Page 14 - בר שיח | המגזין של אוניברסיטת בר אילן
P. 14

‫בר‪-‬שיח המגזין של אוניברסיטת בר‪-‬אילן‪14‬‬

     ‫את מספר האנשים הממתינים לאוטובוס‪.‬‬                                              ‫ד"ר יובל הדס‬  ‫החום ‪ -‬אבל מה עושים כאשר אין שטח פנוי?‬
          ‫מידע זה‪ ,‬בשילוב נתונים המשודרים‬                                                         ‫הפתרון שלנו הוא גינון ורטיקלי‪ :‬ציפוי הקירות‬
                                                     ‫צוות של המרכז מפתח מערכת לניטור‬
  ‫מהאוטובוסים‪ ,‬מאפשר לשנות את התדירות‬                      ‫נקודתי של חיידקים במערכת הביוב‬                ‫בצמחייה‪ .‬בנוסף להורדת הטמפרטורה‪,‬‬
‫וליידע באופן אוטומטי את הממתינים על זמני‬                                                              ‫הצמחייה עשויה לשפר את איכות האוויר"‪.‬‬
                                                     ‫באמצעות חיישנים‪ ,‬במטרה לזהות מחלות‬              ‫המחקר בוחן שורה של מדדים‪ ,‬ובהם רמות‬
    ‫ההגעה‪ .‬ד"ר יובל הדס מהמחלקה לניהול‬              ‫אפידמיות בשלבים מוקדמים‪ .‬פרויקט אחר‬
    ‫ומומחה לתחבורה ציבורית‪ ,‬העומד בראש‬             ‫הוא שיתוף פעולה של "מרכז ערים חכמות"‬                         ‫פחמן דו‪-‬חמצני ורמות תחלואה‪.‬‬
  ‫הפרויקט‪" :‬האתגר שלנו הוא לפתח מערכת‬
                                                      ‫עם חברת ‪ Gett‬לפיתוח מערכת שתזהה‬             ‫במקביל ליישום המחקרי בקמפוס בר‪-‬אילן‬
        ‫חיישנים שיוצבו בכל תחנות התחבורה‬             ‫דפוסי נסיעה בקרב הסטודנטים והעובדים‬            ‫‪ -‬שבו נעטף מבנה אחד בצמחייה ‪ -‬מקודם‬
   ‫הציבורית ובכלי הרכב הציבוריים‪ .‬המערכת‬          ‫בקמפוס בר‪-‬אילן‪ ,‬ותציע להם שירותי שיתוף‬              ‫פרויקט מקביל באוניברסיטה בעיר צ'נגדו‬
                                                                                                   ‫(‪ )Chengdu‬בסין‪ ,‬והוגשה בקשת מימון לקרן‬
      ‫תנטר את כל מרכיבי הנסיעה‪ ,‬כולל זמן‬                   ‫נסיעות דינאמיים בהתאם לצרכיהם‪.‬‬                                       ‫הלאומית למדע‪.‬‬
    ‫ההמתנה והעומס בכל תחנה‪ .‬את הנתונים‬
‫הללו אפשר יהיה לשלב באפליקציית נסיעות‬                  ‫אחד הפרויקטים של‬                                ‫ד"ר קרן אגאי‪-‬שי מהפקולטה לרפואה‬
                                                  ‫מרכז ערים חכמות בבר‪-‬‬                             ‫ע"ש עזריאלי‪ ,‬חוקרת בתחום האפידמיולוגיה‬
      ‫שתעדכן את הנוסע‪ ,‬וכן לשפר את רמת‬                                                            ‫הסביבתית‪ ,‬בוחנת את ההשפעות הבריאותיות‬
   ‫השירות של התחבורה הציבורית באמצעות‬                  ‫אילן הנערך בשיתוף‬
                                                 ‫חברת ‪ ,Gett‬עוסק בפיתוח‬                               ‫של אפקט "אי החום"‪" :‬טמפרטורה גבוהה‬
     ‫פיתוח מודלים מתקדמים העושים שימוש‬                                                            ‫מעצימה באופן ישיר את הנזקים הבריאותיים‬
   ‫במידע הנצבר במערכת"‪ .‬למחקר שותפים‬                 ‫מערכת שתזהה דפוסי‬
                                                  ‫נסיעה בקרב הסטודנטים‬                              ‫המוכרים לנו‪ ,‬וכן את השפעת זיהום האוויר‪,‬‬
        ‫גם פרופ' בועז בן‪-‬משה מאוניברסיטת‬                                                              ‫עד כדי סיכון חיים‪ .‬המחקר שלי בודק אם‬
      ‫אריאל העוסק בהיבט הטכנולוגי‪ ,‬ופרופ'‬               ‫והעובדים בקמפוס‪,‬‬                               ‫באזורים אלה גובר הסיכון לתוצאי היריון‬
  ‫טובה רוזנבלום מהמחלקה לניהול‪ ,‬העוסקת‬           ‫ותציע להם שירותי שיתוף‬
                                                 ‫נסיעות בהתאם לצרכיהם‬                             ‫שליליים‪ ,‬כמו לידה מוקדמת ומומים מולדים"‪.‬‬
        ‫בהיבטים הפסיכולוגיים וההתנהגותיים‪.‬‬
                                                        ‫פרויקט אחר בתחום התחבורה עוסק‬                          ‫שירותי שיתוף נסיעות‬
         ‫בעקבות הצלחת הפיילוט בקמפוס‬               ‫במימשק בין נוסעי התחבורה הציבורית לבין‬
       ‫הוא הורחב ומייושם באחד מקווי חברת‬           ‫זמינות האוטובוסים‪ .‬בתחנות ההסעה ברחבי‬                   ‫"אנחנו בוחנים פתרונות סתגלניים‪,‬‬
   ‫"מטרופולין"‪ .‬לדברי ד"ר הדס‪" ,‬בשלב הבא‬          ‫הקמפוס הותקנו כרטיסים חכמים‪ ,‬המנטרים‬                 ‫המתאימים את עצמם לסביבה הקיימת"‪,‬‬
     ‫אפשר יהיה להרחיב את יכולות המערכת‬                                                                  ‫מסביר ד"ר יניב‪" ,‬לשם כך נדרשת גישה‬
 ‫אף מעבר לתכנון התחבורה‪ :‬ניתן יהיה לספק‬                                                                 ‫רב‪-‬תחומית וזהו בדיוק כוחו של המרכז‬
   ‫באמצעות האפליקציה מידע קולי או מידע‬                                                             ‫שלנו"‪ .‬בפרויקט שותפים חוקרים מהמחלקה‬
 ‫בשפות שונות‪ ,‬ובכך לסייע לבעלי מוגבלויות‬                                                             ‫לגיאוגרפיה‪ ,‬אשר מסתייעים במיפוי לווייני‬

