Skip to main content
09.03.2022 | ו אדר ב' התשפב

תרומת קרן רוטשילד לפקולטה לרפואה בגליל

קרן אדמונד דה רוטשילד תעניק 180 מיליון שקל, התרומה הבודדת הגדולה בתולדותיה, להרחבת הפקולטה ולקידום ההוראה והמחקר בה

תמונה
medical

קרן אדמונד דה רוטשילד  מעניקה את התרומה הבודדת הגדולה בתולדותיה - 180 מיליון שקל, להרחבת הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן ולקידום ההוראה והמחקר.

הפקולטה הוקמה בעיר צפת בעקבות החלטת הממשלה בספטמבר 2009, במטרה לקדם את הרפואה בישראל בכלל, ובאזור הגליל בפרט. מאז תחילת דרכה, ב-2011, היא פועלת במתחם הישן של בית החולים זיו בעיר. מאז הקמתה התרחבה פעילותה של הפקולטה ובמקום נבנו עשרות מעבדות בתחומים שונים בבנייה קלה, לצד כיתות הוראה ומתחם מנהלה ולוגיסטיקה שפועלים מתוך מבנה האבן ששימש כבית חולים.

לאחר שנים רבות של תכנון ואישורים בוועדות המחוזיות החלה הבניה של בניין הקבע להוראה בסמוך למבנה הנוכחי. המבנה החדש שמוקם בימים אלה הודות לתרומתם הנדיבה של: קרן עזריאלי, שהייתה הנחשון וחברה כשותפה חלוצה בראשית דרכה של הפקולטה, קרן רוטשילד והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, יכלול 5,600 מ"ר של כיתות לימוד, מעבדות, ספריה חדשנית, חדר כושר, חניון עם 100 מקומות חניה ואודיטוריום.

הברונית אריאן דה רוטשילד, אמרה כי היא רואה בהשכלה הגבוהה מאיץ מרכזי לצמצום פערים בחברה הישראלית. "החלטנו להירתם ולסייע להקמת הפקולטה לרפואה בצפת, כי זו דוגמא מובהקת להעצמה אמיתית של הפריפריה הישראלית. זהו גם ביטוי מוחשי נוסף למחויבות הנמשכת של משפחת רוטשילד לביסוסה של החברה הישראלית כחברה מכילה שרואה בהשכלה הגבוה אמצעי חשוב לקידום כל גוני האוכלוסייה בישראל על בסיס ערכים של מצוינות".

נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן, אמר כי הצטרפותה של קרן רוטשילד לפועלה הציוני של הפקולטה לרפואה בצפת, היא "אבן דרך נוספת ומשמעותית במסע שלנו. רק סמלי הדבר שבשנת 1890 ייסד 'הנדיב הידוע', הברון אדמונד בנימין דה רוטשילד, את בית החולים בזיכרון יעקב, בית החולים הראשון והיחיד ששימש את תושביה הצפוניים של ישראל, יהודים וערבים כאחד, ועתה, ממשיכי מורשתו ופועלו, תומכים ומשקיעים בצמיחתה ושגשוגה של הפקולטה לרפואה הראשונה והיחידה בצפון. אנו מודים לברונית אריאן דה רוטשילד ולהנהלת הקרן על התמיכה האדירה בהצעדת הפקולטה לעידן חדש. ואנו מעריכים ומודים לשותפתנו הוותיקה, קרן עזריאלי, ולנציגותיה כאן על המסע המשותף – זהו רגע היסטורי".

דיקן הפקולטה לרפואה, פרופ' קרל סקורצקי, הוסיף כי התמיכה המג'ורית בהקמת מכון מחקר ע"ש אריאן דה רוטשילד בתמיכת קרן אדמונד דה רוטשילד, מדגישה את החשיבות המתחזקת של הבסיס המדעי והמחקרי בקידום החינוך הרפואי העדכני שכבר בפתחינו. תמיכה זו תאפשר לפקולטה לרפואה על שם עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, להצמיח את הרופאים הכי מתקדמים ומסורים לטובת בריאות תושבי האיזור והמדינה. מדובר בבשורה לבריאות העם, עם מיקוד מחושב על פי תוכנית אסטרטגית שתביא תגליות לצמצם פערי בריאות בישראל ושתהפוך את הפקולטה למוביל בתחומים שכוללים סוכרת, גנטיקה של אוכלוסיות מבודדות, מדע הנתונים ברפואה, וירולוגיה ובריאות הציבור.

