Page 6 - בר שיח | המגזין של אוניברסיטת בר אילן
P. 6

‫בר‪-‬שיח המגזין של אוניברסיטת בר‪-‬אילן‪6‬‬

  ‫רכובת סינתטית‪ ,‬התוקפת ומשמידה את האנזים החיוני למערך ייצורחיסול הגרורות ללא פגיעה בתאים בריאים‬

‫האנרגיה של גרורות סרטניות‪ ,‬וזאת ללא פגיעה בתאים בריאים‪ ,‬פותחה בידי‬
    ‫פרופ' אורי ניר וצוותו מהפקולטה למדעי החיים ע"ש מינה ואבררד גודמן‬

       ‫בבר‪-‬אילן‪.‬ת‬

   ‫לתאים גרורתיים‪ ,‬כלומר תאים סרטניים הניתקים מהגידול הראשוני‪ ,‬יש‬
 ‫יכולת שרידות בתנאי מחיה קשים‪ ,‬שעיקרם זמינות נמוכה של חומרים מזינים בסיסיים כמו‬
   ‫גלוקוז‪ .‬התאים עושים זאת באמצעות תכנות מחדש של המערכת המטבולית ומערך ייצור‬

                                                                      ‫האנרגיה העצמית שלהם‪.‬‬
‫כדי לאתר את המנגנון האחראי על ייצור האנרגיה העצמית בתא הסרטני‪ ,‬חיפשו החוקרים‬
‫ומצאו רכיב שאינו מצוי בתאים בריאים‪ ,‬ומסוגל להביא לייצור אנרגיה בתאי סרטן גם בתנאי‬

  ‫מצוקה‪ .‬כך אותר במיטוכונדריה (האיבר היוצר אנרגיה בתוך התאים) של התאים הסרטניים‬
   ‫האנזים ‪ .FerT‬כשפגעו החוקרים בתפקודו של אנזים זה‪ ,‬התקשו התאים הממאירים לייצר‬

                                                                                ‫אנרגיה ‪ -‬ומתו‪.‬‬
‫אנזים זה‪ ,‬כך התברר לחוקרים‪ ,‬מצוי במצב נורמלי בתא מסוים אחד ‪ -‬תא זרע‪ .‬פרופ' ניר‪:‬‬

    ‫"תאי הזרע הם התאים היחידים המפעילים את הפונקציות שלהם מחוץ לגוף‪ .‬תאי הזרע‪,‬‬
 ‫כתאי הגרורות‪ ,‬מתייחדים ביכולתם לייצר אנרגיה בתנאי מחיה קשים ומגבילים‪ .‬עם היכנסם‬

   ‫לתעלת הלידה הנשית‪ ,‬שבה אין אספקת דם עבורם‪ ,‬הם מייצרים ומנצלים כמויות גבוהות‬
   ‫של אנרגיה כדי לנוע במהירות לכיוון הביצית‪ .‬תאי גרורה סרטניים "אמצו" אנזים זה מתאי‬

                                           ‫זרע ומצאו דרך לבטא אותו במיטוכונדריה שלהם"‪.‬‬
     ‫בשימוש בגישות כימיות ורובוטיות מתקדמות‪ ,‬פיתח הצוות תרכובת סינתטית המכונה‬
      ‫‪ .E260‬תרכובת זו נקשרת לאנזים‪ ,FerT ‬פוגעת בפעילותו וגורמת לקריסה מוחלטת של‬

        ‫'תחנת הכוח'‪ ,‬המיטוכונדריה בתאי סרטן‪ .‬התאים הסרטניים מחזירים מלחמה ומנסים‬
      ‫להשתקם‪ ,‬אך המשבר האנרגטי והמטבולי הזה מביא בסופו של דבר למותם של תאי‬

                                                                                        ‫הגרורה‪.‬‬
‫תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי המוביל ‪.Nature Communications‬‬

  ‫החומר החדש נוסה בהצלחה במעבדה והחוקרים מקווים לעבור לשלב הניסויים הקליניים‪.‬‬

            ‫תם פוגשים בתל אביב מכר ומברכים אותו לשלום‪ ,‬אבל אם תעברו עלהאם אנו רואים מה שאנו רואים?‬

                                                                  ‫פני אותו האדם ברחובות שנגחאי‪ ,‬למשל‪ ,‬ייתכן שכלל לא תזהו אותו‪.‬‬
                                                                   ‫הגירוי שהמוח קיבל מחוש הראייה ‪ -‬זהה בשני המקרים‪ ,‬אך המידע‬

      ‫החושי הושפע ממקור נוסף‪ .‬ד"ר אדם זיידל ממרכז גונדה לחקר המוחא‬

                                                                ‫באוניברסיטת בר‪-‬אילן‪ ,‬המביא דוגמה זו‪ ,‬חוקר את המנגנונים המוחיים‬
                                                              ‫העומדים מאחורי תפיסת המציאות שלנו‪ .‬תוצאות המחקר שהוא עורך יחד עם עמיתים‬

                                                                    ‫אמריקניים עומדות בניגוד להנחת היסוד הקלאסית‪ ,‬שלפיה אזורים חושיים במוח‬
                                                                                                                    ‫מקודדים גם ידע והחלטות גבוהות‪.‬‬

                                                             ‫המציאות שבתוכה אנו חיים איננה 'העולם הממשי' שאנו קולטים בחושינו‪ ,‬אלא שילוב‬
                                                                ‫של המידע הסנסורי עם ידע אחר‪ ,‬מוקדם‪" .‬המידע החושי עובר אינטגרציה עם מידע‬
                                                                ‫אחר‪ ,‬שיכול להגיע ממקורות גבוהים מאוד במוח ‪ -‬ידע קודם‪ ,‬ציפיות‪ ,‬הקשרים ועוד"‪,‬‬
                                                                ‫אומר ד"ר זיידל‪" ,‬ואין אפשרות לבודד זה מזה את שני מקורות המידע‪ .‬המידע החושי‬
                                                                 ‫מגיע למוח כשהוא כבר משולב במידע הנוסף‪ .‬אנו מקודדים גם את המידע החושי"‪.‬‬
                                                               ‫האשליות האופטיות שאנו אוהבים להשתעשע בהן‪ ,‬מדגים ד"ר זיידל‪ ,‬מושתתות בעצם‬

                                                            ‫על הפער שבין הקלט הוויזואלי לבין ידע מוקדם שמוחנו מביא אל תהליך קליטת המידע‬
                                                                                                                          ‫ומקורו באזורים אחרים במוח‪.‬‬

                                                             ‫לתוצאות המחקר החדשני בתחום התפישה עשויים להיות יישומיים רבים ושונים‪ .‬אחד‬
                                                            ‫מהם קשור בניסיונות להבין את מנגנוני התפישה אצל אנשים על הספקטרום האוטיסטי‪.‬‬
                                                             ‫ד"ר זיידל מעלה השערה טרום‪-‬מחקרית‪ ,‬בדבר איזון אחר באינטגרציה בין הקלט החושי‬

                                                                                                          ‫לבין הידע המוחי המוקדם המוחל על הקלט‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11