                                     ‫ולתיירים"‪.‬‬                                                          ‫לאיתור וניטור מוקדי החום; בוטניקאים‪,‬‬
                                                                                                      ‫המייעצים לגבי סוגי הצמחייה המתאימים‪,‬‬
 ‫פרויקט נוסף ב"מרכז ערים חכמות" מבצע‬
     ‫מדידה של רמות זיהום האוויר באמצעות‬                                                                 ‫בסיוע מכון וולקני; משפטנים‪ ,‬המגבשים‬
                                                                                                          ‫נהלים מחייבים לקבלנים לגבי שימוש‬
 ‫חיישנים‪ .‬המידע ישודר למרכז ניטור‪ ,‬שימפה‬                                                                  ‫בצמחייה על הגגות לבידוד ולהצללה‪,‬‬
‫ויציג רמות זיהום נקודתיות בזמן אמת‪ ,‬למשל‬
‫באזורים רגישים כמו גני ילדים‪ ,‬בתי ספר ובתי‬                                                        ‫ומקדמים רגולציה והתאמות של חוקי התכנון‬
                                                                                                     ‫והבנייה; חוקרים מהפקולטה לרפואה ע"ש‬
                                         ‫חולים‪.‬‬                                                        ‫עזריאלי‪ ,‬שבוחנים את השפעת החום על‬

‫הצלחתם של הפרויקטים העירוניים מותנית‬                                                              ‫תחלואה; וכמובן חוקרים מבית הספר למינהל‬
      ‫בהתאמתם למאפייני קהל היעד‪ ,‬לצרכיו‬                                                               ‫עסקים‪ ,‬שבוחנים את ההיתכנות והכדאיות‬
                                                                                                                           ‫הכלכלית של הרעיון‪.‬‬
   ‫ולציפיותיו‪ .‬כדי למדוד את מידת ההצלחה‪,‬‬
 ‫מפתח המרכז שאלון משוב ממוחשב שיסייע‬                                                              ‫העיר המודרנית היא יצור מורכב‪ ,‬ובו מספר‬
                                                                                                     ‫רב של שכבות המשתלבות זו בזו‪ :‬תשתיות‬
        ‫לקבלת החלטות משותפות באמצעות‬                                                                 ‫מים‪ ,‬ביוב וחשמל מתחת לקרקע‪ ,‬תשתיות‬
                                    ‫הסמרטפון‪.‬‬                                                         ‫דרכים ותחבורה מעליה‪ ,‬רשתות תקשורת‬

     ‫לדברי ד"ר יניב‪" ,‬העיר החכמה" חייבת‬                                                           ‫ומידע‪ ,‬ועוד‪ .‬פתרונות "העיר החכמה" דורשים‬
  ‫לראות את עצמה כמכלול ולבחון כל פתרון‬                                                                ‫לפיכך גישה רב‪-‬תחומית וסינרגטית‪ ,‬ולכך‬
 ‫כחלק ממערכת הוליסטית‪ .‬המרכז שוקד על‬                                                                                                ‫מכוון המרכז‪.‬‬
   ‫גיבוש מדד ל"עיר חכמה"‪ ,‬שיעניק ציון לכל‬

    ‫התחומים הרלוונטיים וישקלל בהתאם את‬
                        ‫"דרגת החוכמה" שלה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19