Page 13 - בר שיח | המגזין של אוניברסיטת בר אילן
P. 13

‫בר‪-‬שיח המגזין של אוניברסיטת בר‪-‬אילן ‪13‬‬

        ‫מאפשרת ליזמים מתחילים להתפתח‬                                           ‫ד"ר קרן אגאי‪-‬שי‬                                  ‫ד"ר אורית רותם‬
‫בסביבה אקדמית ועסקית תוססת‪ ,‬תוך הפריה‬
‫הדדית ותמיכה מקצועית‪ ,‬לרבות סיוע באיתור‬        ‫לדברי ד"ר יניב‪ ,‬לכל עיר יש בעיות בוערות‪,‬‬         ‫ד"ר יניב‪ ,‬שעסק בהיי‪-‬טק ונמנה עם מקימי‬
‫משקיעים‪ .‬ד"ר יניב חותר ליצור בקמפוס בר‪-‬‬        ‫שבפתרונן היא בוחרת להתמקד‪ :‬מצוקת חניה‪,‬‬               ‫חברת האינטרנט וואלה וחברת ‪,Nonstop‬‬
‫אילן מעבדה חיה‪ ,‬שבה ישמש המרחב כשדה‬
                                                    ‫הקטנת צריכת החשמל‪ ,‬שיפור התחבורה‬             ‫אומר‪" :‬אני מאמין שחובתו של מוסד אקדמי‬
     ‫ניסויים‪" :‬בר‪-‬אילן היא למעשה מודל של‬          ‫הציבורית‪ ,‬איתור נזילות בצנרת המים‪ ,‬פינוי‬           ‫לייצר ולהפיץ ידע‪ ,‬ולוודא שהוא משפיע‬
 ‫עיר קטנה‪ ,‬עם ‪ 15‬אלף סטודנטים וכאלפיים‬
 ‫עובדים‪ ,‬עם מעונות וכבישים ומערך אבטחה‪,‬‬             ‫אשפה לפי דרישה‪ ,‬ועוד‪" .‬כרשויות קטנות‬           ‫ותורם לקהילה ולאיכות הסביבה‪ .‬כזה הוא‬
‫ואפילו קווי אוטובוס‪ .‬כאן אנחנו יכולים ליישם‬       ‫יחסית‪ ,‬הן אינן נהנות מפתרונות שמיושמים‬                     ‫'מרכז בר‪-‬אילן לערים חכמות'"‪.‬‬