חברי הסגל האקדמי בפקולטה – חוקרים, רופאים, מנהלי מרכזים רפואיים ומחוזות קופות חולים, סגל מנהלי, סטודנטים ומובילי קהילות הגליל – כולם מתרגשים ומתאחדים להגשמת החזון שמלווה לתרומת קרן אדמונד דה רוטש  ילד ומתכתב עם כלל החזון והיעד של הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי.

פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר המועצה להשכלה גבוהה אמרה באירוע הענקת התרומה כי המפעל החלוצי של אוניברסיטת בר אילן להקמת פקולטה לרפואה בלב הגליל, בעיר צפת, מתכתב עם חזונה של קרן רוטשילד. "לאוניברסיטת בר-אילן היכולת לממש חזון ציוני זה בהיותה בסיס למחקר מצוין פורץ דרך בתחומי מדעי החיים והמדעים המדויקים והאכסניה של הפלטפורמה לנתונים גנומיים וקליניים – מיזם "פסיפס" - כמו גם לחוקרים מצוינים שנמצאים בפקולטה לרפואה בצפת. המכלול הזה מאפשר לפתח בצפת מרכז מחקר רפואי גדול, משמעותי וחדשני. חבירתה של קרן רוטשילד לקרן עזריאלי, לתורמי האוניברסיטה ולתקצוב המדינה באמצעות ות"ת מאפשרת את מימוש החזון החלוצי".

תרומת ענק זו מצטרפת לסכום אדיר של יותר ממיליארד שקלים שתרמה הקרן בהנהגת הברונית אריאן דה רוטשילד בעשור האחרון, בעיקר לצמצום פערים בחברה הישראלית וקידום אוכלוסיות פריפריה, באמצעות ההשכלה הגבוהה. בחודשים האחרונים תרמה קרן אדמונד דה רוטשילד, כזכור, גם לציוד מיגון לצוותים רפואיים שטיפלו בחולי הקורונה בבתי החולים ברחבי הארץ, לקידום המחקר למיגור המגפה ובעקבות מבצע "שומר החומות" תרמה הקרן מיליון ש"ח לטיפול פסיכולוגי תומך בילדים בשדרות, אשקלון ושאר יישובי עוטף עזה.

סגן מועצת הנגידים של קרן אדמונד דה רוטשילד, מיקי קליגר, מציין כי הקרן כבר העבירה את הסכום שנדרש לרכישת הקרקע עליה מוקם בניין הקבע להוראה של הפקולטה לרפואה בצפת ותמשיך להעביר סכומים נוספים בהתאמה לקצב פיתוח הפרויקט.

שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת אמר: "זהו רגע היסטורי שיקפיץ את הפקולטה לרפואה בצפת ויסייע משמעותית בקידום מערך הרפואה בגליל ובארץ בכלל. התרומה הענקית של קרן אדמונד דה רוטשילד לפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, קריטית להמשך קידום הפקולטה, תסייע  להכשיר צוותי רפואה חדשים שבתי החולים כל כך זקוקים להם ובעידן הנוכחי תתרום משמעותית  גם לקידום הטיפול והמחקר במאבק נגד מגפת הקורונה".

בחתימת ההסכם נכחו נציגי הנהלת קרן אדמונד דה רוטשילד – טל שגיא פארן מנכ"לית הקרן, מיקי קליגר סגן יו"ר מועצת הנגידים, אלי בוך מנהל הפילנתרופיה, ורדית גילאור מנהלת תחום המצוינות האקדמית יחד עם הנהלת קרן עזריאלי, פרופ' יפה זילברשץ – יו"ר ות"ת, שוקי אוחנה - ראש עיריית צפת, הנהלת האוניברסיטה והפקולטה.

בתמונה מימין לשמאל: דיקן הפקולטה לרפואה פרופ' קרל סקורצקי, ורדית גילאור מנהלת מצוינות בקרן רוטשילד, אלי בוך מקרן רוטשילד, פרופ' אריה צבן נשיא אוניברסיטת בר-אילן, מיקי קליגר מקרן רוטשילד, טל שגיא פארן מנהלת הקרן, פרופ' אמנון אלבק, רקטור אוניברסיטת בר-אילן

לדעת יותר על תואר שני בינלאומי במדעי המוח ומדעי הנתונים (data science)>>