Skip to main content
23.04.2023 | ב אייר התשפג

עבודות הרכבת הקלה

עדכונים על הסדרי התנועה בסביבת קמפוס בר-אילן בתקופת עבודות הרכבת הקלה

תמונה
רכבת

עד לחודש יוני 2023, יחולו הסדרי התנועה הבאים

תחבורה ציבורית תפעל כסדרה
מעבר הולכות והולכי הרגל יתאפשר כרגיל
לא תתאפשר גישה לשטח הציבורי בצדו המערבי של צומת 471
יצומצמו נתיבי הנסיעה באזור

הרכבת הקלה מגיעה לאוניברסיטת בר-אילן

מיקומה המרכזי והאסטרטגי של אוניברסיטת בר-אילן בגוש דן שם אותה על מפת הקו הסגול של הרכבת הקלה, עם שתי תחנות שיקלו על ההגעה לקמפוס. בספטמבר 2020 יחלו עבודות התשתית של נת"ע, החברה הממשלתית האחראית על הקמת פרויקט הרכבת הקלה (הקו האדום, הסגול והירוק) במטרופולין תל אביב.

מיקומן של שתי תחנות בצמידות לאוניברסיטה, האחת מהן - בסמוך לשער הראשי (שער 1) ושער 2 (להולכי רגל) והשנייה - ליד שער 10, ישפר מאוד את הנגישות לאוניברסיטת בר-אילן. במקרים רבים, הרכבת תייתר את הצורך בהגעה לקמפוס ברכב פרטי וההנעה החשמלית תמנע זיהום אוויר מקומי רב באזור ורעש. אולם, עד סיום העבודות צפויים שינויים בהסדרי התנועה והפרעות והאוניברסיטה נערכת בהתאם.

בשנים האחרונות הנהלת האוניברסיטה פעלה מול נת"ע, במטרה לצמצם למינימום את הפגיעה בפעילות, בתשתיות ובקהילת הקמפוס. נעשתה חשיבה מעמיקה עם הגורמים השונים הן מטעם האוניברסיטה והן מטעם נת"ע, נפתחו מפות והוצגו אלטרנטיבות שונות על מנת להגיע למתווה שיאפשר המשך למידה ועבודה בכל שטחו של הקמפוס, למעט ברצועת ההפקעה שלאורך חזית הקמפוס. בסוף התהליך תהיה גישה נוחה, זמינה ובעלות נמוכה במיוחד לאוניברסיטת בר-אילן, באמצעות שתי תחנות של הרכבת הקלה.

כחלק מהמתווה, יוקמו חניונים חדשים בקמפוס הצפוני שיפצו על מקומות החניה הפנימיים שעליהם נאלצה האוניברסיטה לוותר. עבודות הנדסה אזרחית בשלב INFRA1 ימשכו כשנתיים עד שלוש שנים, בכל פעם באזור אחר. האוניברסיטה תמגן את בניין 407 מפני רעשים בשל קרבתו לתוואי העבודות.

העבודות בשטח האוניברסיטה שיחלו בספטמבר 2020 והן צפויות להמשך עד 2026 בשני שלבים:

אינפרא 1 (תשתיות) ואינפרא 2 (מסילות וחשמול). עיקר ההשפעה של העבודות הוא בשלב אינפרא 1, אשר מתחלק לשלושה שלבים (שלב פירוק אי התנועה, שלב העבודות בצד בר-אילן ושלב העבודות בצד אמת אילן).

מוקדי העבודות באוניברסיטה יבוצעו בשני צירים: הציר הדרומי נמתח מצומת בר-אילן ועד לחניון כלכלה כולל. הציר הצפוני מסוף חניון כלכלה ועד לכיכר אמית כולל שער 10 ושער הדקלים בדרך. כל המתחמים שבקרבת הצירים יפונו בהדרגה, ובהמשך יפורקו איי התנועה לאורך הנתיבים ויחלו החפירות.

השיבושים והשינויים הצפויים באזור האוניברסיטה

לאורך כל תקופת העבודות נתיבי הנסיעה יצומצמו לסירוגין ויישמרו פתוחים לשני הכיוונים. במידת הצורך יתקיימו עבודות לילה;

 יישמר מעבר בטיחותי להולכי רגל, התחבורה הציבורית תפעל כסדרה למעט שינויים נקודתיים במיקומי התחנות, והגישה למתחם המסחרי "אורנים" והעסקים בסביבתו תתאפשר לאורך כל תקופת העבודות;

מידע על שינויים הנוגעים לסגל, לסטודנטים ולסטודנטיות ולאורחי האוניברסיטה יועבר באמצעות האתר, האפליקצייה, דיוור, מדיה ומערכת השילוט בקמפוס. זוהי שגרה חדשה ודינמית שבסופה צפוי שיפור מבורך בגישה לאוניברסיטה ובאיכות הסביבה באזורה.

הקו הסגול

בתוואי הקו הסגול שיעבור באזור בר-אילן יוקמו 43 תחנות, שתיים מהן בתחום האוניברסיטה. הקו הסגול, שאורכו יהיה 27 ק"מ, יקשר בין הרשויות תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, גבעת שמואל, אור יהודה, קריית אונו, יהוד-מונסון וחבל מודיעין. הקו הסגול יתחבר לקו הירוק בתחנת לוינסקי-ארלוזורוב בתל אביב, ולקו האדום בצומת יהודה הלוי-אלנבי בתל אביב.

הרכבת הקלה שצפויה להוביל עד 170 אלף נוסעים מדי יום מעשרות תחנות במרכז, תקל על עומסי התנועה ועל זיהום האוויר באזור. ברכבת יהיו שני קרונות שיכילו בנוחות 350 נוסעים, והיא תחלוף בתדירות של 6-3 דקות.

למידע נוסף על הקו הסגול באתר של נת"ע