   ‫פיילוטים שונים ולבחון טכנולוגיות ורעיונות‬        ‫בערים הגדולות‪ ,‬ולכן הן מעוניינות בסיוע‬                 ‫פינוי אשפה לפי דרישה‬
                                       ‫בשטח"‪.‬‬                                           ‫שלנו"‪.‬‬
                                                                                                       ‫הערים המשתתפות במרכז הן שבע‬
‫הצלע השלישית‪ ,‬המחקר‪ ,‬הוא לב הפרויקט‪,‬‬                    ‫באזורים הסואנים‬                           ‫הרשויות המקומיות המקיפות את הקמפוס‪:‬‬
       ‫המעסיק כ‪ 50-‬חוקרים במגוון רחב של‬               ‫הטמפרטורה גבוהה‬                            ‫רמת גן‪ ,‬גבעת שמואל‪ ,‬קריית אונו‪ ,‬בני ברק‪,‬‬
      ‫תחומים‪ :‬טכנולוגיה‪ ,‬גיאוגרפיה‪ ,‬תחבורה‪,‬‬     ‫ב‪ 2-5-‬מעלות מהסביבה‬
         ‫לוגיסטיקה‪ ,‬איכות הסביבה‪ ,‬בוטניקה‪,‬‬             ‫וזיהום האוויר גבוה‪.‬‬                            ‫גני תקווה‪ ,‬פתח תקווה וגבעתיים‪ ,‬שבהן‬
      ‫משפטים‪ ,‬חינוך‪ ,‬רפואה ומינהל‪ .‬השילוב‬         ‫הפתרון‪ :‬שטחים ירוקים‬                                   ‫מתגוררים יחד כ‪ 700-‬אלף תושבים‪.‬‬
                                               ‫וגינות ציבוריות‪ ,‬ובאין שטח‬
  ‫של אותם שלושה גורמים ‪ -‬החוקרים‪ ,‬ספקי‬          ‫פנוי ‪ -‬גינון ורטיקלי (ציפוי‬                         ‫"הערים השכנות הן הלקוחות המיידיים‬
 ‫הפתרונות והלקוחות הפוטנציאלים ‪-‬מאפשר‬          ‫הקירות בצמחייה)‪ ,‬שתורם‬                             ‫שלנו"‪ ,‬מסביר ד"ר יניב‪" ,‬אנחנו לומדים את‬
                                                    ‫להורדת הטמפרטורה‬                             ‫צרכיהן ואת הבעיות המעסיקות אותן‪ ,‬וניישם‬
         ‫לקדם רעיונות חדשניים‪ ,‬ליישם אותם‬           ‫ולשיפור איכות האוויר‬
   ‫בקמפוס ובהמשך בערים השכנות‪ ,‬ולהפיק‬                                                               ‫בשטחן את הפתרונות שאנו מפתחים‪ .‬כל‬
  ‫תובנות רבות ערך‪ ,‬לרבות נתוני "ביג דאטה"‪,‬‬     ‫הצלע השנייה במשולש היא ספקי פתרונות‬               ‫ראשי הרשויות מתלהבים מן הרעיון ומבינים‬
    ‫אשר יאפשרו את יישום הממצאים בהיקף‬           ‫"העיר החכמה"‪ ,‬ובהם חברות ותיקות ומוכרות‬
                                                                                                                                 ‫את נחיצותו"‪.‬‬
                                  ‫רחב פי כמה‪.‬‬     ‫כמו ווייז‪ ,‬פנגו ומובילאיי‪ ,‬לצד חברות הזנק‬
                                                    ‫צעירות‪ .‬במסגרת זו יזם ד"ר יניב הקמתה‬           ‫כדוגמה לכך מציג ד"ר יניב את שיתופי‬
       ‫אחד הנושאים הנחקרים במרכז הוא‬              ‫של חממה (‪ )Hub‬ליזמים צעירים ולחברות‬            ‫הפעולה עם רמת גן‪" .‬בבית הספר 'המנחיל'‬
      ‫תופעת "אי החום העירוני" (‪Urban Heat‬‬          ‫בתחילת דרכן‪ .‬החממה הפועלת בקמפוס‬
  ‫‪ ,)Island‬הטיפוסית לערים גדולות‪ :‬במוקדים‬                                                             ‫התקיים שבוע של למידה עירונית‪ ,‬שבו‬
 ‫מסוימים בעיר נמדדות טמפרטורות הגבוהות‬                                                             ‫התלמידים השתתפו בפרויקטים הרותמים‬
    ‫ב‪ 2-‬עד ‪ 5‬מעלות מהטמפרטורה הכללית‬
   ‫סביבם‪ .‬מוקדים אלה הם האזורים הסואנים‬                                                                 ‫את הטכנולוגיה לשיפור איכות החיים‪.‬‬
                                                                                                     ‫התלמידים פיתחו בין היתר מערכת ניווט‬
        ‫ביותר והמאוכלסים בצפיפות‪ ,‬וסובלים‬                                                          ‫סלולרית לספארי ומשחק 'המרוץ למיליון'‬
  ‫מעומס תחבורה ציבורית ומפליטת מזהמים‪.‬‬                                                           ‫בעיר‪ .‬פרויקטים נוספים שמתוכננים בשיתוף‬
   ‫המיקרו‪-‬אקלים שנוצר ב"אי החום" משפיע‬                                                          ‫אגף החינוך כוללים סדרת האקתונים בנושא‬
  ‫על איכות החיים באזור ועל צריכת החשמל‪,‬‬                                                          ‫'עיר חכמה' בשני בתי ספר תיכוניים‪ ,‬ומחקר‬
 ‫והסטטיסטיקה מלמדת על השפעות מזיקות‬                                                               ‫שיבחן את האפקטיביות של מערכת 'חינוך‬
                                                                                                ‫חכם' באגף החינוך‪ .‬מרכז ערים חכמות בבר‪-‬‬
        ‫על בריאות התושבים‪ .‬עד כה התרכזה‬                                                             ‫אילן מלווה את הפרויקטים ואף אירח את‬
     ‫ההתמודדות עם הבעיה בעיקר בניסיונות‬
 ‫לא מוצלחים לנטרל את מקורות החום‪ .‬צוות‬                                                                                    ‫התלמידים במרכז"‪.‬‬
   ‫הפרויקט של בר‪-‬אילן מנסה להתמודד עם‬

                          ‫הבעיה בדרך אחרת‪.‬‬

    ‫הטיפול בנושא זה במסגרת "מרכז בר‪-‬‬
       ‫אילן לערים חכמות" הוא מחקר‪-‬המשך‬

 ‫למחקרה של ד"ר אורית רותם‪ ,‬מרצה בכירה‬
   ‫לגיאוגרפיה עירונית (בשיתוף פרופ' איתמר‬
 ‫לנסקי‪ ,‬ראש המחלקה לגיאוגרפיה וסביבה)‪.‬‬

     ‫"התחלנו לבחון כיצד אפשר להפחית את‬
    ‫הטמפרטורה בתנאים של צפיפות עירונית‬
  ‫גבוהה"‪ ,‬מסבירה ד"ר רותם‪" .‬שטחים ירוקים‬
‫וגינות ציבוריות ופרטיות מפחיתים את מעלות‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18