאז תחילת המלחמה, הקימו המומחים והמומחיות של אוניברסיטת בר-אילן למעלה מ-50 יוזמות למען הקהילה והסביבה, מתוך ערכים של סולידריות, אכפתיות וערבות הדדית, עם דגש על תמיכה רגשית וחוסן בקמפוס.

לאור הניסיון המוצלח בהפעלת היוזמות השונות, הקימה האוניברסיטה, במימון קרן אדמונד דה רוטשילד ושותפיה, את מרכז חמני"ה - מרכז חוסן אוניברסיטאי, המתכלל ומקדם את כל פעילויות החוסן של האוניברסיטה, במגוון תחומים. "שנה לתוך המלחמה והאוניברסיטאות ממשיכות ללמד ולשמור על החוסן המדעי של מדינת ישראל", אמר פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן. "גם בשנה הזו נלווה את משרתי המילואים ובני זוגם וכל סטודנט שידרש לכך עם מתווים אקדמיים, מלגות ומעטפת של חוסן רגשי יחודית לבר-אילן".  

את מרכז חמני"ה (ראשי תיבות של חוסן מנהיגותי ניהולי) מנהלת ד"ר שירי שנאן-אלטמן מבית הספר לעבודה סוציאלית. בין היוזמות אותן מקדם המרכז:

סיוע למשפחות חללים ונפגעים

צוות מיוחד, שהוקם מיד לאחר ה-7.10, בראשות סמנכ"ל משאבי אנוש, מסייע מאז למשפחות השכולות ולפצועים. צוות זה גם מסייע בכל הדרוש למשפחות של חברי הסגל שמגויסים לשירות מילואים.

סיוע למשרתים במילואים ולמשפחתם

הסטודנטים והסטודנטיות שמשרתים במילואים, וכן בני ובנות הזוג שלהן, מקבלים סיוע שוטף ותמיכה ממערך שירותי הייעוץ לסטודנט. מאז המלחמהניכרת עליה משמעותית בפניות לטיפול, ובהתאם תוגבר המערך בכוח אדם נוסף. בשיא הלחימה הנוכחית כ-3600 סטודנטים וסטודנטיות גויסו למילואים, רק כמחציתם שוחררו עד כה. כדי לתמוך בהם פותח מתווה האפוד האקדמי לסיוע כלכלי ואקדמי למשרתי ומשרתות המילואים ולבני ובנות זוגם. המתווה כולל מגוון הטבות החל מהיום ה-21 למילואים, ובהן: התאמות לימודיות, מלגות ייעודיות, חונכות, השלמת שיעורים, הקלטות שיעורים, פטור מנקודות זכות, ציוני עובר במספר קורסים, הארכת זמן בבחינות ועוד.

קהילות חוסן

לצד התמיכה הלימודית, פותח בבר-אילן גם מערך תמיכה נפשית מקיף. בין השאר הוקמו קהילות חוסן, שמבוססת על רשת של אנשי טיפול בכל מחלקות האוניברסיטה. לכל מחלקה יש נציג או נציגת חוסן עימם ניתן ליצור קשר בטלפון 03-5318450, בימים א'-ה' בין השעות 16:00-8:00.

בנוסף, אנשי בית הספר לעבודה סוציאלית, המחלקה לפסיכולוגיה ושירותי הייעוץ לסטודנט, מפעילים קבוצות תמיכה מעת לעת, על מנת להקל על המתח והמצוקה של אנשי הסגל, האקדמיה והמנהלה.

מרכז ידע וכלים

על מנת לשרת את הקהילה בכללותה, בית הספר לעבודה סוציאלית הקים מרכז ידע שנועד לשרת אנשי מקצוע בהתמודדות של קהילות במצב חירום ופיתוח חוסן קהילתי. בנוסף, נערכו מספר פעילויות במסגרת "מרכז חוזק לדובים" - מיזם שנועד להפחית לחץ וחרדה בקרב ילדי ישראל ולספק להוריהם את הכלים להתמודד עם השאלות, הפחדים וההתנהגות הלא שגרתית - ופעילויות נוספות במסגרתו מתוכננות בעתיד.

קו חם לסיוע במצוקה בשעת חירום

הקו החם הוא שירות ייחודי שהוקם כבר ב-8.10 על ידי אנשי מקצוע כדי לספק ייעוץ ותמיכה נפשית בעתות חירום. השירות נסגר עם ירידת הצורך בו, אך נפתח מחדש בתקופת ירי הטילים הבליסטיים מאירן.